E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 00:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Anslutning av tempgivare på acc-tank  (läst 19407 gånger)
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2011-03-13 10:38 »

Hej

Jag behöver tips på anslutning av tempgivare på acc-tankar.
Jag har fyra acc-tankar och vill logga topp, mitt och botten. Helst på alla fyra eftersom dom ibland laddas väldigt olika.
Har tankarna gått ner ordentligt i temperatur och shunten till radiatorerna står helt öppen blir laddningen väldigt sned.
En tank kan laddas väldigt långt efter så att pannan slår ifrån innan tanken knappt har fått någon värme alls.
Detta är ett problem i sig men nu vill jag logga detta.
Mina tankar har ett dykrör i toppen som jag kan använda på alla tankar utom den centrala med varmvattenberedaren och anslutningen av radiatorerna.
Det dykröret är upptaget av solfångaranläggningen.
Är mina befintliga termometrar monterade i dykrör och kan jag då dra ur dom.
Jag har känt på den ena men den satt hårt och jag vågade inte ta i.
Om det inte går är det någon som har tips på anslutningar som är testade och som funkar bra.

Hälsningar Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-14 10:22 »

Är mina befintliga termometrar monterade i dykrör och kan jag då dra ur dom.
Jag har känt på den ena men den satt hårt och jag vågade inte ta i.

Nog svårt för någon svara på den frågan utan att veta hur det ser ut, kan du kanske posta en bild eller två? (Välj antingen "Svara" eller "Förhandsgranska" i snabbsvar, sen "fler alternativ...", kryssa "Bifoga" och klicka "Browse...".)

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på acktankarna?

Du skriver om dykrör i toppen, men hur tänkte du komma åt mitt och botten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-14 20:01 »

Jag ska se om jag kan ordna en kamera och fixa ett par bilder.
Men innan dess kan jag svara på vad det är för acc-tankar.
Det är Strömsnäspannans TS500. Dom har tre förmonterade termometrar.
Jag vet inte hur en tank är konstruerad men jag gissar att termometrarna sitter i dykrör.
Men dom verkar sitta hårt så jag är inte säker och vågar inte chansa.
Jag har mejlat frågan till Strömsnäspannan AB men utan att få svar.
Alla tankarna har ett extra dykrör i samma höjd som översta termometern.
Problemet blir dom övriga givarna.
En lösning kanske är att använda Dallas 1-wire pro rörgivare.
Vad jag förstår är dom 3 cm långa och ca 1 cm på röraslutningar i mitten och botten sticker ut utanför plåthöljet på tanken.
Tar jag bort rörmanschetten och kanske klipper bort lite plåt så kan jag nog skjuta in givaren en bit mot tanken.
Om jag sen täcker över givaren med en rejäl bit isolering borde det väl funka. Hoppas att det går att få det snyggt.

Hälsningar
Abders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-15 09:10 »

Du har inte provat ringa Strömsnäspannan? En del företag är dåliga på att svara på epost.

Vet inte om jag förstår hur du tänkte med mitt- och bottengivarna, men bäst är givetvis om det är möjligt montera dykrör. Annars bör givarna ligga dikt an själva tanken, är osäker på riktigt var själva känselelementet sitter i dallas 1-wire pro-givarna om det är alldeles ute i toppen eller en bit in, men det kanske Rickard kan svara på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-15 10:08 »

Jag har just sågat upp en "kapslad givare 6 mm" och kan konstatera att den är tryckt i botten av kapslingen (sensorn sitter alltså långst ut mot rörtoppen).
Röret är fyllt med kontaktpasta, och hylsan är sedan pressad runt siliconhöljet på kabeln.

Rörgivarna är så pass korta att där är dom säkert också tryckta i botten.

Kan du komma åt tankarna genom isoleringen på något sätt så skulle du kunna fästa dem med någon form av värmetålig silikon direkt mot tankens vägg.
Visst kan det misstämma någon grad, men det är ju trenderna du primärt är intresserad av.
Loggat

rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-15 19:28 »

På mina tankar (husqvarnatanken) sitter termometrarna gängade fast i dykrörets ytterdel, bara att skruva på själva klockan. Såhär ser de ut: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=21

Jag har smt-160-30 tempgivare till min pellets/acctankstyrning monterade bara anliggande på dykrörets yttre mässingdel, och lite isolering runt. Stämmer riktigt bra mot termometern i dykröret.
Dallasgivarna (som är mindre än smt, och får plats i dykröret) har jag tryckt in i dykrör och isolerat.

Jonas
Loggat
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-17 22:53 »

Jag trodde att jag kanske hade sådanna gängade dykrör som jag har sett på Rinkaby Rör eftersom dom inte gick att dra ut.
Till slut har jag gjort som Andreas föreslog. Jag ringde Strömsnäspannan och fick då veta att det bara är termometerhuset som sitter i plåthöljet. Det sitter fast med ett par plastvingar. Bakom det går det en kabel till en givare som är instucken i ett dykrör. Dykröret sticker inte in i tanken utan är bara svetsat mot tanken. Lite synd. Det borde bli bättre resultat om dykröret hade haft vatten runt om.
Jag har tagit bort en termometer och det stämde. En bit kabel, ca 50 cm, och en givare instucken i ett dykrör och dessutom fastkilad med en galvad tretums spik. Proffsigt va.
Undrar om det går att ersätta spiken med den minsta givaren och få in båda i samma dykrör. Kan vara värt att testa.
Jag har tidigare skrivit att jag har andra rör ut ur tanken i toppen, på mitten och i botten men det var fel. I mitten har jag inget mer än det dykrör som är upptaget av termometern.
Nu ska jag i alla fall flytta några termometrar som skymms av rör och som jag har retat mig på ett bra tag.

Hälsningar
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-18 09:32 »

Dykröret sticker inte in i tanken utan är bara svetsat mot tanken. Lite synd. Det borde bli bättre resultat om dykröret hade haft vatten runt om.

Jo framför allt borde mätningen reagera betydligt långsammare med svetsat mot utsidan än vatten runt om.

Undrar om det går att ersätta spiken med den minsta givaren och få in båda i samma dykrör.

Det hade nog jag prövat. I alla fall till att börja med för att komma igång snabbt. Men sen hade jag nog blivit sugen på att sätta in ett eget dykrör och jämföra vad det blir för skillnad...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-03-18 16:39 »

Sätta in ett eget dykrör låter ju väldigt bra men hur då.
Borrar man hål i tanken och gängar godset och gängar in ett dykrör.
Det låter väl spännande. Undrar om jag vågar mig på att göra ingrepp i tanken.

Hälsningar Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-03-21 09:40 »

Ja jag antar att det bara är att borra och gänga och se till att det blir ordenligt tätt. Först hade jag nog kollat upp godstjockleken så jag visste vad det finns att gänga i, samt vad tanken är gjord av så att det inte uppstår korrision på grund av olika material i tank och dykrör. Men ta det jag skriver nu med en stor nypa salt, det här är inte mitt kunskapsområde.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Initium
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-10-14 22:22 »

Hei,
er det noen som vil dele noen nyere erafaringer her ?
Jeg har 3stk 750l Strømsnäspannan, disse har dykrør montert i topp, midt og bunn.

Jeg har lagt giveren rett utenpå, og tapet godt fast. Har så isolert utenpå der igjen med rørisolasjon.

Er det andre metoder som er gode for å montere sensorer i dykrør direkte ? Å bruke den kapslede, og fylle dykrøret med kobberpasta, og så tette med en ballong eller tec7 er vurdert, men forkastet.  Syns temp-nøyaktighet på 1-2 grader er nok egentlig.....
Loggat
Initium
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-10-15 07:49 »

Er det disse folk vanligvis benytter på sine ack tanker ?
http://www.energibutiken.se/sv/diverse/35-tempficka-massing.html
Montererer man da temp-sensoren med temp-lede-pasta, eller er det andre, smartere måter å gjøre det på ?

Har noen erfaringer hvor nøyaktig dette blir, ift å bare " tape fast " sensoren på utsiden av rørstussen dykrøret skal gå inn i, og så isolere på toppen ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014-10-15 08:34 »

Svårt att svar på vad folk använder mest, men finns det en anslutning med invändig gänga så är det där ett av de alternativ som finns.
Talar du om att bara borra ett hål i tanken och gänga in en sådan tempficka så skulle jag avråda.

Om du skall borra hål, så bör nog fickan svetsas fast, tror inte materialet i tanken är tillräckligt tjockt för att det skall gå/hålla att gänga i tankväggen.

Bäst blir det nog om man borrar hål och sedan svetsar in en 1/2" (R15) muff som i bifogad bild.


Sedan kan man välja antingen mässingsfickan, rostfria fickan, eller 1/2" klämringskopplingen för att sätta in givaren.
« Senast ändrad: 2014-10-15 08:38 av Rickard » Loggat

Initium
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-10-15 15:12 »

Mine tanker har uttak for temp-lommer som standard:


Å borre, sveise eller gjenge i tanken, er således ikke aktuelt. Tenkte ikke på bestille temp-ficke når jeg kjøpte loggeren.

Bruker dere varmeledende pasta mellom lomme og sensor, eller er det tilstrekkelig nøyaktig uten ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014-10-15 15:15 »

Jag har själv inte utvärderat skillnaden med/utan kontaktpasta, men det blir ju självklart en snabbare reaktion om du har kontaktpasta.
Den kvarvarande/absoluta felvisningen har mer med yttre isolering att göra än om du använder kontaktpasta eller ej.
Med så långa stoser monterade i tanken hade det varit bättre med en djupare tempficka.
Skall se om jag kan ta in det i sortimentet framöver, de jag säljer nu är ju så korta att de "stoppar" utanför tankens isolering, vilket inte kan anses som optimalt.
Har du någon uppfattning om hur lång tempfickan behöver vara på dina tankar för att den skall sluta just innanför tankvägggen?
« Senast ändrad: 2014-10-15 15:17 av Rickard » Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!