E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 01:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Använda P3IQ för pellets mätning?  (läst 35941 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2010-11-26 21:47 »

Hej!

Då har jag skaffat en P3IQ som mäter på pellets skruvens axel.
Silvertejp med bra reflektion på brickan som mäter 30 mm ca i diameter.
Sen svart hockey-tejp ca 1-2 mm som ett streck som passerar förbi sensoren/dioden.

(Har även fått igång en HTMIQ för rökgaserna.)

Funderingen är inställningarna för pellets givaren.
Har ställt in "Pulser per kWh" till 1 nu med tanke 1 varv = 1 puls?
Även ställt in som "Elförbrukare"?

Kikar jag på en graf när skruven gått ser det ut som här:
0 till 4.2, för direkt upp till 9.8. Sen dalar det ner 4 steg med ca 1 puls/ggr.
Därefter är det en minskande "svans" tillbaka till 0 värde.
Detta på en 5 min period.

Upplever att skruven kör i ca 10-15 sekunder annars.

Min tanke var nu att köra skruven i en 10 liters hink för att sen utreda hur många pulser det ger.
Därpå ställa in att 10 liter pellets motsvarar ca 6,3 kg. Därpå ange ett pris för det.

Är jag inne på rätt spår?
Några tips & råd för att få det att fungera om det är möjligt?

Mvh

Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-28 08:46 »

Kul du är i experimenttagen!

Har ställt in "Pulser per kWh" till 1 nu med tanke 1 varv = 1 puls?

Det här är lite knepigt. 1 eller 2 i pulsinställning gör att pulsmodulen går in i vattenmätarläge och i det läget räknas liter/minut istället för kW/timme. Och 500 eller högre i pulsinställning gör att modulen går ur "snurrskiveläget". Så du måste ange nånstans mellan 3-499 pulser. För att uppskatta pulser per kg fastbränsle är det lämpligt med en jämn siffra, jag hade nog valt 100.

Sen när du vet antal pulser per kg ska den siffran skrivas in som "Pulser per kWh", hoppas det hamnar mellan 3-499, annars har vi ett problem att lösa. (Jag kan tänka mig en helt annan metod för att mäta fastbränsleförbrukning också, men det får vi eventuellt ta sen.)

Även ställt in som "Elförbrukare"?[/b]

Ja om du vill kunna se pelletsförbrukningen hopbakad med elförbrukningen i elrapporten så. Men jag tror nog man vill ha en separat rapport för detta. Vi får se vad som går att ordna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-02 08:34 »

Hej!

Har en P3IQ installerad på pellets skruvens axel som mäter hur många varv och när skruven går.

Tanken är mäta 10 liter pellets och se hur många pulser P3IQ registrerar.
Sen 0,6 kg/l så blir det 6 kg pellets på dessa pulser.

Andreas kan kika på kanal/graf nedan och eventuellt kanske hjälpa mig;
2010-12-01 19:40-19:50 körde jag med e-logger tjänsten två gånger en 10 l hink full på kanal "Energi Pellets".
Givaren då inställd på 400 pulser/kWh. Nu ändrad till 450 pulser/kWh.

Vet ej hur man tolkar denna graf (Värde 5 som max, sen trappas ner...) och skulle ev. vara bättre om man kunde se i "Rapporter", men där ser man per timme...



Något råd/tips vore uppskattat.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-02 09:22 »

Vilken pelletsskruv är det du mäter på, är det på själva brännaren på det som går rakt ut i brännarkoppen eller är det på någon transportskruv från förrådet?

Vad du måste göra är att anteckna vad räkneverket för pulser står på före och efter du fyller din hink. Gå in på sidan "Kanaler", leta rätt på raden som motsvarar din pelletspulsmodul och håll stilla muspekaren över kolumnen "Räknare" ett par sekunder. Nu ska det dyka upp en popup-text (liten gul ruta) som visar pulsräknaren i rått okompenserat skick.

Sen räknar du (pulser_efter-pulser_före)/antal kilo = pulser per kilo pellets. Det värdet skriver du in i "pulser per enhet" på ingångssidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-12-02 10:11 »

Kanon! Tack!
Skall göra så.

Går det själv att "nolla" räkneverket?

Det är transportskruven från bulk förrådet.
Internskruven hittar jag ingen bra roterande axel, än...

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-12-02 10:51 »

Antar att du får mycket bättre noggrannhet på internskruven, men det är precis som du säger förstås inte alltid det lättaste komma åt en axel att mäta på.

Det råa räkneverket du ser när du håller muspekaren ovanför kolumnen går inte att nolla. Men det "normala" räkneverket kan du nolla genom att ange "Räknare korrigering" under "Ändra kanal".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-12-04 20:14 »

Då har jag provkört att fylla en 10 liters hink (=ca 6 kg pellets).
Fick 52, 53 och 52 pulser på tre fyllningar.

Tog då 52/6= ca 8,7 pulser/kg
Ställde då in 8 pulser per enhet.
Ställde "Räknare korrigering" så jag kom så nära 0 som möjligt. (-99999 blev det för att få värde 4.)

Tycker det ser okej ut på räknaren då den skriver 7 i värde nu och hade 4 innan. Okej med 3 kg=ca 5 liter nu.

Dock blir grafen för pulsräknaren på mellan 55-60 vid varje kort matning...
Står sen "Error 86 -1" samt blir fast röd lampa lite då och då på Logger2020:an...
Pulserna i displayen visar på blandat runt 1700 för "Pellets".

Något tips på vad som är fel?

Återställer till värde 450 igen för att se om felen försvinner.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-12-06 09:37 »

Ställde då in 8 pulser per enhet.

Ajdå så lite som 8 pulser per kilo, det blir dålig noggrannhet med så få. Tänk på att varje kilo pellets motsvarar ca. 5 kWh och att du från en elmätare oftast har minst 1000 pulser per kWh.

Dock blir grafen för pulsräknaren på mellan 55-60 vid varje kort matning...
...
Pulserna i displayen visar på blandat runt 1700 för "Pellets".

Graf och display visar normalt momentaneffekt i kW respektive watt. I ditt fall borde det bli momentaneffekt i kilo respektive gram. Men visningen blir konstig då en transportskruv till skillnad från en elförbrukare inte går kontinuerligt. Och förrådsskruven går dessutom ännu mindre kontinuerligt än brännarskruven.

En variant som kanske skulle kunna ge bättre uppfattning om momentaneffekten vore att mäta varvtalet på brännarfläkten. Sen borde du förstås montera flödesmätare och tempgivare på radiatorkrets respektive tappvarmvatten och räkna ut utgående effekt samt pannverkningsgrad. Med glimten i ögat (blinkande)

Men nu i första hand är du väl ute efter att se hur mycket pellets du gör av med, då får bortse från kanalgrafen och displayvärdet och istället hålla dig till räkneverket på kanalsidan och i systembilden.

Står sen "Error 86 -1" samt blir fast röd lampa lite då och då på Logger2020:an...

Det har nog inte något med din pelletsmätning att göra, "Error 86" är något som ibland uppstår om man slår av och på loggern, brukar försvinna av sig själv efter en tid eller vid minnesradering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010-12-06 21:06 »

Jag har nu beställt mina Logger 2020 prylar och planerar att mäta mängden pellets med hjälp av en LM555. En enkel krets som kan ge pulser bara genom att man matar den med spänning.
Hittade en enkel beskrivning här http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#4
Där det dessutom finns en enkel uträkning för att ställa antalet pulser mm med hjälp av motstånd och konding.
Räknar med att koppla en vanlig 5V batterieleminator parallellt med skruvmatningen och sedan en enkel optokopplare innan jag kopplar in den på den andra ingången på pinne 9 och 10 på min Logger 2020.
Jag kan återkomma med mer info när jag har det uppe och snurrar.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-12-08 11:29 »

Ja berätta hemskt gärna hur det går!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010-12-09 23:30 »

Nu tror jag att jag har alla delar, och undrar lite hur täta pulser Logger 2020 klara. Högre antal pulser/kg borde ge ett exaktare resultat?
Det tar 70 sek för min skruv att mata fram startdosen som är på ca 4 dl (jag skall sätta skruven att mata fram 10 liter och klocka det så jag vet mer exakt)

Någon som har en rekommendation när det gäller antal pulser/sek?

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-12-10 14:49 »

Precis, fler pulser per kilo ger exaktare resultat. Minns inte exakt vad som är max på pulsingångarna på loggern, men 100 pulser per sekund bör inte vara något problem.

70 sekunder för 4 dl borde bli 175 sekunder per liter eller 292 sekunder per kilo. 4 pulser per sekund från din pulsmanick, som du själv var inne på tidigare, borde kanske bli rätt lämpligt? Då får du 1166 pulser per kilo dvs. bättre än gramupplösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-01-02 15:27 »

1) http://e-logger.se/forum/index.php?topic=274.msg1626#new
Problem med SKOV av data på Pulsmodul P3IQ som mäter axel på externa pelletsskruven tar jag upp HÄR då.
Foto finns bifogat på snurrskivan jag skapat och önskar läsa av.
Runt "sockeln" sen har jag tejpat helt mörkt med svart el-tejp för att ej få in störande annat ljust.
Sitter dock i ett (för det mesta) släckt pannrum.

Sen har jag nu börjat labba med att försöka mäta av vattenmätarn också - men får ej till någon puls där än.
Bifogar foto på vattenmätaren också.

(Tycker dock detta är tre problem sammanslaget i ett problem med P3IQ-mätning SKOV, Error86 -1 samt tappade data.)

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-01-02 16:40 »

Att du får "skov", dvs. pulser från pulsmodulen trots att skivan står still kan bero på att ett streck ligger precis framför sensorn men att strecket inte är tillräckligt brett eller att modulen inte är helt optimalt monterad så att den inte riktigt kan bestämma sig om där är ett streck eller ej.

Hur breda är de svarta strecken på den roterande skivan?

Hur sitter modulen monterad i förhållande till skivan?

(Vattenmätare är en helt annan tråd. Leende (smiley))
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-01-02 21:46 »

1. De svarta strecken är ~3 mm. (Tanken var att ha rätt smala, många för att som Ni tidigare sagt kan man då få en bättre upplösning.)
2. Bifogar foto på förhållandet skiva - modul. Avståndet är 13 mm. (Sitter sedan svart el-tejp för att mörklägga det hela.)

MYCKET BRA RÅD till användare är: (Rickards)
  • MÖRKLÄGGNING
  • EXAKTA, OLIKAKTIGT REFLEXTERANDE FÄLT MÖRKT/LJUST. (Silvertejp/"hockeytejp" t.ex.)
  • OPTIMALT avstånd 5-20 mm.

Håller koll på detta.

Dock har jag nu när den pulsar data-tapp och Error86 -1. (Dock är det en annan tråd.)
Prio 1 för mig nu är data-tapp samt Error.


/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!