E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 07:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pulsmodul P3IQ blinkar i otakt vid diodavläsning  (läst 10148 gånger)
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2011-02-02 18:28 »

Fick min elmätarmodul på posten idag och körde igång genast, tanken är att den skall mäta "total el" alltså läsa pulser från dioden på gbg energis kamstrup mätare. Den fungerar MEN, någon gång då och då får den hicka och blinkar till 2 gånger och ibland verkar den missa... detta resulterar i väldigt fula spikar i graferna på en sådär 40kw vilket får skalan helt way out west... tänkte att det måste ha att göra med flimmer från lysrörsarmaturen som sitter rakt ovanför men har nu skärmat in mätarn i grov svart sopsäck och dessutom släkt all belysning så det är totalmörker men den fortsätter få spikar uppskattningsvis var 2e minut just nu när jag läser senaste 15e minutrarna har jag en toppnotering på ca 48kw. (mellan spikarna mäter den korrekt)

Inställd på 1000imp/kw, kabeln är ca 3 meter lång 4 ledad ekkx ensamt inkopplad på 4,5,6. Mätarmodulen monterad med medföljande kardborretejp.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-02-03 07:20 »

Har du provat justera om givaren, någon tiodels mm kan göra skillnad.
Jag vet att just Kamstrupmätarnas diod verkar ge ett rätt svagt ljus, vilket gör dem lite kinkiga att justera in.
Lyckas du inte med nuvarande montering få det att fungera finns det två sätt att förbättra känsligheten något, samt en sak du kan kolla.

1. Kontrollera så att det inte finns något "skägg" från kardborren som ligger precis i vägen för dioderna på undersidan av sensorn.
2. Om du inte tänkt köra modulen för avläsning av snurrskivor, öppna modulen och skär försiktigt bort krympslangarna som omsluter de två "dioderna" som riktas in mot elmätarens diod.
3. Ta bort kardborren och sätt istället en tunnare dubbelhäftande tejp, eller lägg helt enkelt modulen direkt mot elmätaren och tejpa fast den.

Sen kan det naturligvis vara någon form av "spök" som energibolaget beställt skall skickas ut av dioden, för att göra loggning omöjlig, eller för att passa någon form av avläsning som de själva använder och som skall ha den typen av dubbelpulser då och då av någon anledning, men det känns långsökt.

Får du/vi det inte att fungera bra, hör av dig igen så får vi försöka lösa problemet på något annat sätt, t.ex. med en annan mjukvara i modulen.
Fixar vi inte till det så får du naturligvis pengarna tillbaka.
Loggat

vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-04 23:59 »

Har testat dina tips med att ta bort krympslang och hålla dikt an tjepa, rikta im m.m. men hur jag än gör får jag samma tendenser, när jag står och jämför elmätarns blink med modulens (är det bäckmörkt ser man den oranga dioden lysa genom höljet på elmätarn) så blinkar de kanske 3 gånger i takt sen börjar modulen hamna efter och blinkar ca 1 sek senare än mätarn för att efter några blink (ibland blinkar den så i otakt i 5minuter) göra ett dubbelblink och ligger därefter i takt igen efter några blink hamnar den åter i otakt,  men lyckas ändå vad jag märker inte missa någon impuls bara halka efter och hamna i otakt för att efter någon minut återigen göra ett dubbelblink och hamna i "fas" igen.... så som det verkar uppfattar modulen blinket, kan det vara någon bugg i mjukvaran? eller fel på min elämätarmodul?

Loggat
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-05 00:02 »

Vill tilläga att mina andra två mätare också kamstrup kopplade med S0 fungerar perfekt...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-05 07:16 »

Vad är det för typbeteckningar på dina tre olika kamstrupmätare?

Ett enkelt sätt se om det är fel på pulsmodulen vore att provköra den mot dioden på någon av dina andra mätare parallellt med s0-avläsningen.

Vore bra om du kunde posta bilder på spikarna i dina grafer, är det kanske något liknande det Joel beskriver här? Det lutar ganska mycket åt att ni pratar om samma problem i olika trådar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-02-05 09:10 »

Har du provat radera minnet i Loggern?
Blev det någon skillnad?
Loggat

vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-06 00:17 »

Mätarna jag har S0 från är kamstrup 382 (en av dem har jag köpt av er) kan inte se något modellnamn på dem dock, från gbg energi kommer också en kamstrup 382 se: http://kamstrup.se/6481/Kamstrup-382BCDE (den tjocka modellen).

Har testat att radera minnet på loggern och broblemet kvarstår, tycker att dioden lyser kraftigare på den mätarn jag loggar mot än mina andra 2 "slavmätare", men står man o tittar så blinkar pulsmodulen helt i otakt.

Det stämmer som du säger att mina problem är snarlika joels, med mer extrema spikar när värmepumpen går. Men står man o tittar så blinkar inte pulsmodulen i takt när värmepumpen inte kör. Känns mer som att ju snabbare dioden blinkar desto svårare får den att hänga med, vilket resulterar i fler dubbelpulser och värre spikar. Zoomar jag in på kurvan ser man tydligt att den är väldigt oregelbunden.

Bifogar en 4timmars bild


Har inte kunnat testa pulsmodulen mot en av mina andra mätare än.
Loggat
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-02-14 22:35 »

Okej bygel mellan 3-4 löste mina problem som joels. Om det står någonstans så har jag missat att det skulle vara en bygel där... Nu blinkar modulen i takt med mätarn ska bli kul att kunna logga utan dessa spikar:)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-02-15 11:35 »

Det här med bygling framgår rätt tydligt i onlinemanualen. http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_expansioner#Puls.2Felm.C3.A4tarmodul:_P3IQ Du borde också fått med ett A4 med din beställning, där det framgår? Men papper kan förstås komma bort och ibland läser man för fort. Nåja, huvudsaken det löste sig! Och den där bygeln kommer vi nog hädanefter att fråga om det första vi gör. Leende (smiley)

(Klippte ut den här diskussionen från tråden "Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning" till ny tråd "Pulsmodul P3IQ blinkar i otakt vid diodavläsning" så att den blir lättare hitta om någon annan har samma problem i framtiden.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!