E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 13:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - täta störningar elingångar  (läst 7139 gånger)
Claes
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2010-12-06 12:37 »

Hej
Jag utnyttjar bägge ingångarna för el mätning på loggern. problemet är att jag får in störningar, speciellt den ingången med längre ledning (har bytt den till en partvinnad CAT-kabel men det hjälper inte), den är ca 5m och är gul på diagrammet, den röda är den andra ingången på loggern. Den blå är expansionsmodulen som funkar OK.
Har du något recept?
Hälsn claes
http://roxbergh.se/Askim/trn_el_168.jpg
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-06 13:49 »

1) Hur läser du av elmätarna, via pulsutgång eller med ljussensor?
2) Går kablarna till elmätarna parallellt med varandra eller nära någon annan kabel (givarkabel, elkabel, datakabel osv.) eller elektrisk utrustning (dator, router, elmotor osv.)?
3) Har du provat köra loggern med bara antingen elingång ett eller två inkopplade och utan några temperaturgivare eller moduler, blir det nån skillnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Claes
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-08 23:07 »

Hej
Jag har löst problemet genom att filtreta mha av en kondning över ingången, kan vara ett tips för andra.
Hälsn claes
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-09 09:47 »

Jättebra! Men om fler ska ha direkt nytta av ditt tips vore toppen om du kunde dela med dig av lite mer detaljer. Vad var det för värde på kondensatorn du använde? Läste du av elmätaren du filtrerade via pulsutgången eller via blinkande diod? (Det är helt olika signalstyrkor beroende på avläsningsmetod, det kondensatorvärde som fungerar i ett fall fungerar inte nödvändigtvis i ett annat, dämpas signalen för mycket missar man pulser.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Claes
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-12-09 19:07 »

Hej
jag läste av S0 på elmätaren (alltså ingen diod) och lade 0,1uF parallellt vid loggern för att kortsluta bort störningarna vilket fungerade. Jag tror inte värdet är särskilt kritiskt. Jag hoppas tipset kan vara andvändbart.
Hälsn claes
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-12-10 14:35 »

Tack så mycket för informationen Claes!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!