E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 05:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felaktiga värden på elförbrukning  (läst 24275 gånger)
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2010-11-26 20:03 »

Fel av mej, det var en temperatursensorkabel som satt parallellt med pulssensorkabeln från VP.
Nu har jag kopplat bort S0-utgången på VP-elmätaren och använder optisk avläsning, får se om det hjälper, om inte annat får jag en bättre upplösning på värmepumpens elförbrukning.
Återkommer med resultat.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2010-11-28 09:03 »

Och den här nya kabeln till VP-elmätaren har du nu dragit långt ifrån strömkabeln till värmepumpen?

Fick aldrig svar på om du upplever att spikarna alltid kommer på bägge elmätarkanaler samtidigt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2010-11-28 10:09 »

Nej, använder samma kabel från VP-elmätaren så den ligger nära elkabeln. Nästa steg blir väl att flytta på den, jag har dock inte haft några spikar än sedan jag bytt från S0 till optiskt, men om spikarna dyker upp igen flyttar jag på signalkabeln.
Och ja, spikarna kommer på bägge kanalerna samtidigt, kolla bilderna, nått spökar rejält Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2010-11-29 08:59 »

Tack för bra grafer. Det här med negativ elförbrukning var nytt, då finns det mer att gå efter, ska titta närmare på detta.

Men innan jag gör det, är du helt säker på att det inte finns ett spår av ens de minsta spikar vid samma tidpunkter i någon av dina temperaturkanaler?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2010-11-29 11:02 »

Ja, det finns ingen antydan till spikar på temperaturkanalerna.
Men efter jag flyttat från s0 utgången till optisk avläsning har jag inte fått några spikar, har snart gått 3 dygn felfritt nu. Vet inte om det kanske är för tidigt för att dra några slutsatser av det?

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2010-11-29 15:43 »

Jag har dessvärre lärt mig att aldrig ropa hej, och speciellt i fall som det här då jag inte kommer på nån rimlig förklaring. Förstår inte varför det skulle bli bättre med diodavläsning, såvida inte förstås din elmätare skickar ut något skräp på pulsutgången eller att den internt inte är helt galvaniskt åtskild så som den borde.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010-11-30 07:15 »

Ja, det finns ingen antydan till spikar på temperaturkanalerna.
Men efter jag flyttat från s0 utgången till optisk avläsning har jag inte fått några spikar, har snart gått 3 dygn felfritt nu. Vet inte om det kanske är för tidigt för att dra några slutsatser av det?

//Christer

Vilken typ av elmätare gäller det?
Loggat

c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2010-11-30 19:23 »

Det är en Enermet 1-fas som jag köpt av er. Inga spikar än så länge, håller tummarna Leende (smiley)
Loggat
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2010-12-03 18:44 »

Nu har det snart gått en hel vecka utan några konstiga värden, varken på hushållsel eller VP. Jag är försiktigt optimistisk  Med glimten i ögat (blinkande)
Det enda jag gjort var att kopplar ur s0-utgången, koppla in optisk avläsning på samma kabel som användes till s0 och kabeldragningen är orörd. Måste vara nått fel på el-mätarens s0-utgång, eller vad tror ni?
För mig spelar det ingen roll om s0-utgången är trasig då upplösningen är betydligt bättre på optisk avläsning, 10000 pulser/kwh istället för 500 pulser/kwh.

/Christer
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010-12-03 19:27 »

Det behöver inte vara nåt fel på pulsutgången, alla olika typer av pulsutgångar har lite olika karakteristik, och det är inte så lätt att göra en mätfunktion som fungerar exemplariskt på alla typer av utgångar.
Å andra sidan kan det ju också vara nåt fel på utgången, hade problemen uppträtt oftare hade man ju snabbt kunnat se på signalen med ett oscilloskop, men om det bara blir spikar typ 1 gång/dygn så blir det lite jobbigt att sitt och stirra på ett oscilloskop. ;-)
Loggat

c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2010-12-10 13:39 »

Vill bara meddela att de mystiska "spikarna" nu är borta, kanske bra för andra att veta ifall fler får samma symtom i sin anläggning.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2010-12-10 14:33 »

Tack för att du följer upp detta, det är mycket bra att få veta. Har svårt se nån annan rimlig förklaring än att pulsutgången på din Enermet inte håller den galvaniska isolation den borde, annars begriper jag inte hur det kan bli spikar på mer än bara den elkanalen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!