E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 15:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vonets VAP11G wifi bridge -> ERR #1  (läst 22623 gånger)
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2011-07-07 12:34 »

Det var enkelt att öppna den med nageln, och enkelt att kasta om 3-6 i kontakten utan att behöva löda, men när jag gör det funkar den inte längre med min macbook.

Jag är nog lite skeptisk till att det skulle vara detta som är problemet. Att ett par skulle ha omkastad polaritet är väl aldrig ett giltigt driftfall för ethernet? Att kasta om paren funkar ju med moderna grejer, men knappast polariteten inom ett par, eller?

Klarar loggern att paren är omkastade?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-07-07 14:12 »

Logger 2020 klarar varken omkastade par eller omkastad polaritet. Precis som du skriver fungerar inte 10baseT med omkastad polaritet och just därför är utrustning med automatisk polaritetsväxling vanligt. Sök gärna på orden 10baset auto-crossover auto-polarity.

Märkligt det inte fungerar med din Macbook. Om du provar ansluta din Vonets VAP11G mot fler saker och det inte heller fungerar så talar det för att problemet ändå ligger i loggern. Men samtidigt har Logger 2020 fungerat mot allt annat den hittils är kopplad mot förutom just din Vonets VAP11G. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att allt loggern är kopplat mot hittis har polaritetsväxling förutom Vonets VAP11G och att det därför alltid fungerar. Men har svårt få ihop den teoirin med att det är paret med data till loggern som behöver kastas om, automatisk polaritetsväxling trodde jag bara gjordes på RX sett från mottagande sida, finns ingen anledning kasta om på två ställen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2011-07-07 14:53 »

Jag har en gammal dum halv duplex 10Base-T hub (ej switch), där en av portarna har två uttag, rak resp korsad, och VAP11G:n funkar i båda portarna med VAP11G:n kopplad som den kom.

Detta tyder på att VAP11G:n auto-konfigurerar sig korrekt både på rx och tx, så jag tycker att teorin att det skulle vara växlad polaritet på tx, eller ens växlade par, låter mindre trolig. Om den skulle ha växlad polaritet på tx skulle inte hubben funkat eftersom den är stendum.

Det går antagligen utmärkt att använda denna hub, eller nån switch mellan loggern och VAP11G:n, men då faller en del av tjusningen med VAP11G:n, att den är liten och inte kräver separat strömförsörjning.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-07-07 15:36 »

Jag skrev i #8 att VAP11G fungerar via switch eller router. Har själv testat med din Vonets VAP11G och både router och hub och tre olika loggrar. Samma sak vad gäller direktkopplad VAP11G mot Logger 2020, kastar man om polariteten på tx i VAP11G fungerar den med de tre loggrar jag provade med.

Har du tittat inuti din hub? Den kanke inte är fullt så dum som du tror, det är inte otroligt att den kan kasta om rx-polaritet men inte par. Likaväl som VAP11G kanske kastar om både par och rx-polaritet men inte tx-polaritet.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med alla dina funderingar, jag trodde du ville kunna köra din Logger 2020 via VAP11G, menar du att det inte fungerar när du kastar om polariteten så som jag säger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2011-07-07 16:06 »

Jag skrev i #8 att VAP11G fungerar via switch eller router. Har själv testat med din Vonets VAP11G och både router och hub och tre olika loggrar. Samma sak vad gäller direktkopplad VAP11G mot Logger 2020, kastar man om polariteten på tx i VAP11G fungerar den med de tre loggrar jag provade med.

Har du tittat inuti din hub? Den kanke inte är fullt så dum som du tror, det är inte otroligt att den kan kasta om rx-polaritet men inte par. Likaväl som VAP11G kanske kastar om både par och rx-polaritet men inte tx-polaritet.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med alla dina funderingar, jag trodde du ville kunna köra din Logger 2020 via VAP11G, menar du att det inte fungerar när du kastar om polariteten så som jag säger?

Ah, om du har testat att kasta om polaritet och fått det att funka så är ju saken klar. Leende (smiley) Jag fick för mig att det var ett teoretiskt resonemang.

Det var ju enkelt att kasta om ledarna icke-destruktivt i den interna kontakten. Skall testa nästa gång jag åker upp.
Loggat
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-07-07 16:32 »

Kollade lite närmare och konstaterar att jag såg fel på trådarna i kontakten, så jag hade bytt ena rx ledaren med en tx ledare Med glimten i ögat (blinkande)

Tyckte väl att pinningen i den interna kontakten verkade märklig.

Har nu kastat om 3-6, och nu funkar den även med MacBook:en Cheesy

Övertygad om att det kommer att funka nu.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-07-07 16:46 »

Nejdå, inga teoretiska resonemang här inte, såna försöker jag i möjligaste mån undvika. Leende (smiley)

Vad bra om det fungerar med macen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-07-10 21:34 »

Åkte upp en snabbis för att klippa gräset, och passade på att koppla in VAP11G:n, och nu funkar det!

Flyttade upp routern till övervåningen från källaren, och signalstyrkan på 3G-modemet ökade från ca 35% till 64% Leende (smiley)

Tack för hjälpen!
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!