E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 02:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fjärrvärme avläsning  (läst 13261 gånger)
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-03-27 17:07 »

Hej gott folk.

Vi sitter och grubblar över våre loggningsprojekt. Vi sitter nu och grubblar över ett större fjärrvärmesystem, inget vanligt hushåll.

I fjärrvärme mätas ju inte kWh utan mWh. Hur fungerar det? fungerar det i huvudtaget att mäta in det i e-logger?

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-27 18:12 »

Misstänker att du menar MWh som i mega, inte milli?  Rullande ögon (ironi)
Det är ju bara en faktor 1000, så om du sätter "Pulser per enhet" i givarinställningen så borde det kunna funka?
Loggat
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-27 22:49 »

Nära skjuter ingen hare.. Eller hur det nu var.

Jo, jag grubblade ju på samma sak. Så bara för att fatta allt rätt. I gavar inställningen sätter man antalet blink för en kWh. I och med att MWh indikatorn blinkar väldigt långsamt så funderar jag hur det i sig ska fungera.

Låt oss säga att 1 blink faktiskt innebär 1MWh. Det skulle betyda att jag endast kan registrera 1kWh när det i själva verket innebär 1000 kWh.
Eller är jag verkligen ute och cyklar? Det känns inte så. Men jag kanske inte vet bättre.

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-28 08:31 »

Det behövs mer information för att kunna svara på den här frågan.
a) Vad är det för slags energimätare, vad har den för fabrikat och typbeteckning?
b) Hur många blinkningar ger energimätaren per MWh?
c) Vad är medel- respektive maxeffekt som går genom energimätaren? Det borde någon på plats kunna ge en grov uppskattning av.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-03-29 14:48 »

Jag har varit i kontakt med jämtkraft, skickar info till dig Andreas via e-post..
Loggat
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-05-18 18:15 »

Jag undrar....

Vi ska till att logga en fjärrvärme anläggning nu med open connector eller P3IQ. Man anger ju pulser per enhet, i detta fallet skulle det bli 1 impuls per 10kWh. Så då borde det bli missvisande på grafer för rapporter?Va??

Finns det något sätt att justera detta så att rapporten blir rättvis?

För jag kan ju inte sätta minde impulser än 1 eftersom 1 är lika med 10kWh.

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-05-19 08:55 »

I så fall måste vi lägga in ett extra fält för skalfaktor nånstans i gränssnittet och låta värdena räknas om efter skalfaktorn antingen i loggern eller i webbtjänsten. Det går fort iväg ett par timmar på att ordna det.

Och det känns under alla omständigheter ändå inte som nån bra lösning med en puls per 10 kWh.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!