E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 11:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 ansl 7-10?  (läst 9737 gånger)
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« skrivet: 2010-12-04 02:17 »

Vad skall det vara för nivåer på pulserna för energi mätning med Logger 2020?
Har sett några som pratar om att dom sätter en optisk pulsräknare på matarskruven för pellets. Men min skruv har inga öppna rörliga delar, så det är enklare för mig att bygga en enkel krets som genererar pulser när skruven snurrar.
Tänkte att man tar t ex en LM555 och ser till att den ger t ex 4 pulser per sekund. Men räcker 5V eller behöver den 12V? Jag ser att utspänningen på ansl 10 är 12V.
Går ju att lösa med ett lite relä annars, men behöver ju veta Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-04 07:48 »

Ah det var en smart idé av dig.

Vad du behöver är en slutande funktion mellan plint 10 +12V och plint 8 E1 eller plint 9 E2. Bör vara nån megaohm i öppet läge och gå under 10k i slutet läge. Jag skulle rekommendera att du använder en optokopplare och driver diodsidan med din 555:a, på så sätt undviker du alla ev. galvaniska problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!