E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 09:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätarmodul deluxe  (läst 8102 gånger)
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2011-01-27 00:29 »

Ett förslag på ny produkt är en elmätarmodul med flera ingångar för S0 och skippad ljussensor för oss som vill mäta fler elmätare än 3:) har börjat logga med min logger ikväll och är väldigt nöjd såhär långt:) men önska det fanns något mer prisvärt alternativ för fler elmätare som sagt... Satsa stenhårt på användarvänlighet och design så kan det här bli produkter för inte bara oss "nördar" ni är på rätt spår webiq loggan och nya givarna ser riktigt proffsigt ut...
Loggat
Bandit
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-02-15 21:13 »

Jag loggar med 3st 3-fasmätare och en P3IQ (S0-mätning).
Nu funderar jag på att utöka med 5-6st enfasmätare för mindre förbrukare.

Att köpa en P3IQ för varje mätare känns blodigt.

Finns det någon lösning?

En pulsräknare från 1-wire ska visst klara 2st mätare, kan det vara något?
Loggat

Nibe F1245-8, 3st Elmätare
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-17 17:51 »

Loggern har i dagsläget inte stöd för några andra externa pulsmoduler än P3IQ. Tyvärr är det inte så enkelt som att bara koppla "vad som helst" då systemet är utformat så att varje expansionsmodul själv räknar ut momentaneffekt, P3IQ är inte en räknare utan en intelligent nod.

Vi har diskuterat en elmätarmodul med fler ingångar men inte fattat beslut och den ligger i så fall flera månader bort.

Angående 1-wire, se tråden Maxim DS2423 för S0-mätning av elmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-18 23:08 »

Har några fler mätare som väntar på att få kopplas in, ni borde sälja elmätarmodulen i paketpris om man köper 2 eller fler tills ni kommer ut med en elmätarmodul vilket jag hoppas kommer...Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-18 16:01 »

Elmätarmodulen, liksom all annan hårdvara säljs mer eller mindre till självkostnadspris (utpris = tillverkningspris för första serien).
Den vinst som blir på dessa motsvarar alltså de vinster jag kan skapa i effektivare produktion och lägre inköpspris som kommande större serier ger.
Att sälja pulsmodulerna i paketpris blir därför inte speciellt intressant för mig, men hade jag haft större marginaler skulle det definitivt ha varit en möjlig väg.
Att utveckla ytterligare en pulsmodul med fler ingångar är inte heller billigt, och utpriset till kund skulle bli så pass högt att de som skulle tjäna på en sådan modul skulle vara de som vill sammanlagt vill logga typ 6 elmätare eller mer, och frågan är då hur många kunder som verkligen har det behovet...

Om jag skall lägga ut 100 000 kr för utveckling, testserie, CE-märkning och nollserie (lager) så vill jag naturligivs se att det finns en rimligt stor marknad för detta så att jag kan få tillbaks satsade pengar inom rimlig tid.
Låt oss anta att jag kan få utveckling, testserie och nollserie (100 enheter) för 100 000 kr.
Jag skulle då behöva ta 1000 kr/st för en sådan multipulsmodul för att få tillbaka satsat kapital när de 100 enheterna är sålda.
I god tid innan de är sålda skulle jag behöva beställa ytterligare en serie, nu på kanske 200 enheter, vilket skulle kosta ca 100 000 kr.
Det utgifter jag efter 1 år skulle ha överstiger då vida intäkterna som genererats av de första 100 sålda enheterna.
Först när jag sålt 200 st skulle jag göra breakeven, och då är det dags att betälla nästa serie...
Om jag säljer 100 första året, 200 andra året, och 300 st tredje året skulle det alltså ta 2-3 år innan jag på plus...

OK, jag vet att det kanske är tråkigt att läsa om hur dyrt det är att utveckla nya enheter, men samtidigt vill jag gärna klargöra varför jag/vi inte nappar på alla era ideer.
Att ca 70% av vinsten på varje enhet blir moms, skatt och egenavgifter är ytterligare ett skäl att produkterna blir "dyra".
Alltså, skulle jag tjäna 100 kr/enhet så blir det bara 30 kr kvar efter skatter/avgifter. (i bästa fall)

Nu tycker jag i.o.f.s. inte att produkterna är dyra, men jag liksom ni vill naturligvis att de skall vara så billiga som möjligt, detta gör dock inte att jag vill arbeta ideellt med projektet.

Sammanfattningsvis:
Ponera att jag säljer 300 loggrar/år.
Hur många av dessa 300 kunder behöver logga 6 eller fler elmätare/värmemätare?
DET är vad jag/vi har att ta ställning till, är det rimligt att utveckla ytterligare en modul för den marknaden?

Kom gärna med kommentarer.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!