E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 10:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Belastningsberoende spikar vid diodavläsning med pulsmodul P3IQ  (läst 13844 gånger)
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2011-02-03 19:58 »

Jag har ett liknande problem med min pulsmodul (diod),jag får skyhögaströmspikar när värmepumpen går. Jag har försökt provat med ELLXB och 3-ledarkabel som säljs i webshoppen, dock med samma resultat.
Kabeln ligger inte nära några ledare eller motsvarande som kan störa.

JAg har även försökt skärma så att andra ljuskällor inte skall störa pulsräkning, dock utan märkbar skillnad.

Har någon några tips hur man löser detta?
« Senast ändrad: 2011-02-03 20:51 av joelknutsson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-02-04 08:21 »

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på elmätaren?

Har du möjlighet, prova att istället för att använda pulsmodulen avläsa elmätaren i fråga med någon av loggerns interna elmätaringångar E1 eller E2.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-04 08:41 »


Iskra MT371 om jag inte har fel för mig.

Nej, jag har ingen pulsutgång på elmätare till värmepump utan endast diod.
Jag kan även om det blir lite meckigt flytta pulsmätare från huvudelmätare till elmätare för VP.

Kan man koppla P3IQ som vanlig pulsmätare på e2?
« Senast ändrad: 2011-02-04 08:46 av joelknutsson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-04 10:49 »

Den mätaren känner jag dessvärre inte igen. Men ovanligt om det inte finns pulsutgång, är du alldeles säker? Pulsutgången brukar sitta under höljet där elkablarna går in och vara märkt med S0 (bryt huvudströmbrytaren och var mycket försiktig om du tittar efter).

Pulsmodulen kan tyvärr bara användas på givaringång 2 (plint 4,5 & 6). Om mätaren inte har pulsutgång behöver du en vanlig enkel fotosensor för att kunna koppla in dig på antingen E1 eller E2.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-04 15:40 »

Jag har redan skruvat av skyddskåpan och provat. har även sökt info om mätaren på nätet. Det verkar som om de ingångarna som normalt är en pulsutgång är inkopplning för fjärrstryning, Det är inte en vanlig pulsutgång vad jag kan komma fram till.

Går det inte att få bort fladdriga mätvärden med någon form av resistor som någon gjort?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-04 16:11 »

Nej det gäller inte när man som i ditt fall måste använda diodavläsning (har mätaren pulsutgång kan man minska känsligheten på loggerns elmätaringånger E1 och E2 genom att dra motstånd till jord, men det går inte med optisk avläsning eftersom man då behöver all känslighet som finns).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-04 16:24 »

Ni har inga erfarenheter sedan tidigare med fladdriga mätare och åtgärder av detta?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-02-04 17:51 »

Den typen av skräppulser du får via extern pulsmodul som jobbar i diodavläsningsläge har jag inte hört någon rapportera förr.

Om jag ska ta upp alla möjliga felkällor och åtgärder i alla möjliga uppkopplingar så kan jag tänka mig dessa punkter:
1) Störningar via kablaget. Bara troligt om man använder loggerns interna elingånger E1 och E2 eller om man har lång kabel från pulsmodul till S0. Vid optisk avläsning kan man försöka dra om kablaget. Gäller det S0-utgången kan man minska känsligheten på E1 och E2 med motstånd ner till jord.
2) Svag lysdiod på elmätaren och inte helt optimalt placerad fotodetektor kan ge problem med missade pulser. Då kan det hjälpa att justera in fotodetektorn bättre. Har man en pulsmodul går det även öka känsligheten en aning som Rickard beskriver här. Loggerns interna elingångar är något känsligare, det var därför jag bad dig prova med en av de ingångarna. Men missade pulser borde inte ge högre värden så som du får, bara lägre.
3) Störningar från omgivande ljus/belysning. Gäller bara vid optisk avläsning. Lösningen är att försöka skärma av ljuset.
4) Fel på S0-utgången på mätaren så att det blir potentialskillnader och urladdningar som ger fel. Kan förstås bara inträffa vid avläsning via S0-utgången. Lösningen är då att läsa av optiskt istället.
5) Väldigt oregelbundna pulser från mätaren. Möjlig felkälla i ditt fall. I så fall kanske det kunde lösas med nån typ av mjukvarufilter, men i så fall behöver vi konstatera att det ser likadant ut via loggerns interna elingångar. Är mätaren rent trasig så den skickar rappakalja är det svårt göra något.
6) Hårdvarufel i modulen. Ytterst ovanligt och kan uteslutas helt om det inte blir nån skillnad om du går via loggerns interna elingångar.
7) Mjukvarufel i loggersystemet. Mindre troligt, då borde det vara ett utbrett problem då de flesta ligger på samma effekter som du.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-02-07 11:53 »

Jag har provat att byte plats på elmätarsensor (p3iq och elmätarsensor) så att de sitter på andra mätare, dock med samma resultat. P3IQ ger fladdriga värden med stora pikar även om den sitter på en annan mätare. elmätarsensor ger jämnare avläsningar utan pikar.

Skall jag göra modifieringar på p3iq enl tidigare förslag? hur ser det ut med returrätt/reklmation om jag gär modifieringar?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-02-07 12:27 »

Du kan skära bort krympslangarna på "dioderna" om du vill, funkar inte det sen skickar du bara upp den så får jag kolla på den och konstatera om det är nåt fel på den eller ej.
Garantin påverkas inte om du gör modifieringar rekommenderade av mig som säljer produkten.
Till andra som läser detta vill jag dock uppmana er att alltid fråga i forumet innan ni gör några modifieringar, det skall ju normalt inte behövas.
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-02-07 13:54 »

JAg har tagit bortkrymslangar på dioderna på p3iq, tyvärr är det ingen skillnad.

För att få bort pikar på loggningen har jag gjort följande.
provat med olika kablage.
skärmat av så att inga andra ljuskällor kan störa
provat på olika mätare
skalat bort krympslang på dioder.

inga av åtgärderna har gett skillnad i resulat utan jag får fortfrande fladdriga värden samt stora pikar på effekten. Finns det fler saker som kan prövas eller är nästa steg reklamation?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011-02-07 13:58 »

Skicka upp den till mig skall jag kolla på den.
Av naturliga skäl testar vi dem ju bara helt kort, så den där typen av fel
kan ju faktiskt slinka igenom vår test.
Adressen ser du nedan.

WebIQ AB
Skidvägen 13
94493 Hemmingsmark
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-02-10 10:31 »

Har nu testats Joels pulsmodul, och vi har konstaterat att "felet" var att han glömt bygla mellan plint 3 och 4 när han skulle köra pulsmätning via fototransistorn.
Det uppträdande modulen får när man inte byglar är precis de han beskriver, den registrerar pulser, men dioden blinkar inte i takt, och mätvärdet svänger kraftigt.

Det där borde jag ha vetat, men då vi inte testar modulerna UTAN att bygla så visste jag inte detta innan jag nu själv fått se exakt hur modulen uppträder utan bygeln.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-02-10 12:32 »

Jaså var det så enkelt. Visste inte att det gick att registrera något via fotosensorn trots att pulsutgången var obyglad, men tydligen. Ja då är det inte förvånande att det blir dålig kvalitet på mätvärdena.

(Klippte ut den här diskussionen från tråden Felaktiga värden på elförbrukning" till ny tråd "Belastningsberoende spikar vid diodavläsning med pulsmodul P3IQ" så att den blir lättare hitta om någon annan har samma problem i framtiden.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-02-12 09:10 »

Har kört P3IQ med plint 3 och 4 byglade ett tag nu, funkar fint.
Tack för hjälpen!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!