E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 11:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slutar skicka data till E-logger..  (läst 15432 gånger)
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2009-03-07 12:31 »

Jag har stora problem med att Loggern slutar att skicka data till webben. Den kan gå allt mellan 5 miuter och några dygn och sen lägger den av. Detta är hlt oberoende av om jag kör Logger-soft paralellt eller inte. Dioden blinkar som den ska hela tiden...

Om jag kör Logger-soft så lägger programmet av med någon felkod på ls.exe

MVH

Nokke
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-07 13:57 »

1) Du menar alltså att både LoggerSoft och Logger 2020 har problem att skicka dina mätdata till webbtjänsten, korrekt?

2) Vad har du för typ av internetuppkoppling?

3) Har du fast IP-adress?

4) Hur ser belastningen ut på din uppkoppling, är den bitvis hårt belastad? Känns det någonsin segt när du skall ut på nätet från din vanliga dator?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-07 14:46 »

ls.exe has encountered a problem and needs to close
We are sorry for the inconvenience.

Detta händer hos mig, slutar skicka data, Började när jag i ons. activerade internet i Loggersoft till
e-logger. Det kan fungera allt från 5min till 10 timmar utan problem.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-03-07 15:00 »

Till att börja med måste vi hålla isär LoggerSoft och Logger 2020, i program respektive hårdvara finns två helt olika mjukvaror som står för att skicka data till webbtjänsten.

Det låter i alla fall helt klart som det finns ett problem i LoggerSoft, det gäller bara att jag får så pass mycket information att jag kan reproducera det.

Ternander: Hur ser dina svar ut på fråga 2-4?

5) Har du provat köra Logger 2020 direkt mot webbtjänsten, hur fungerar det då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-07 15:36 »

2. 24Mbit ner och 2,5 upp aldrig problem med prestandan.

3.Fast ip på klienten och har haft samma yttre ip från isp´n i flera år.

4.Ser inga problem kör inga andra tunga saker typ torrent och på natten
körs bara loggersoft mot disk och Aktiverat internet. Jag har precis kopplat
på QoS och satt High Priority på samma port som går mot E-Loggter
Vi får se om det kan hjälpa.

5. Nej!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-03-07 16:03 »

Då är det knappast någonting med förbindelsen som spökar och ger följdfel i ditt fall.

6) Vad kör du LoggerSoft på för Windowsversion och vad har du för servicepack installerat?

7) Hur ser belastningen på den dator du kör LoggerSoft ut? Har du antivirusprogram eller liknande som triggar igång då och då? Du kan inte ana någon form av samband med hur datorn används i övrigt och att LoggerSoft lägger av?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-03-07 16:41 »

6, WIn,xp SP3

7, Current CPU Utilization: 10%  Physical memory:47% (Total: 1,023.35 MB, Free: 541.44 MB)
Antiverus program Trend Officescan. Jobbar inte på denna maskin bara när jag kopplar in
typ givare och datorn står i hjärtat av pannrumet.Som sagt så har ju detta även hänt
natte tid.

Hittade en sak till som jag justerde i routern, TimeZone var fel, klockan gick fel.
vi får avakata och se, Än så har jag inte haft några avbrott cirka 2 timmar.
Du kanske kan se om min kopplig droppar?
Loggat
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-03-07 20:59 »

1. Ja
2. Telia ADSL 8 Mbit
3. DHCP
4. Jag kör väderloggning med ftp uppladdning var 10:e minut
5. Ja
6. XP Sp2
7. Inget antivirus  Generad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-03-08 12:02 »

Ternander: Ja XP med SP3 är ju inget direkt ovanligt och i övrigt låter det som allt är "rätt". Jag ska till veckan ta och provocera dataskickandet ordentligt och se om jag lyckas få LoggerSoft att krascha. (Ang, din fråga, i dagsläget finns inget som indikerar när en klient faller från, men det är planerat.)

Nokke:

3) Du har alltså DHCP från din bredbandsleverantör, men vet du om din yttre IP-adress är samma mest hela tiden eller ändras den relativt ofta?

8) När du kör med Logger 2020 direkt mot webbtjänsten, lägger dataskickningen då av bara för en period eller gör den det definitivt? Hur länge har du väntat på att den ska komma igång igen som mest?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
briné
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-03-21 09:34 »

Hej! Har problem med att loggern efter ca 4timmar slutar skicka data till E-logger. Dioden blinkar grönt som vanligt trots detta. Efter omstart av loggern (genom att bryta strömmatningen) börjar det fungera men efter ca 4timmar är det samma visa igen. Kör min logger genom mobilt bredband (TELE2) och en router från Ericsson som heter W25. Vid senaste mätningen mot bredbandskollen höll den 4,2Mb ner och 0,3Mb upp. Använder ej loggersoft och har ej loggern kopplad till PC. Vad göra? MVH Dan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-03-21 13:01 »

Problemet är inte att loggern slutar skicka data utan att webbtjänsten slutar ta emot data när du får ny IP-adress ungefär var 12:e timme. I dagsläget förutsätter systemet att den yttre IP-adressen från internetleverantören inte ändras, det handlar både om kommunikationen mot loggern och om att servern inte accepterar data varifrån som helst. Med statisk adress fungerar kommunikationen alltid, med DHCP fungerar det oftast eftersom adressen inte ändras hos de flesta leverantörer, men med 3G blir det garanterat fort problem eftersom man aldrig har samma adress speciellt länge. Dessvärre krävs alltså en mjukvaruppgradering för att det skall fungera i ditt fall, eftersom vi dabbat oss (se följande stycke) har detta hög prioritet och är förhoppningsvis klart till veckan.

Jag har precis skrivit in att statisk adress krävs i dokumentationen på ett par ställen, det har inte stått där vilket jag trott, och jo jag vet, det var verkligen otroligt klantigt att missa den detaljen, det ber jag om ursäkt för. Har dessutom pratat med Rickard, han har också missat att nämna detta och han hälsar att om du inte vill vänta på att problemet åtgärdas så får du returnera din logger.

Ang. att dioden fortsätter blinka grönt: att loggern indikerar när data inte går iväg som det skall finns med på "att göra"-listan.

Beklagar verkligen trasslet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
briné
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2009-03-21 13:28 »

Att ip-adressen förnyas stämmer nog men jag tror att den förnyas ca var fjärde timme på TELE2. Hoppas att ni hittar en lösning snart. Sitter inte i sjön kan nog vänta någon vecka då jag är väl medveten om att detta är en betaserie som vi får hjälpas åt att få snurr på.
Det viktiga för mig är att det blir en driftsäker lösning som inte kräver en windowsdator stående då jag tänkt använda loggern för övervakning av min värmepump i fritidshuset 110 mil hemmifrån.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2009-03-22 10:27 »

Jag vet inte om var 12:e är nån regel men det verkade så i de loggfiler jag tittade (tittade i och för sig inte i alla).

Som väl är är den komplettering som behövs inte alls komplicerad men det tar en stund att göra själva jobbet och mjukvaran ligger dessutom lite mitt i andra ändringar för närvarande. Tack för att du är förstående!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2009-03-30 08:23 »

Skickade PM till dig i lördags Briné, har du sett?

Kan förresten nämna det rent allmänt också: Är det någon fler som kör Logger 2020 och sitter på 3G eller "instabil" DHCP som gör att IP-adressen från internetleverantören ändras så skicka PM till mig om du vill prova den nya programvaran.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!