E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft - grafer - y-axel till höger med skala för t.ex. kW  (läst 21094 gånger)
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2009-03-17 09:12 »

Varför inte ha en "andra" y-axel till höger med skala för t.ex. kW. Det blir lite tokstor skillnad på upplösning när man har temperaturer och el på samma skala.....

Nokke
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-18 16:05 »

Ja det är ingen dum idé. Dock är det lite pyssel eftersom det väl innebär att kW-kurvan måste skalas om.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-04-18 19:27 »

Detta skulle jag uppskatta, hoppas på denna funktion i senare programvara.
Loggat
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-24 22:39 »

Ja det är ingen dum idé. Dock är det lite pyssel eftersom det väl innebär att kW-kurvan måste skalas om.

Nja, skalningen bör väl inte bli speciellt problematisk? En ruta intill pulser / kWh med skala som helt enkelt multiplicerar antalet pulser med faktor. Den extra axeln i diagrammet använder lämpligen samma faktor.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-01-25 11:26 »

Du tänker dig att man skulle skriva in en skalfaktor för elkurvan manuellt? Javisst, men det kan man ju redan göra sen nån månad tillbaka. Jag tänkte mig snarare att skalningen skulle vara automatisk.

Är det förresten något större behov av extra y-axel nu när det går att skala om ingångar? Argumentet som framfördes i första inlägget här i tråden med att det är stor skillnad i upplösning med el och temperatur på samma skala är ju borta.


Edit: kortslutning i hjärnan.
« Senast ändrad: 2010-01-27 09:28 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-01-27 05:35 »

Du tänker dig att man skulle skriva in en skalfaktor för elkurvan manuellt? Javisst, men det kan man ju redan göra sen nån månad tillbaka. Jag tänkte mig snarare att skalningen skulle vara automatisk.

Är det förresten något större behov av extra y-axel nu när det går att skala om ingångar? Argumentet som framfördes i första inlägget här i tråden med att det är stor skillnad i upplösning med el och temperatur på samma skala är ju borta.

Automatisk skalning skulle jag nog tro är direkt olämpligt. Jag skulle inte uppskatta att skalan ändras samtidigt som jag försöker läsa av diagrammet.
Jag hittar inte skalfunktionen i mitt program, jag kanske har en gammal version? 1.0.0.4
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-01-27 09:56 »

Ajdå ursäkta förvirringen, där rörde jag verkligen ihop det, glöm det jag skrev, det gäller webbtjänsten. (I webbtjänsten har det funnits autoskalning på elkanalerna tills ganska nyss, försvann när den manuella skalningen las dit, och det tycker jag fungerade riktigt bra - elkanalerna skalades om i 10-gångerssteg och vilket steg som var aktuellt markerades under grafen. Tanken är att ha den funktionen som ett tillval på sikt.)

Så vad du föreslår för LoggerSoft med manuell inställning av skalfaktor är så som det ser ut för webbtjänsten idag, vilket ju vore logiskt.

Men det här med att rita ut en extra y-axel är jag osäker över, jag skulle vilja ha en generell lösning som fungerar med fler än två olika skalor eftersom LoggerSoft snart kommer mäta fler saker än °C och kW. Därför lutar jag nog i så fall mest åt att göra som det ser ut i webbtjänsten, dvs. inga fler y-axlar och att skalfaktorer anges under grafen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-01-27 22:18 »

Så vad du föreslår för LoggerSoft med manuell inställning av skalfaktor är så som det ser ut för webbtjänsten idag, vilket ju vore logiskt.

Men det här med att rita ut en extra y-axel är jag osäker över, jag skulle vilja ha en generell lösning som fungerar med fler än två olika skalor eftersom LoggerSoft snart kommer mäta fler saker än °C och kW. Därför lutar jag nog i så fall mest åt att göra som det ser ut i webbtjänsten, dvs. inga fler y-axlar och att skalfaktorer anges under grafen.

Nackdelen med den lösningen är att man är begränsad till faktorer som är lätta att beräkna i huvudet: 2, 10, 100, osv. Att dividera med t ex 15 är inte lika enkelt. Med separata skalor kan man skala obehindrat och utnyttja upplösningen i diagrammet maximalt.

En lösning skulle kunna vara att ställa skalorna bredvid varann, om de är fler än två, och sen helt enkelt ange enhet (skala) vid trendetiketten. Skalfaktorn sättes då lämpligen relaterad till enhet, inte kanal.

Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-01-28 11:22 »

Med separata skalor kan man skala obehindrat och utnyttja upplösningen i diagrammet maximalt.

Men varje y-axel tar väl upp diagramyta vilket väl går emot det du skriver om att utnyttja upplösningen maximalt, OK, inte på samma ledd men ändå?

Hur många axlar är det praktiskt att ha i ett diagram, var går gränsen?

En lösning skulle kunna vara att ställa skalorna bredvid varann, om de är fler än två, och sen helt enkelt ange enhet (skala) vid trendetiketten. Skalfaktorn sättes då lämpligen relaterad till enhet, inte kanal.

Om jag förstår dig rätt menar du att alla kanaler med samma enhet alltid skulle ges samma skala, visst det vore praktiskt ibland men alls inte alltid. En elmätare för en enskild förbrukare skiljer inte sällan en faktor 10 mot en elmätare för hushållsel. Temperatur går väl rätt bra i dagsläget, men tänk om det nån gång i framtiden skulle komma till exempel rökgastempmätning, där har vi också en faktor 10.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-01-28 14:06 »

Men varje y-axel tar väl upp diagramyta vilket väl går emot det du skriver om att utnyttja upplösningen maximalt, OK, inte på samma ledd men ändå?

Tidslinjen är ju lätt att zomma både in och ut, och skrolla i sidled; där har vi ju redan obegränsad upplösning

Hur många axlar är det praktiskt att ha i ett diagram, var går gränsen?

Spontant skulle jag svara fyra på den frågan:
Min uppfattning är att den högre precision man når med olika skalor endast är intressant vid noggrann studie av data. I dessa fall reducerar man oftast antalet indatakanaler till så få som möjligt. Vill jag exempelvis jämföra rökgastemperatur med tilluftstemp, utetemp och lufttryck kanske framledningstemp och många andra kanaler är irrelevant väljs bort redan från början.
Om jag förstår dig rätt menar du att alla kanaler med samma enhet alltid skulle ges samma skala, visst det vore praktiskt ibland men alls inte alltid.

Sant!
Även här här kan man ställa det i direkt relation till hur noggrannt man vill studera data. Tittar man på ett diagram med trettiotvå indatakanaler från det senaste dygnet, kanske man inte förväntar sig att se små detaljer, utan snarare stora förändringar.

Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-01-28 14:48 »

Många bra synpunkter. Vet inte om jag missförstår dig, men jag får intryck av att du tänker dig många olika valmöjligheter för olika situationer medan jag i första hand är ute efter något generellt, som fungerar till det mesta och som är så lätt som möjligt både att implementera och använda. Man kan tänka sig inställningar på givarnivå och/eller givartypsnivå och/eller gruppnivå och/eller diagramnivå. Men jag inte säker på hur användarvänligt det skulle bli med alltför många alternativ. Dessutom är sannolikheten att det faktiskt blir något av större ju enklare det hela verkar kunna snickras ihop.

Om du summerar allt du skrivit, har du något konkret förslag på en enkel och generell lösning? Var och för vad skall skala kunna ställas in? Vilka inställningar skall kunna göras för y-axlar och var skall de ske?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-02-04 10:58 »

Nja, konkreta förslag... det är en del detaljer kvar att lösa.

En del saker är ju relativt självskrivna:
Diagrammet kan innehålla max n olika skalor. (4 enl min uppfattning).
Ett diagram med olika upplösning på samma enhet är i princip omöjligt att läsa av och få ngt vettigt ur.

Nu vet jag ju inte hur du byggt upp programmet, men jag skulle nog börja med att bygga in möjligheten att visa flera skalor och initialt använda den befintliga automatskalningen (max/min) och bara ändra upplösning per enhet.

Alltså, i princip skapa flera diagram: ett för ºC, ett för kWh och ett för mPa, osv, och sen lägga dem på varann. Då är vi heller inte begränsade till ett visst antal samtidiga kanaler, bara antal skalor.

Kanske i kombination med x10/x100/x1000 val som radioknappar för varje kanal, á la webbtjänsten.

Ettiketterna under diagrammet behöver kompletteras med enhet (och eventuellt skala: x10, x100, osv).

(När du ändå är igång kan du ju bygga in horisontell scroll och zoom, men det kan vi väl ta i en en annan tråd Leende (smiley) )
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!