E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 22:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Läsa av Turtle fjärravläsare på elmätare  (läst 8915 gånger)
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2011-02-06 19:52 »

Jag har försökt få el-mätningen att visa rimliga värden, men den visar hela tiden ett snitt på 30kwh.
600-700kwh per dygn är ungefär 10ggr den faktiska förbrukningen just nu.
Jag har en siemens snurrmätare med 75r/kwh, står ngt om 2000 på den också. Den är kopplad till en Turtle fjärravläsare - så so-anslutningen är upptagen, jag köpte en kapslad pulsläsare som sitter mitt för röda dioden.
Tar jag loss den så blir det 0 pulser, blir ingen skillnad om jag sätter 75 eller 2000 pulser per enhet.
Har någon en idé om vad som kan vara fel?   Va?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-02-06 19:57 »

Kör du mot PC eller webtjänst?

Om du kör mot PC måste du ange pulser/enhet, klicka på spara, och sedan starta om PC-programmet för att mätvärdet skall uppdateras.
Loggat

TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-07 06:20 »

Jag kör mot nätet, har provat det mesta tycker jag. Även raderat minnet, startat om - börjat om från början.
Finns det någon enkel & billig puls-delare att köpa någonstans?
De kan ju vara turtle-burken som är skum...

http://e-logger.se/pub?Schultzberg&p=1
« Senast ändrad: 2011-02-07 06:22 av TonyS » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-07 08:52 »

Jag har en siemens snurrmätare med 75r/kwh, står ngt om 2000 på den också. Den är kopplad till en Turtle fjärravläsare - så so-anslutningen är upptagen, jag köpte en kapslad pulsläsare som sitter mitt för röda dioden.

Exakt vad är det för modellbeteckning på din elmätare?

Få se nu om jag förstår rätt, du läser alltså inte av elmätaren direkt utan istället försöker du läsa av en lysdiod på energibolagets fjärravläsare som sitter på mätaren? I så fall, har du med egna ögon sett att dioden på turtle-enheten blinkar i takt med att strecket på snurrskivan passerar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-07 17:06 »

Elmätare heter Landis & Gyr MM2000, lysdioden på fjärravläsnings-burken blinkar väldigt snabbt - mer som ett flimmer.

När jag ändrar antalet pulser från 2000 till 20000 så händer ingenting, pendlar snabbt mellan 10-65kwh.
När jag ändrade läge något på avläsardioden så verkade mätningen stabilisera sig mer mellan 10-15kwh, - vid 20000 pulser. Och nu ökar värdet om jag sänker antalet pulser, Kanske får flytta runt avläsardioden lite och prova mig fram.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-08 09:04 »

Så snabbt som flimmer borde inte kunna stämma om den indikerar förbrukning.

60 kWh per dygn är 2,5 kWh per timme, om S0 mot förmodan skulle vara så högt som 2000 pulser per kWh på mätaren skulle det innebära 2,5*2000=5000 pulser per timme eller 5000/3600=1,39 per sekund.

På hemsidan för mätinsamlingssystemet turtle http://www.turtle.nu/ talas det om dygnsavläsning och att sändaren skickar data med ultrasmal bandbredd (UNB) 5-10 Hz och "Tiden det tar för data att sändas är mellan 16,7 och 27,2 timmar", alltså precis som namnet implicerar ett riktigt sköldpadds-långsamt system. Verkar därför osannolikt att dioden skulle blinka snabbt om den skulle indikera den förbrukning turtle avläser, troligen indikerar den något helt annat, kanske bara att turtle fungerar.

Det kan vara så illa att enda möjligheten att få värden från din mätare är att försöka läsa av den roterande skivan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-08 17:40 »

Håller med dig Andreas! Dioden indikerar nog snarare bärvågen, det får nog bli en extra huvudmätare och en ytterligare på elpannan. Borde bli kanoon, sätter den efter huvudbrytaren. Så har jag en referens till elbolagets mätare dessutom.
Tack för visat intresse och en bra produkt!   Leende (smiley)  /  Tony
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-02-09 08:30 »

Ingen orsak. Leende (smiley) Ah jo det kan finnas en poäng i att ha en referensmätare. Det blir förstås också mer robust än att försöka läsa av den roterande skivan på din Landis & Gyr MM2000, om det nu ens är möjligt förstås, kanske sitter Turtle i vägen.

(Döpte om tråden från "Sunlogger, el-mätning visar 10ggr för mycket." till "Läsa av Turtle fjärravläsare på elmätare" så att det här ämnet blir möjligt hitta om någon annan har samma problem i framtiden.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!