E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Använda P3IQ för pellets mätning?  (läst 34499 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2011-01-03 08:24 »

Strecken bör täcka både lysdiod och fotosensor. Vrid antingen pulsmodulen 90 grader eller gör strecken bredare, se bifogad bild. Rent generellt är det så att ju smalare streck desto svårare få modulen fungera pålitligt, bättre göra skivan större i diameter. Dessutom kan det säkert bli problem om pulserna kommer alltför tätt, pulsmodulens "snurrskiveläge" är gjort för att läsa av roterande elmätare och vattenmätare och på sådana är det bara ett streck per varv samtidigt som ditt hjul säkert snurrar minst lika fort.

De svarta fälten, är det blank eller matt tejp? De ljusa fälten får gärna vara blanka för maximal reflektion men de svarta fälten bör helst vara matta för så lite reflektion som möjligt.

Notera också att optimalt avstånd inte betyder att modulen alltid fungerar optimalt inom hela området utan att man beroende på ljusegenskaperna hos skivan kan få bra resultat någonstans inom det området. I något fall har det varit ända upp till 30 mm från skivan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011-01-04 14:29 »

Vore det inte bättre att göra svart/vita tårtbitar än att göra streck?

Jag tror inte att det har någon större betydelse i just detta fall om det är blanka eller matta ytor, en utskift med vitt/svart skall lätt kunna detekteras bara det inte är FÖR mycket solljus eller belysning som belyser givare/skiva.

Risken för felindikering när skivan står still bör vara mindre om man sätter sensorn som i Andreas övre bild.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2011-01-04 16:13 »

Vore det inte bättre att göra svart/vita tårtbitar än att göra streck?

Det är sant, tårtbitar borde vara lite bättre.

Jag tror inte att det har någon större betydelse i just detta fall om det är blanka eller matta ytor, en utskift med vitt/svart skall lätt kunna detekteras bara det inte är FÖR mycket solljus eller belysning som belyser givare/skiva.

I de flesta fall har det ingen betydelse alls, men sitter givaren i ett läge där det precis är på gränsen till att fungera kan det vara skillnaden. Inte så att det finns nån anledning att göra om en befintlig skivkonstruktion bara för att få mattsvart yta, men den som ska göra en ny skiva kan gärna satsa på mattsvart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-01-04 22:21 »

Tack för alla tips och råd.

Då har jag hållit på hela dagen och försökt kalibrera pulser och modifiera skiva/modulen. Med glimten i ögat (blinkande)

Fick inga pulser på modulen då jag först vred på den.
Fungerade faktiskt bättre som det var innan.

Dock har jag nu fått igång pulser på den efter att:
Mörklagt till hälften så många mörka fält. (Sprit-penna samt klippt tårtbitar av "hockey-tejp" ovanpå.)

Tyvärr fortsätter skoven, samt oerhört känslig för att få pulser...Gråtande

Funderar på att köra med bara EN MATT SVART "TÅRTBIT" för att se hur det funkar.
Men får får bli en annan dag, nu får jag ge mig.

(Problemet med röd-blink = Error86 -1 felet gör dock att modulen blir lite otillförlitlig, samt att ev. skoven låser sig när det saminträffar... Kalibreringen var svår då vid nått tillfälle data plötsligt saknades.
Vet om att detta är andra problem - men påverkar detta ändock, tyvärr...)


/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2011-01-05 10:26 »

Vad är hönan och vad är ägget? Jag tror du kan få andra fel för att du kör pulsmodulen på ett sätt som resulterar i mycket höga värden. I så fall är det väldigt ogynnsamt att mäta på förrådsskruven och inte på brännarskruven då det gör att momentanvärdena blir flera gånger högre.

Får du inte pulser från modulen när diod och sensor är orienterade i linje med strecken  kan du prova justera avståndet mellan modul och skiva. Det kan också vara så att strecken kommer för tätt inpå varandra. Snurrskiveläget har ett inbyggt störfilter som bygger på att mörkt och ljust måste ha viss tid för att räknas som puls. Jag hade satsat på en skiva med betydligt större diameter och bredare streck.

Att du får pulser från pulsmodulen trots att skivan står still kan bero på en kombination av smala streck och modulens montage. Antagligen förstärks fenomenet av liten skiva och höga momentanvärden.

Glöm inte att det är ett experiment du håller på med och att vi inte testat pulsmodulen till det du använder den för nu. Vi kan ge vissa råd och spekulera, men så länge vi inte testat själva kan vi inte säga något med säkerhet. Det är inte alls omöjligt att det krävs mjukvaruanpassningar för god funktion. Och kanske är den här metoden inte alls den bästa. Min ursprungliga tanke när det gällde fastbränsle var att mäta drifttiden på motorn som driver brännarskruven med en digitalingång. En annan variant på samma tema är det Pethson är inne på med att bygga en omvandlare mellan drifttid och pulser.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-01-05 11:40 »

Nu har jag kollat upp och testat filtertiderna jag nämnde, det ljusa fältet måste vara längre än 0,37 sekunder och det mörka längre än 0,015 s. Vad har du för varvtal på din skiva? Skulle tro att med 8 streck och felmarginal måste ett varv ta minst 4 sekunder för att det inte ska bli feldetektering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thias
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011-01-12 11:13 »

Hej jag har löst räknaren för pelletsskruven på ett litet annat sätt. jag använder mig av en magnetisk larmkontakt http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156722859
jag använder bara ena delen sedan har jag satt fast en liten stark Neodym magnet på axeln tex (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158897363). Varje gång magneten går förbi larmkontakten sluts kretsen. vill man ha större nogranhet kan man sätta flera magneter runt axeln. Jag använder denna för att räkna kg pellets, har struntat i kWh då detta blir felvisande då detta är helt beroende på hur effektiv din panna är. Just nu har jag satt 37 pulser per kg pellets ,detta verkar stämma bra enligt de tester jag gjort.

MvH Mathias
 

 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-01-12 11:34 »

Smart! Enda är väl kanske livslängden på larmkontakten, hur många omslag tål den? Ingen hemmansaffär att byta förstås men vore intressant veta hur ofta den ev. behöver bytas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thias
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011-01-12 16:39 »

För 38 kr har jag råd att byta ut den om den skulle gå sönder Leende (smiley) men jag tror inte att det skall vara något stort problem. Larmprodukter är ju gjorda för att tåla många öppningar och stängningar av tex dörrar. Nu är väl inte Classes ett ställe känt för kvalitetslarm, men jag lovar att höra av mig om/när den falerar. Den jag använder nu vet jag inte hur många "öppningar" den varit med om. Den installerades på plats för ca 1,5 år sedan när jag laborerade med ett annat 1-wire nät med en Dualcounter och en lapptop. Tyvärr så tappade jag en pelletssäck på countern så den pajade, den skulle lödas om men det gjorde jag aldrig men larmkontakten tog jag aldrig bort.

När jag räknar på hur många gånger den borde ha öppnats under 1,5 år får jag det till ca 296000 gånger. 8 ton pellets och 37 öppningar per kg, och jag har verifierat att den fortfarande öppnar och stänger varje gång magneten går förbi.   
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-01-12 17:38 »

296 000 är ganska många dörröppningar. Leende (smiley)

Men gissningsvis är det nån typ av standard tungelement som sitter i den och de håller väl för hundratals miljoner omslag (förutsatt liten ström). I så fall talar vi om sekel innan den behöver bytas, även med fler magneter för ökad upplösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-01-15 10:22 »

Pelletsmätning är nog något som MÅNGA skulle ha uppskattning av. KUL! Cheesy

Har nu monterat en pulsmätare mot internskruven också.
Försökt samkört den mot pulsmätaren på externskruven och upplever att de kan vara lika bra kalibrerade även om två olika "intensiva" snurrskivor samt olika gångsätt.
Problemet är att jag slår i "taket" för "30 kWh" trots att jag försökt köra pulser per enhet på verkligt * 3. (Error och data-förluster då.)
Citat
loggern gör inte alltid som den skall när kWh-värdet börjar bli högt, nånstans över 30 kWh.
Nu kör jag de "fritt" bara för att inte få förluster.

En bra information är:
Citat
1 eller 2 i pulsinställning gör att pulsmodulen går in i vattenmätarläge och i det läget räknas liter/minut istället för kW/timme. Och 500 eller högre i pulsinställning gör att modulen går ur "snurrskiveläget". Så du måste ange nånstans mellan 3-499 pulser.

Tacksam för allt Ert arbete och allas idéer.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2011-01-15 11:27 »

Ah dubbla pulsmätare, det är lite som dubbla överliggande kamaxlar, nu skulle du bara in med weber-45:or och tvåtums avgassystem också. Leende (smiley)

Men menar du alltså att även pulsmäteren på internskruven går över 30kW i momentaneffekt?

Hur många varv i minuten roterar internskruven med då den går?

Vad är har du angett för antal pulser per enhet för den?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2011-01-15 15:32 »

Jo lite överkurs är det väl, men har ju två moduler att test-köra med när jag nu gett upp vattenmätar-loggning tills vidare... Cool

Internskruvens pulsmodul har vad jag kan se inte gått över 30 kW.
Var precis ut och tog en koll på minutvarvet. Vid vanlig drift som nu blev det lite drygt ett ½ varv på minuten. (Nog mer precis vid uppstart, men är nog ingen risk.)
Bifogar foto på givaren och kugg-axeln internskruven.

Sen vad jag kan se kom felet nu inatt ca kl 0330 när det börjar bli tomt vid externskruvens mynning, tror jag... Va?
Bifogar foto på pulsmodulerna sista 12 h. (Ändrade värdena på f.m. och nu enligt nedan på e.m.)

Körde nu inställt på:
Internskruven 499 pulser/varv som är max och då 3,1936 gånger verkligt värde enligt min kalibrering som är 156,25 pulser/kilo.
Externskruven 56 (55,888) pulser/varv som då blir samma gånger dess verkliga värde enligt min kalibrering som är 17,5 pulser/kilo.
OM jag nu räknat rätt d.v.s. Rullande ögon (ironi)

Upptäckte tyvärr precis att det även med dessa värden slår över "30 kW taket" på externskruven.
Låter gå tills "Error"-felet och data förlust uppstår...
Får väl sen höja externskruvens värde, och prova internskruv enligt verkliga värdet.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2011-01-16 11:34 »

Går det att ändra i rapporter för "Fastbränsle kg" från den givare som jag nu har där - "Externskruv" till den som jag nu kör mer exakt - "Internskruv" själv?

Samt kan man på något sätt i efterhand ev. redigera data i historiken när jag väl får de värden jag vill?
Annars ha möjligheten att lägga in en kommentar t.ex. när man gjort någon speciell inställning...

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2011-01-16 11:42 »

Jag vet inte hur du kör nu, men jag skulle rekommendera att du kopplar ur mätningen på externskruven och bara mäter på internskruven tills du får det att fungera, ju mindre komplicerat du gör det för dig, desto större sannolikhet att det går bra!

Går det att ändra i rapporter för "Fastbränsle kg" från den givare som jag nu har där - "Externskruv" till den som jag nu kör mer exakt - "Internskruv" själv?

Ja, gå till sidan kanalinställningar och ändra till kanaltyp "Ingen" på den som idag är "Fastbränsle" och ändra från "Ingen" till "Fastbränsle" på den du vill ha som fastbränsle. Observera att det kan ta upp till en timme innan ändringen slår igenom.

Samt kan man på något sätt i efterhand ev. redigera data i historiken när jag väl får de värden jag vill?

Nej inte i dagsläget, se Partiell korrigering av eldata.

Annars ha möjligheten att lägga in en kommentar t.ex. när man gjort någon speciell inställning...

Nej inte i dagsläget, se Anteckningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!