E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 19:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kompenserade eller okompenserad värden på Logger2020-display  (läst 7373 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2010-11-18 11:29 »

Hej,

Är värdena jag ser på displayen på Logger2020 kompenserade eller okompenserade?
Avser om de kompenseringar jag angivit under GIVARE visas enbart i webb-tjänsten?
Kör Logger2020 via internet.
Version: 100707

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-18 11:56 »

De mätvärden som visas på displayen på Logger 2020 ska vara offsetjusterade enligt de inställningar du gjort i webbtjänsten. Stämmer det inte överens med det som visas på nätet tycker du? Glöm inte att medelvärdesbildning och nån minuts eftersläpning spelar in.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-11-18 12:17 »

Både Ja och Nej.
Har en tid haft problem med att inte alla mina 13 givare visats i Logger2020. Har bara sett 10 st.
Idag (vid 11-snåret) raderade jag minnet på Logger2020 och fick in alla 13 givare.
När jag då stått och observerat temperaturerna så ser det helt okej ut sånär som på givaren för utetemperatur.
Den visar helt klart fel. Givaren är okompenserad men visar stadig 0,7°C, men i min loggning på webb-tjänsten visas -0,75°C i skrivande stund.
Har den bara tappat bort minusteckent?
Kan tillägga att utetemperaturen varit under nollan de senaste 2 dygnen...

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-18 12:57 »

Det låter udda. Svårt säga nåt utifrån ett enda mätvärde. Har du möjlighet kyla ner givaren ordentligt med exempelvis en frysklamp eller genom att stoppa den i frysen? Och vad händer om du värmer den?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-11-18 13:08 »

Det är ju alldeles nyligen jag börjat se den i Logger2020.
Givaren har i de grafer jag som skapats fram till nu stämt ganska väl med mina övriga termonetrar.

Det som gör mej förvånad är bara det att jag ser olika mätvärden i Logger2020 resp e-logger.se

Var just nu ner i källare och kollade igen. Nu visas samma värde på Logger2020 som på e.logger.se Leende (smiley)
Antingen har jag varit totalt blind och missat minustecknet tidigare eller så har nånting rättat till sej av sej själv.
 Va?
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-11-18 14:15 »

Du har väl inte tullat på spånken mitt på blanka torsdagen? Med glimten i ögat (blinkande) Skojar bara förstås. Är problemet borta är det svårt lösa det, vi får väl arkivera detta under enstaka besynnerligheter och så får du säga till om du ser det igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-11-18 19:06 »

Hade väl kunnat vara kul Glad
Får kanske skylla på att det möjligen skulle kunna ha varit köldbärarångor Cheesy
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!