E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 09:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min temp ändras  (läst 5662 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« skrivet: 2010-12-08 16:36 »

Jag kanske är petig men kolla skillnaden på de här bilderna.
Min temp på första bilden är -19.7
Ökar man tiden till 7 dagar så ändras den till -19.4

Tar man ett all data så blir blir skillnaden ännu mer.

Är det normalt? Är jag för petig  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-12-08 17:17 »

Ju längre trend man väljer desto fler mätvärden slås ihop och medelvärdesbildas.
Medelvärdet blir alltså rätt, men momentan/absolutvärdena blir fel.
Skulle man välja en annan typ av medelvärdesbildning och filtrering skulle man kunna få rättvisande min/maxvärden, men ,medelvärdet skulle bli fel.

Det är inte rimligt att spara mätvärden för varje givare var 10:e sekund i månader och år, så någon typ av filtrering måste man acceptera för att inte behoven på lagringsutrymmet skall göra att serverkostnaderna skenar.

Andreas tar besluten om denna typ av saker, men jag skulle kunna tänka mig att man i ett framtida "betalkonto" kan få längre tidsperioder utan att det sker medelvärdesbildning.

Jag har själv inte att mig in i vilka olika typer av medelvärdesbildningar som finns att tillgå, men det kanske finns någon formel för detta som gör att man skulle kunna få med min/max även sedan man medelvärdesbildat, och om det finns så är det ju inte omöjligt att erbjuda denna typ av medelvärdesbilning, hur/om/när är dock som allt annat en prioriteringsfråga.
Är det tillräckligt många som anser detta vara en brist så kanske vi sätter upp det på "attgöralistan".

Tips på lämpliga algoritmer för "bättre" medelvärdesbildning skulle kunna vara nåt ni andra kan hjälpa till att hitta.
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-08 20:18 »

Jag stör mig inte å mycket på det.
Tänkte mest om det var någon bugg som gjorde att det blev så.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-12-08 21:03 »

Nej, det är en helt logisk funktion av medelvärdesbildningen, men visst är det lite surt om ett köld eller värmerekord skall "försvinna" bara för att medelvärdesbildningen gör att toppar och bottnar planas ut, även jag skulle gärna se en medelvärdesbildning som på något smart sätt kunde spara låga temperaturer när det är kallt, och höga när det är varmt, och däremellan medelvärdesbilda "exakt".
Vet dock inte om det går.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!