E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 08:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - elmätarvärden från Logger 2020 visas ej  (läst 14694 gånger)
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2009-03-04 15:28 »

Hojt!

Fick precis fart på e-logger delen.
Mitt problem är att jag ser två elsensorer. Tittar jag under givare så visar en 0 i värde och den andra ändrar sig efter vp-gången.
Endast en elmätaren är inkopplad på pinne 9 och 10.

När jag försöker visa en graf så säger den bara bild saknas.

Tittar jag under kanal så är värdet på bägge givarna 0.

Var gör jag fel?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-05 11:02 »

Du gör inget fel, det är mjukvara 090212 i din logger som verkar ha hyss för sig beroende på i vilken ordning kanaler definieras, jag tror att det där skall vara helt åtgärdat i nyare mjukvaruversioner (det lär märkas). Efter att jag skickat specialkommandot för rensning och omdefiniering av alla kanaler i din logger så ser det i alla fall ut att komma korrekta värden nu. Ursäkta besväret!

Om nån fler stöter på samma problem, säg till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-05 16:49 »

Åååh najs  Glad

Tänkte väl att det inte kan vara mitt fel  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-24 21:58 »

Om nån fler stöter på samma problem, säg till.

Samma här. Nästan. Det funkade i nån timme, sen dog elmätargrafen. Lokalt visas kurvan som den skall.
Firmware 090212.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-01-25 11:07 »

Vad du kan göra är att Radera inställningarna i Logger 2020 och sen skicka ny kanaldefinition.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-09-05 13:11 »

Uppdaterade logger 2020 till senaste versionen. Raderade minnet och är uppe och rullar igen.
Dock så ser jag dubbla givare från elmätaren.

Åtgärd?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-09-06 09:51 »

Hmm det var allt ett efterhängset problem. Visas bägge givare som aktiva? Har bägge givare samma id och givarnummer?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-09-06 21:59 »

Såhär ser det ut.
giv.    typ                  id                       pulser,värde,namn,visa logger,ändra
1   Energi   320008014E9B00DF   1000     0.07      P01       Ja              Ändra
2   Energi   FB0008014E9B01DF   1000     0.00      P02    Ja              Ändra

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-09-07 08:53 »

Det där ser ju ut att vara loggerns bägge inbyggda elmätaringångar. I så fall är det precis som det skall - de visas alltid, oavsett om någon elmätare är ansluten eller ej. (Samma gäller också ingångarna i IO-modulen och högtempmodulen - de visas oavsett om något är anslutet till dem.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-09-07 21:46 »

Ok, tycker mig inte kunna se de andra du talar om.

De andra är bara temp sensorer.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-09-08 09:42 »

Ingångar från expansionsmoduler visas bara om det finns expansionsmoduler anslutna till Logger 2020. Vad jag menar är att om man har IO-moduler eller högtempmoduler eller pulsmoduler inkopplade till sin logger så visas ingångarna i modulerna på sidan "givare" oavsett om det finns givare anslutna till modulerna eller ej - på samma sätt som de internna elmätaringångarna i Logger 2020 visas oavsett om det finns elmätare anslutna eller ej. Hoppas det blev ett någorlunda begripligt svar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-09-08 17:47 »

Till och med jag fattar  Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-09-09 08:51 »

Vad bra. Leende (smiley) Fast felet ligger ju sällan hos läsaren, oftast är det den som skrivit som gjort texten svår att förstå genom att utelämna viktiga detaljer. Det är därför toppen om ni frågar om sånt som verkar konstigt så jag (och andra) får chans att förtydliga där det behövs.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!