E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 18:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 ingen kontakt med E-logger efter kraftavbrott  (läst 34081 gånger)
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2011-09-26 14:15 »

Hej Andreas

Igår kväll klockan 19 slutade min Logger skicka data till webtjänsten, och kom inte igång igen.
Tidpunkten sammanfaller med den tid då ett tidur startar om router och 3G modem för att lösa upp ev. hängningar.
Nu är jag inte i sommarstugan så jag kan kolla, men jag misstänker ett liknande problem som det jag hade i April och skrev om ovan.
Strax efter posten i April uppgraderade jag firmware till senaste version och inte haft några mer problem, förrän nu.

Meddelandet just nu på översiktsbilden i E-logger:

Din klient har inte lyckats ansluta korrekt mot internettjänsten ännu, prova starta om klienten. Kontrollera även dina router- och brandväggsinställningar. Klicka knappen nedan när du är klar.

Det är detta meddelande som gör att jag tror att något blivit korrupt.
Nån ide om vad som är root cause till att det går åt skogen ibland när Loggern blir strömlös?
« Senast ändrad: 2011-09-26 14:17 av Sophiehill » Loggat
JimGus
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2011-09-26 21:05 »

Hej,

Kl 24.00 igår slutade min loggning presenteras i webbtjänsten och har inte kommit igång sedan dess.
Enligt frugan därhemma ser det ut som vanligt, dvs givarna visar temperaturer.
Finns det något jag kan göra på distans, eller instruera min fru hur vi kan felsöka?

JimGus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2011-09-27 07:43 »

Tryck resetknappen på loggern och se om där kommer något felmeddelande i teckenfönstret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2011-09-27 07:44 »

Igår kväll klockan 19 slutade min Logger skicka data till webtjänsten, och kom inte igång igen.

Visst kör du 3G? Kan kanske vara tillfälligt sämre signalstyrka dvs. långa svarstider i kombination med för kort timeout i handskakningen. Fungerar det nu?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2011-09-27 14:23 »

Jepp, det kom igång igår typ 15 min efter att jag hade skrivit, trodde du gjorde nåt trick Leende (smiley)

Nu är det den dock nere igen, kan nog stämma då att det är nåt jidder med 3G-styrkan just nu
Loggat
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2011-11-10 12:05 »

Har fått elcentralen utbytt under förmiddagen. Loggern har i och med det varit strömlös drygt tre timmar.
Nu anges check e-loggger och internet.Err #5-1

När jag kikar i användarinterfacet i min Router står loggern ibland som ansluten och ibland saknas den helt.

På loggern visas inte ID, så det har jag inte lyckats leta upp och kolla så att det är rätt.


/David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2011-11-10 13:01 »

Har nån enstaka gång varit med om att vissa inställningar i loggern blivit korrupta efter strömavbrott, i så fall hjälper nollställning. Det vanliga annars vid problem efter strömavbrott är att man missat låsa loggerns macadress till ip i routern varvid portöppningen blir ogiltig.

Bägge dessa problem försvinner förhoppningsvis med nästa version av loggermjukvaran.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2011-11-10 13:12 »

...och där studsade den igång igen...

TP-linken ställer aldrig till med några problem vid dylika avbrott?
Det är trevligt ju färre tänkbara felkandidater man skall undersöka:-)

/David
Loggat
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2011-12-01 23:48 »

Hänt igen. Förmodligen har strömmen till routern brutits tillfälligt.
Loggern tilldelades en ny IPadress och Error #5 dök upp

Ställde in rätt IP i routern.
Låste 192.168.1.3 till loggern för att minska risken för framtida fadäser.
När jag tittar på attached devices i routern syns loggern korta stunder, men hoppar ur igen. Tror det sker regelbundet i takt med loggerns återanslutningsförsök. Den ser ut att dyka upp vid nedräkningssiffra ca 10 och försvinner när nedräkningen nått noll.
Loggern och bryggan har startats om efter routern.
« Senast ändrad: 2011-12-01 23:51 av Dadid » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2011-12-02 07:53 »

Ibland är det nätstörningar men det är också en serverkomponent som tenderar att haka upp sig periodvis.

Det sistnämda problemet försvinner om du uppdaterar till senaste loggermjukvaran eftersom den inte längre använder den serverkomponent som hakar upp sig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2011-12-03 14:59 »

Den hoppade igång, men kolla gärna min logg, natten mellan torsd och fredag....

Tappar man loggningsdata vid uppgradering av programvaran?


David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2011-12-03 17:01 »

Hur menar du kolla logg, och vad tänkte du att jag skulle kolla efter? Va?

Vi uppdaterining tappar man data för den tid själva uppdateringen pågår och fram till dess man skickat om definitionerna från webbtjänsten (den kommer ihåg alla inställningar, man behöver bara klicka för att skicka om dem), tar ungefär 10 minuter om allt går bra direkt, vilket det gör för 90%.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sälgstigen
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2012-05-21 23:31 »

Hade strömavbrott idag på morgonen då en elektriker var här, efter det ville inte loggningen starta. Internet Error 6.
Åkte till en kompis med fast lina nu ikväll för att uppgradera mjukvaran, men gick bet även där, den vill inte koppla upp sig.
Provat med både min egen och hans router, port forward och IP addresser var ok i båda routrarna. Har nollställt minnet två gånger.

Är det nåt problem på serversidan?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2012-05-22 07:54 »

Förmodar det gäller en Logger med mjukvara före 111109? I så fall kan det vara problem på serversidan. Det brukar gå till sig av sig självt efter några timmar. Men även startat om nu.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sälgstigen
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2012-05-22 19:35 »

Stämmer, det hoppade igång av sig själv under natten. Nu funkar det. Gör ett nytt försök att uppgradera.
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!