E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 20:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fjärravläsa elmätare  (läst 7854 gånger)
Bandit
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2011-01-27 08:18 »

Hej!
Är det någon som fjärravläser (trådlöst) sin elmätare?
Elbolagets mätare sitter ute på en stolpe ca 30m från huset.
Jag vill läsa blinkpulserna och skicka trådlöst till min Logger.
//Janne 
Loggat

Nibe F1245-8, 3st Elmätare
JOS
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-01-27 10:50 »

Ja, det vore intressant att få till. Jag har min mätare på en stolpe ca 20m från huset, och just nu hänger det en kabel från husnocken till stolpen, men det är inte så vackert...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-31 10:59 »

Inte alldeles enkelt. Har ni något eluttag vid era elskåp eller måste det vara batteridrivet? Och jag antar att skåpen är gjorda av plåt? I så fall måste en antenn placeras utanför. Och det hela måste klara den strängaste vinterkyla.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JOS
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-02-18 09:35 »

Jag tar nog helt enkelt fram spaden till sommaren och gräver ner kabeln strax under gräsmattan.. Har du hittat på något annat Bandit?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-02-18 18:51 »

Inte alldeles enkelt. Har ni något eluttag vid era elskåp eller måste det vara batteridrivet? Och jag antar att skåpen är gjorda av plåt? I så fall måste en antenn placeras utanför. Och det hela måste klara den strängaste vinterkyla.

Kan väl tillägga att det som Andreas tar upp är ett tungt vägande skäl till att jag inte tagit fram några trådlösa enheter, kyla, avstånd (max 30 meter) och batteribyten.
Visst är det besvärligt att gräva ned en kabel, eller dra fram den i huset, men när det väl är gjort finns inget mer stabilt!
Till en Logger kanske man även ansluter tiotals givare, och man skulle ha ett ständigt jobb med att byta batterier om det vore trådlöst.
Vissa av de trådlösa produkter jag testat i samband med detta projekt har dessutom inte varit helt tåliga mot störningar, t.ex. från mobiltelefoner.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!