E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 05:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flera elmätare  (läst 7768 gånger)
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2011-02-14 13:47 »

Jag har totalt 3 elmätare som jag loggar via E-logger.
En undermätare till värmesystem som jag definierar som elvärme.
En undermätare till elgolvvärme som jag gärna vill definiera som elvärme för att den inte ska räknas dubbelt i Hushållselen eller i energirapporter. Hur gör jag detta? Eller kan E-logger bara hantera en undermätare?
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-02-14 21:04 »

Liten korrigering, Hushållsel är beräknad som differens mellan totalel och elvärme, jag har dock undermätning på fler förbrukare som per definition inte är hushållsel utan elvärme. Går det att göra en egen beräknande kanal med funktionen (totalel - elvärme - elförbrukare = hushållsel).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-15 11:13 »

Energirapporten bör automatiskt beräkna hushållsel rätt om du går in under "Kanaler" och väljer kanaltyp "Elförbrukare" för din golvvärmekanal. (Det kan nog ta nån timme innan omräkning sker från det du ändrar kanaltyp.)

Den beräknade kanalen hushållsel som visas i de vanliga graferna blir däremot fel då den i dagsläget bara räknas bara ut som el_total-el_värme, detta är något som skall korrigeras framöver.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-16 19:13 »

Jepp, energirapporterna verkar stämma.

Den beräknande tred-kanalen för hushållsel blir dock missvisande, det är svårt att analysera "hushållselen" när man ska göra en massa huvudräkning samtidigt med spretiga eleffekter.

Anledningen till jag söker funktionen är att jag har hittat en förbrukare som inte borde finnas nattetid... misstänkt hydroforpump som går lite ofta. Hade varit intressant att kunna felsökai realtid. För väl exportera värden till excel och se vad det kan ge.
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-04-09 09:12 »

Energirapporten bör automatiskt beräkna hushållsel rätt om du går in under "Kanaler" och väljer kanaltyp "Elförbrukare" för din golvvärmekanal. (Det kan nog ta nån timme innan omräkning sker från det du ändrar kanaltyp.)

Den beräknade kanalen hushållsel som visas i de vanliga graferna blir däremot fel då den i dagsläget bara räknas bara ut som el_total-el_värme, detta är något som skall korrigeras framöver.

Tänkte kolla om nmi har hunnit börja titta på att ändra funktion för beräkning av graf hushållsel enl tidigare diskution?
Är lite otålig av mig, ursäkta för detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-04-09 09:42 »

Det är inte bortglömt, det kommer framöver i samband med en del andra önskemål gällandes beräknade kanaler. Det är en hel del i görningen med ny funktionalitet och för att den skall bli klar måste annat stå tillbaka en tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!