E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 15:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konstiga värden från HTMIQ  (läst 19162 gånger)
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« skrivet: 2010-12-23 19:28 »

Jag har idag installerat en HTMIQ med två sensorer. Den ena mäter temperaturen i pannan och den fungerar som den skall. Den andra mäter rökgaserna, och ger konstiga värden ibland. Den senare är en M8 bult med inbyggd PT1000 givare som klarar 400 grader, båda köpta genom WebIQ.

Jag bifogar en graf där man ser att rökgaserna av någon anledning inte stiger upp mot 200 grader vilket borde vara fallet så fort pannan eldar och temperaturen i pannan stiger.
Är det någon som har ett tips?

Se annars min publika graf http://e-logger.se/pub?Nordins&p=3

EDIT: Det verkar ju ändå som om jag har ordentlig kontakt, värdet när pannan inte eldar verkar stämma med värdet som displayen på pannan rapporterar.

///Peter!
« Senast ändrad: 2010-12-23 20:51 av pethson » Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-27 13:02 »

Är det bara kurvan i E-logger som fryser när det fryser, eller har du lyckats notera om även värdet som visas på Logger 2020-displayen fryser?

Till vilka ingångar på högtempmodulen är "Panntemp" respektive "Rökgaser" inkopplade? Vad händer om du kastar om dem?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-12-27 15:48 »

Jag visar inte dessa värden på Loggern, bara på webben. De värden jag får vid autoexporten är oxå "frusna"
Jag har rökgaser på 1, panntemp på 2 och motstånd på 3.
Jag har inte provat att skifta, men skall försöka göra det när jag kommer hem.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-27 18:37 »

Ja det vore jättebra om du kan prova. Som vanligt gäller att ju bättre vi kan ringa in problemet desto snabbare går det att lösa. Har du möjlighet skulle det också hjälpa om du tillfälligt kunde slå igång visning av rökgastempen på loggerdisplayen, med lite tur kanske du kan se om värdet där också fryser. Då skulle vi få reda på om det är fel redan från modulen eller om det blir fel på vägen till webbtjänsten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-12-28 01:34 »

Jag avskyr fel som inte är konstanta Leende (smiley)
Jag vill prova en sak i taget, och har gjort inställningar för att visa rökgaserna i logger, men givetvis uppför den sig riktigt då.
Nu är det dags för sängen, får ställa ett larm i morgon så jag kan vara alert när den stiger.

Så skall jag prova att skifta plats i morgon.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-12-28 11:14 »

Jag avskyr fel som inte är konstanta Leende (smiley)

Du är inte ensam...  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-12-28 21:23 »

Kollade nu värden på loggern när den eldade och då visade loggern endast elförbrukningen, trots att jag sagt att den skall visa el, panntemp, rökgas och innetemp. Vilket den oxå gjort alla andra gånger jag tittat.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010-12-29 10:36 »

Hmm tror något annat var skumt, tappade kontakten med Internet straxt efter och har varit utan hela natten...
Nu när jag fick tillbaka kontakten visades fortfarande bara Eltotal i displayen på Loggern.
Gjorde en omstart genom att dra ur sladden och noterade att jag fick trycka på enter 4 gånger för att den skulle starta.

Relay
[enter]
P0  H0
T1  IO
[enter]
1 exp
3 undef
[enter]
Tank
IO Mis
[enter]

Kan det ha ett samband?

Alla värden under natten kom dock in som dom skulle när Internet kom igång (före reset).

///P
« Senast ändrad: 2010-12-29 10:38 av pethson » Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010-12-30 01:54 »

Då är de äntligen verifierat att även Logger 2020 displayen stannar på samma värde som e-logger visar.
Nästa steg blir att skifta plats på sensorerna.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-12-30 10:34 »

Då har jag bytt placering på sensorerna, avvaktar resultatet.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-12-30 13:15 »

Hmm tror något annat var skumt,
...
Gjorde en omstart genom att dra ur sladden och noterade att jag fick trycka på enter 4 gånger för att den skulle starta.

4 ggr enter är typiskt felmeddelandet som visas när någon ansluten givare/modul inte detekteras korrekt vid start. Men texterna stämmer inte, den första texten (innan du trycker enter första gången) borde vara "Error" och så antal dallasgivare respektive moduler som inte detekterats. De tre följande stegen är för att man manuellt ska kunna stega sig genom visningen av antal moduler. osv. (som visas vid varje omstart).

Att data inte skickas och att texterna blir fel tyder på att programmet gjort något det inte borde, men tror inte detta är relaterat till problemet med att värdena fryser från högtempmodulen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-12-30 13:17 »

Då är de äntligen verifierat att även Logger 2020 displayen stannar på samma värde som e-logger visar.

Jättebra du lyckades se det, underlättar, tack!

Har du möjliget finns det ytterligare ett test man kunde göra, under tiden när värdet är fruset, tryck resetknappen på loggern - blir visningen rätt sen? Om inte, gör loggern helt strömlös några sekunder genom att dra ut nätadaptern - blir visningen rätt sen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010-12-30 14:10 »

På väg bort över nyårshelgen, så jag får återuppta felsökningen när jag kommer hem.

Gott slut och gott nytt år alla!

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010-12-31 14:47 »

Det jag ser även om jag inte är hemma är att det inte hjälper att skifta plats på sensorerna.

///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-01-02 14:50 »

Är felet kvar på samma ingång eller får du fel från samma sensor trots att den sitter på en annan ingång?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!