E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 20:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tempgivare skuttar  (läst 8961 gånger)
hakanolovolsson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2011-01-13 13:46 »

Då och då med några dagars eller nån veckas mellanrum så visar innetemperaturen ett momentant skutt uppåt på 4-8C.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-13 13:58 »

Svårt säga utan att veta exakt hur skuttet ser ut, försök beskriva tidsförloppet, eller ännu hellre, posta en skärmdump av en graf här i tråden.

Vad är det för slags givare?

Använder du LoggerSoft eller kör du Logger 2020 direkt mot webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hakanolovolsson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-13 22:52 »

tempgivare "Standard" - Dallas - Kabellängd på givare: 25 meter
kopplad till Logger 2020 som jag kör trådlöst direkt till webben.

Hur lägger jag in en bild?
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-01-14 09:03 »

Välj antingen "Svara" eller "Förhandsgranska" i snabbsvar, sen "fler alternativ...", kryssa "Bifoga" och klicka "Browse...". Gör en 15-minutersgraf precis där skuttet börjar så kan vi se hur stort det är (är grafen längre dämpas toppen av medelvärdesbildningen).

Hur mycket kabellängd och hur många givare har du totalt på den sensoringång temperaturgivaren som skuttar sitter?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hakanolovolsson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-14 12:27 »

25m längd och 1 givare på köksväggen på andra sidan av en skiva som sitter intill kyl&frys.
Bilder bifogas. Det är inte så momentant som jag trodde. Kan kyl/frysen påverka?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-14 12:49 »

Tror knappast det, givarna är inte alls speciellt störkänsliga, och du har väl inte lagt den eller kabeln alldeles dikt an mot någon kompressor?

Är givaren inkopplad med två eller tre trådar - sitter den på sensoringång ett eller två på loggern? Har kabeln några skarvar?

Tack för bra bilder. Kan inte påminna mig om att jag sett nåt liknande förut. Men hade gärna också sett hur det ut precis där första skuttet runt 09:10 börjar i en 15-minutersgraf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hakanolovolsson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-01-14 16:29 »

Vi använde två lediga trådar i den kabel för innegivaren till min IVT anläggning som redan satt där. Kabeln kommer igenom köksytterväggen och går sedan på insida köksvägg, genom en spånskiva, bakom kyl/frysen och genom en spånskiva till och in i en plastdosa ca 10 cm därifrån som givaren delar med IVT-givaren.
Temperaturen mellan dom två givarna skiljer ca 1 grad.
Bifogar en 15 minuters graf 09.15-09.30.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-01-14 17:42 »

Jag förstår. Det kan ibland vara knepigt att lägga olika slags signaler i samma kabel, när ledarna går så tätt är risken för störningar ganska stor.

För att utesluta att det är det som ger problem, prova tillfälligt flytta givaren från plastdosan och anslut den istället direkt till loggeringång två, försvinner felen då vet vi att det är kabeln. Om felen kvarstår, prova då ansluta givaren i tretrådläge direkt till loggeringång ett istället och radera minnet på loggern (man måste göra det varje gång givare flyttas mellan ingångarna), kvarstår felen fortfarande är givaren med största sannolikhet trasig, annars är det något problem med loggeringång två.

(Tack för grafen, fast hade velat se den från 9:10 så att början på skuttet kom med. Men det tar vi i så fall om testerna jag föreslår i stycket ovan inte ger nånting.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hakanolovolsson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-01-14 18:04 »

Tack för att du engagerar dig.

Tyvärr blir det först till sommaren jag kan prova detta då jag nästa gång besöker Sverige och fastigheten.

Tillsvidare bifogar jag grafen 09.10-09.15.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-01-15 11:22 »

Ingen orsak, jag engagerar mig givetvis så länge någon har problem. Vad jobbigt när grejorna är så långt borta. Jag brukar alltid först utesluta hårdvaruproblem, det här kan också vara nåt mjukvaruproblem. Fast i så fall tycker jag nån fler borde ha sett samma sak.

Har det där problemet funnits ända från början då allt installerades? Går det se nåt mönster i att det blivit mer och mer med tiden, att det uppträder mer vissa tider eller med visst intervall?

Är det bara innetempgivaren som gör fel eller kan du hitta något problem på nån annan kanal?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!