E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 22:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koppla in fotodioden till A/DMIQ?  (läst 8562 gånger)
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2011-03-08 10:49 »

Jag tänker mig ha den separata elmätaren för bergvärmepumpen 20 meter från min huvudelmätare. Kan jag koppla in en fotodiod till A/DMIQ-modulen och den andra till Logger2020? I så fall till vilka plintar på A/DMIQ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-08 12:07 »

Nej tyvärr, även om det är en bra tanke så går det inte att läsa av elmätare med IO-modulen A/DMIQ. Elmätare går endast att läsa av med loggerns interna elmätaringångar eller med pulsmodulen P3IQ.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-08 16:59 »

Kan jag ha då ha cirka 20 meter kabel mellan fotodioden och Logger2020?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-08 17:18 »

20 meter kabel borde kunna gå. Problemet är att ingången är rätt störkänslig, det kan bli störningar om kabeln går nära förbi annan kabel eller elektronisk utrustning. Eventuellt kan det då hjälpa med skärmad kabel där du ansluter skärmen till loggerns jord och låter den hänga i luften i andra änden. Något annat som kan hjälpa är att istället för diodavläsning använda elmätarens puls/s0-utgång samt minska ingångskänsligheten på loggern med ett motstånd. Det sistnämnda är dock inte ett alternativ om elmätaren i fråga är en Siemens Landis & Gyr eftersom det då endast är diodavläsning som gäller.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-03-09 09:08 »

Det visade sig att 10 meter räckte med lite kreativ ledningsdragning. Nu väntar jag bara på elektriker för inkoppling av trefasmätaren framför bergvärmepannan.
Loggat
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-27 11:28 »

Tyvärr får jag inga pulser via min 10 meters kabel, så det blir att köpa en P3IQ.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-28 08:14 »

Det låter osannolikt att du inte får pulser via en 10-meterskabel.

Är du säker på att du kopplat rätt? Har du kört elmätartestet? Vad är det för fabrikat och typbeteckning på elmätaren? Hur starkt och med vilken färg blinkar dioden på elmätaren?

Om lysdioden på mätaren lyser svagt eller inte är riktad alldeles rakt fram kan det vara ganska knepigt att justera in detektorn så du får pulser. I något enstaka fall har jag varit tvungen att ta bort kåpan på mätaren för att kunna lägga fotosensorn alldeles emot samt vinklad i linje med lysdioden som satt snett monterad i själva mätaren. (Om detta är problemet kommer pulsmodulen P3IQ definitivt inte att fungera då den har något lägre känslighet än loggerns interna elmätaringångar.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-28 08:36 »

Köpte en beg. Siemens i webbshopen. Har inte kört elmätartestet då det är 20 m promenad mellan Loggern och elmätaren, men det är kanske värt att testa igen...
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!