E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 11:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - varför måste ingående routerport öppnas?  (läst 31390 gånger)
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2009-03-15 17:18 »


Vad är det för trafik som måste gå tillbaka till Loggern med anledning till TCP/UDP ?
Loggat
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-16 14:23 »

"loggerns ip-adress bör även sättas som statisk i routern så att loggern alltid tilldelas samma adress"
Hur skall detta gå till? Det är loggern som bestämmer vilket IP-nummer den skall ha. 
Vid DHCP till delas den ett ledigt IP-nummer.
Hur skall man låta DHCP ge ett statiskt ip nummer?

"Som tur är behöver inställningarna bara göras en gång"
Startar router om och alla anslutna datorer, skrivare etc tilldelas nytt ip nummer så går det åt fanders med logger inställningarna.

Tror det finns mycket att göra om här.
För man har nämt att det skall vara enket för användaren. Detta ser jag mest som ett stort problem.

Återigen bra att veta varför e-loggern måste in i loggern?

Synd att man inte läst detta tidigare... Jag trodde att man kanske satte IP-adress via komkabeln eller att den fick en tilldelad IP-adress via DHCP och att bara gick utgående data till e-loggern.
« Senast ändrad: 2009-03-16 14:27 av MGKEA » Loggat
GOTAVI
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-16 15:06 »

Citat
"loggerns ip-adress bör även sättas som statisk i routern så att loggern alltid tilldelas samma adress"
Hur skall detta gå till? Det är loggern som bestämmer vilket IP-nummer den skall ha.
Vid DHCP till delas den ett ledigt IP-nummer.
Hur skall man låta DHCP ge ett statiskt ip nummer?

I min Roter finns inställningar för att se till att en mac-adress alltid blir tilldelad samma IP-adress. Mitt val heter "Static DHCP" men det varierar mellan olika routrar. Se skärmdump från min router.

Citat
"Som tur är behöver inställningarna bara göras en gång"
Startar router om och alla anslutna datorer, skrivare etc tilldelas nytt ip nummer så går det åt fanders med logger inställningarna.

Tror det finns mycket att göra om här.
För man har nämt att det skall vara enket för användaren. Detta ser jag mest som ett stort problem.

Återigen bra att veta varför e-loggern måste in i loggern?

Synd att man inte läst detta tidigare... Jag trodde att man kanske satte IP-adress via komkabeln eller att den fick en tilldelad IP-adress via DHCP och att bara gick utgående data till e-loggern.

Dessa problem uppstår p.g.a att du inte har använt "Static DHCP". Det kan även vara en bra idé att ha fast IP-adress på övrigt i nättet som du anropar med IP-adress.
« Senast ändrad: 2009-03-16 15:09 av GOTAVI » Loggat
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-03-16 15:41 »

GOTAVI... självklart!
Nu är det inte bara mig själv jag skriver om.

Statiskadress i ett DHCP fält är inte alla routrar som tillhandahåller. Oftas ges ett DHCP utrymme från IP-adress start till IP-adress stopp.

Det går kanske att lura upplägget om den IP adress loggern får förstagången är en adress som den kommer att ha ända tills den resetas.

Men hur som hellst tycker jag detta upplägg bara är till loggerns nackdel.

och återigen är frågan varför man måste tillåta att trafik kommer utifrån och in i loggern?

« Senast ändrad: 2009-03-16 15:49 av MGKEA » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-03-17 09:51 »

GOTAVI... självklart!
Nu är det inte bara mig själv jag skriver om.

Statiskadress i ett DHCP fält är inte alla routrar som tillhandahåller. Oftas ges ett DHCP utrymme från IP-adress start till IP-adress stopp.

Det går kanske att lura upplägget om den IP adress loggern får förstagången är en adress som den kommer att ha ända tills den resetas.

Men hur som hellst tycker jag detta upplägg bara är till loggerns nackdel.

och återigen är frågan varför man måste tillåta att trafik kommer utifrån och in i loggern?



Trafik till loggern behövs ju t.ex. för att du skall kunna se givarnamnen i displayen, och för att kunna uppgradera, och för att webtjänsten skall se att du har en aktuell eller gammal mjukvara (gissning), och förmodligen ett gäng andra saker som jag inte har en aning om, men säkert Andreas.
Att lägga in alla funktioner i loggermjukvaran, och rapportera detta till webtjänsten hela tiden kräver förmodligen mycket mer processor och minne än om webtjänsten bara "frågar" när den vill veta.

Jag har dynamisk IP-adress, och har inte någon fast macadress i min router, men har ännu inte haft problem, även om jag håller med om att detta borde kunna leda till problem för vissa, skulle vara bra om det gick att göra bergsäkert för alla, vad har du för kommentar till detta Andreas? (kanske har jag missförstått nåt, men även jag ser detta som ett potentiellt problem)
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-03-17 10:40 »


Vid håller att inte ha det öppet för inkommande trafik inte är bra. Servern skall aldrig starta kommuntikationen den skall bara ta emot och skicka data. Klienten skall styra när servern skall ta emot och skicka datan. I detta fall är det onödigt att servern skickar data till klienten.

Ta den ponerade teknikern som skall använda loggern ute på ett jobb. Han vill inte lämna sin dator där men han vill utnyttja kundens internetlina. Hur skall det vara smidigt med dagen upplägg för honom?
 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-03-17 10:42 »

Håller med om att det inte borde KRÄVAS, men att man kan tillåta det när man vill ha tvåvägskommunikation, t.ex. för att synka webtjänst och vad som visas i display.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-03-17 11:09 »

Loppa alla givare på loggern :
https://www.e-logger.se/?Lnr=LOGGERNSID&Gnr=GIVARID&Gtyp=GIVARTYP&VALUE=GIVARVÄRDE&Tid=TIMESTAMP

Servern tar emot och dela upp alla inmatningar där de skall vara. Namngivning av givarna kan ske på webtjänsten via ett admingränssnitt.
Ingen konfiguration på loggern skall behövas. Bara koppla in och köra.

Hur svårt kan det vara?
« Senast ändrad: 2009-03-17 11:12 av MGKEA » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009-03-17 11:23 »

Namngivning av givarna sker ju redan via webtjänsten, men vill du få in namnen i loggern krävs tvåvägskommunikation, eller omväg via LoggerSoft.
Håller dock med om att man efter att ha gjort alla inställningar man vill borde kunna ansluta den till vilken router som helst och logga mot webtjänsten, när det gäller denna typ av konfiguration är jag dock inte rätt man att svara på hur svårt det är att få till.
Om jag skall kunna sälja den till servicefolk är ju detta med anslutning till valfri "kundrouter" utan att man behöver konfigurera routern mer eller mindre en grundförutsättning, eller att den kan logga fristående ett antal dygn, och sedan tankas ur.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-03-17 11:35 »

Igentligen är det onödigt att i loggern veta vad givarn heter. 1-wire ID borde duga.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009-03-17 12:38 »

Tycker du ja, men förmodligen inte de flesta andra, och som du tidigare själv så vist påpekat så gäller det att försöka bygga en lösning som fungerar tillfredsställande för så många som möjligt.
Jag är av den bestämda uppfattningen att det skulle bli ett ramaskri om man bara kunde se ID i displayen.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2009-03-17 13:05 »

Tycker du ja, men förmodligen inte de flesta andra, och som du tidigare själv så vist påpekat så gäller det att försöka bygga en lösning som fungerar tillfredsställande för så många som möjligt.
Jag är av den bestämda uppfattningen att det skulle bli ett ramaskri om man bara kunde se ID i displayen.

Okej.. men varför inte döpa om ID med RS232 kabeln och sedan skicka givarnamnen istället för ID till webtjänsten? Det går att slippa intrafik problemet som det är idag.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009-03-17 13:56 »

Allt går säkert, men vi har så här initialt varit tvugna att rensa i allt "som går" och som "vi vill" för att få nåt säljbart som fungerar.
Drömmen vora naturligvis att bygga in möjligheter att kommunicera med både LoggerSoft, e-logger, kundernas egna websidor, och dessutom allt samtidigt. (Önskemål finns) men vi måste på något sätt sätt ned foten någonstnas och säga att, OK nu kör vi på det här, och sen får vi ser var vi hamnar när allt är helt färdigt.

Detta är en betaserie, vilket innebär att vi tar emot synpunkter (och jag håller ju faktiskt med om det mesta du skriver om du inte märkt det) och implementerar det vi anser att det finns skäl och intresse att implementera i kommande uppgraderingar.
Det måste ju dessutom finnas en ekonomsik drivkraft i det hela, d.v.s. att det finns en chans att det blir lönsamt, annars kommer i vart fall inte jag att fortsätta - så kul är det inte att jag gör det gratis i flera år...
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2009-03-17 14:01 »

Jag förstår dig!

Problem lösningen borde inte medföra någon hårdvarumässig ändring. Mjukvarumässigt borde det heller inte vara några större bekymmer att fixa till.

Klart Ni skall köra på det Ni bestämmt att tex E-logger skall ta hand om internet trafik i from av en betaltjänst mm. Men för allas bästa kan man väl få slippa intrafiken.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009-03-18 06:51 »

Intrafiken är väl begränsad till den IP-adressen?

Jag är dålig på sånt där, men tycker inte att det borde vara nåt större säkerhetsproblem i alla fall.
Loggat

Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!