E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konstiga värden från HTMIQ  (läst 18396 gånger)
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011-01-02 14:59 »

Just ja det är ju en möjlighet. Felet är kvar på rökgaserna. Dvs den PT1000 sensor
som klarar 400 grader medan den PT1000 givare som som bara klara 200 grader fortfarande visar rätt. Så man kan konstatera att felet antingen gäller sensorn eller samtliga 400 graders sensorer.

/P
« Senast ändrad: 2011-01-02 15:46 av pethson » Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-01-02 15:21 »

Har svårt tänka mig ett fel på sensorn som gör att resistansen på den fryser. Men det skulle kanske kunna vara så att sensorn ger ifrån sig något som gör att modulen får fnatt och fryser värdet.

Hur lång är kabeln mellan sensor och modul? Är det orginalkabel mellan senor och modul hela vägen eller har du skarvat? Har sensorn galvanisk förbindelse med någon metall?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011-01-02 15:51 »

Jag har skarvat kabeln med ytterligare 1,5 meter. Jag använder en telefonkabel och en "sockerbit", båda sensorerna går i samma kabel och använder samma "sockerbit". Jag använder alla fyra ledarna i kabeln och kopplar ihop först i HTMIQn.

///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-01-02 16:31 »

När du kastade om givarna, gjorde du det vid modulen eller i sockerbiten?

Har höljet på 400-graders-PT1000-givaren galvanisk förbindelse med rökröret i vilket du mäter rökgastemperatur?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-01-03 00:16 »

Jag skiftade i HTMIQn, skiftade anslutning 4 och 6 (båda sitter ju i anslutning 5)
Ja det är PT1000 givaren som är en M8 bult, jag har borrat ett 8,5 mm hål och skruvat fast med muttern inne i rökröret.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011-01-03 00:23 »

Har noterat att den "hoppar igång" igen när tempen är på väg ner. Det jag såg i kväll var att den gjorde ett större hopp upp när den fortsatte nedräkningen (eller om det beror på grafens spann) Hur som helst syns det betydligt tydligare på denna bild vid 22:32

Vet inte om det är av betydelse, men i bifogar i alla fall bilden...


///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-01-03 09:31 »

Det skulle kunna vara någon form av glapp eller urladdning/spik som gör att det momentant blir så hög resistans att modulen blir "mättad" och att det sen tar en viss tid innan den kommer igång.

Blir det nån skillnad om du kastar om givarna i sockerbiten och drar år rejält? (För att utesluta glapp i sockerbiten.)

Har du nån varmluftpistol? Får du fram felet om du gängar loss m8-bulten från rökröret och istället värmer den med varmluftpistol? En annan variant är att lägga givaren mot en halogenlampa på timer som är igång 15-minuter och av 15-minuter. (För att utesluta isolationsfel på givaren.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-01-04 10:33 »

Vi kan nog lägga felsökningen på is ett tag nu. Efter att ha tittat närmare på din sista graf och källkoden tror jag att jag vet vad som händer, och i så fall har det varken med givare eller modul att göra, utan med hög derivata.

Med lite tur kommer alltså detta problem att försvinna med en mjukvaruuppdatering av Logger 2020. Hoppas det blir nästa vecka, det beror lite på hur det går med andra problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011-01-04 13:22 »

OK, då ligger jag lågt och börjar bygga/placera ut mina tempsensorer som nu sitter kopplade på en labbplatta.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!