E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 04:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vi vill se nyheter :)  (läst 95371 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009-12-09 08:00 »

Fick korten från Andreas förra veckan och i helgen har jag lämnat över dem till firman som skall göra maskinbearbetningen av lådorna.
När detta är klart skall de fungerande prototyperna skickas till tillverkaren så att de har fungerande prototyper, med alla komponenter placerade på rätt plats och rätt höjd att använda som mallar för resterande tillverkning.
När detta är klart skall alla enheter programmeras och testas och sen kan det bli dags för försäljning.

Då just denna period på året är min (för övrigt allas) mest hektiska kan jag inte garantera att jag kan uppfylla min uppgifter dag 1, och med tanke på det vi sett sedan tidigare så verkar det gälla i alla led, min bedömning är att expansionsmodulerna i betaversion inte kommer att kunna vara till salu tidigare än slutet av januari eller början av februari.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2009-12-11 15:17 »

På måndag förmiddag 14/12 är det risk för längre driftstörningar i webbtjänsten då hela installationen skall uppgraderas. Det rör sig om rätt stora förändringar under skalet, på ytan kommer allt dock att se likadant ut och det blir ingen ny funktionalitet direkt, det första målet är att allt ska fungera som förr efter alla ändringar.

Om allt går enligt planerna skall det sen längre fram till veckan gå att välja vilken färg och linjetyp respektive kanal har i grafer samt finnas en första enkel funktion för att kunna ladda hem sina mätdata i textformat. Närmast sen på planeringen är möjligheten att visa senaste mätvärdena och grafer från webbtjänsten på sin egen hemsida via infogad länk. Därefter kommer larm, för det kommer mjukvaran i Logger 2020 behöva uppgraderas.

Ställ inga frågor om den nya funktionaliteten i denna tråd. Jag kommer att skriva om varje funktion i de trådar där det hör hemma så snart funktionerna finns tillgängliga i webbtjänsten, då får ni förstås mer än gärna komma med både frågor och synpunkter.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010-01-25 11:19 »

Expansionsmodulerna (kretskorten) skall enligt uppgift nå mig i veckan, sen kommer programmering, testning, montering i låda att ske, första till försäljning förhoppningsvis inom 2-3 veckor.
Loggat

Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2010-03-09 12:08 »

Tiden går.. Hur går det med den nya versionen och nyheterna kring denna?

MVH  Reijo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010-03-09 12:29 »

Mmm, det är inte lätt att lösa alla praktiska problem, t.ex. med kalibreringen av temp/fukt-expansionen, vilket gör att det hela drar ut på tiden.
Väntar just nu på referensmätare som beställts, och skall bygga upp ett litet kalibreringslab för att fixa det.
Även tempgivarna till högtempmodulen har blivit försenade i ett par veckor, tråkigt nog.
Min testrigg tuggar på och går, men som sagt, vi har ännu inte löst riktigt alla småsaker som vi vill ha perfekta.
Tror nog inte att ni vill att vi säljer nåt som inte fungerar perfekt heller.

OM jag vågar mig på en gissning så ligger nog första testserieförsäljningen 2-4 veckor bort.
Loggat

Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2010-03-28 23:14 »

Att kunna logga fler än två elmätare är något jag hoppas på, och som jag läst funnits i planerna

Innefattas det möjligen av expansionmodulerna som är på G..? Tunga
Finns det beskrivet nånstans vad expansionerna innehåller (om mer än vad som nämns ovan) eller är det hemligstämplat tills 'täckelsen faller'  Glad
« Senast ändrad: 2010-03-28 23:16 av Sophiehill » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010-03-29 06:36 »

Det kommer en "pulsexpansion", förhoppningsvis inom någon vecka, jag har alla prylar under sluttestning och släpper en provserie på en handfull enheter när vi utvärderat tillräckligt.
Loggat

Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2010-03-29 23:23 »

 Glad
Loggat
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2010-04-19 12:27 »

Hej igen..

Nu har det gått ungefär 5 veckor sedan jag sist frågade: Hur går det?  Va?

MVH

Reijo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010-04-19 15:33 »

Ja, vad skall jag säga.
Jag har tyvärr inte haft tid att arbeta heltid med detta, så jag har rätt mycket att stå i utöver utvecklingen och utvärderingen av modulerna.
Vi börjar dock närma oss nu, men något nytt datum för lansering ger jag inte, jag vill att prylarna verkligen skall fungera när de börjar säljas, och då får det hellre ta tid med testerna, uppgraderingarna och utvärderingarna.
Så här ser det i alla fall ut nu:
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010-04-19 15:38 »

Systembild håller också på att sluttestas, min lite snabbt tillverkade systembild ser ut så här:


Alla skall kunna bygga sin egen bild, eller fotografera av sin anläggning, och själv kunna placera ut de mätvärden man har på olika platser i bilden.
Tycker systembildsfunktionen blev riktigt bra, men allt gå ju utveckla ännu mer om man vill.
« Senast ändrad: 2010-04-19 15:41 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2010-05-27 14:59 »

Nyheter i webbtjänsten
¤ Systembild - lägger automatiskt in uppdaterade mätvärden i en bild som du själv skapar och laddar upp.
¤ Möjligt visa mätvärden, grafer och systembild från E-logger på din egen hemsida på externt webhotell genom att infoga HTML-länkar.
¤ Automatiskt genererad hemsida hos E-logger där vem som helst utan inloggning kan se dina mätvärden, grafer och systembild, mycket enkelt aktivera.
¤ Beräknade kanaler - till att börja med tre typer: (1) uteffekt från två temperaturer och ett uppskattat flöde (stöd för flödesmätare kommer sen) (2) COP från uteffekt och med elmätare uppmätt ineffekt (3) Hushållsel från El total och El värme.

Anvisningar finns här: 
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Systembild
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Publikt
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Ber.C3.A4knade_kanaler

Säg som vanligt till om något inte fungerar eller kan förbättras och fråga gärna om något är oklart. Men kom ihåg att göra det i rätt forumavdelning.

Jag kommer under närmaste dagarna lägga ut anvisningar för expansionsmoduler, solfångarstyrning samt offsetjustering och larm i webbtjänsten. Sedan kommer här inom kort information om hur man får tillgång till detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
myrene
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2010-07-02 00:15 »

Hvordan oppdaterer jeg loggeren slik at ver. 1.0.0.6 virker? Jeg får beskjed om "Kontrollera att Logger 2020 visar rätt mjukvaruversion vid uppstart, skall vara högre än 100127"
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2010-07-02 13:00 »

Det har legat ute nya mjukvaruversioner en tid men det är inte riktigt officiellt ännu. Planen är att skriva om det samt komma med instruktioner till veckan.

Rent kort så det går att själv uppgradera sin Logger 2020 genom att koppla upp den direkt mot webbtjänsten och när den är uppkopplad gå till sidan med kontoinställningar. Det är dock lite halvknöligt att koppla sig bara för att uppgradera (och kräver dessutom bredbandsrouter och viss nätverkskunskap) så det kommer också att gå att skicka in sin logger för manuell uppgradering till en mindre kostnad. Men det blir först när programvaran provkörts ytterligare en tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
myrene
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2010-07-07 13:47 »

Hei, kan du gi meg en kort forklaring på hvordan jeg gjør dette?
Jeg anser meg selv for å har rimelig gode nettkunnskaper, og jeg har en 8Mb bredbandsforbindelse!
Jeg går ut fra at jeg trenger IP adresse og port til webserveren, og port på Logger 2020
slik at jeg kan sette opp forwarding på routeren min, og en liten beskrivelse?
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!