E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 07:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felaktiga värden på elförbrukning  (läst 23795 gånger)
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« skrivet: 2010-11-17 11:49 »

Hej, på senaste tiden har det förekommit skyhöga toppar på elloggningen, både på VP-grafen och total-grafen.
Topparn ligger på 24kw på VP och runt 64kw på totalen. Spikarna brukar komma en till två ggr/dygn. Vad kan det bero på?
Jag har inget anslutet som kan komma ens i närheten av en sådan förbrukning, har 16A max.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-17 11:59 »

Behöver lite mer kött på benen för att kunna reda ut detta:
1) Använder du E-logger eller LoggerSoft?
2) Vad har du för mjukvaruversion i din Logger 2020?
3) Hur läser du av elmätarna, via pulsutgång eller med ljussensor?
4) Hur långa är topparna i tid?
5) Hur länge har du loggat och när började topparna komma?
6) Har du uppgraderat, lagt till eller ändrat något på sistone?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-11-17 13:58 »

Tack för snabbt svar, här kommer mer info.

1. Använder e-logger.
2. Ver. 100707
3. Pulsutgång på VP (på en elmätare jag köpt av er), ljussensor på totalen som sitter i ett mörkt elskåp.
4. Hur lång tid vet jag inte exakt, verkar vara nån sekund. Ser nu att om jag tittar under "Grafer" är inte toppen med och medelvärdet på förbrukning är normal men under "Översikt-Senaste värden-max" är topparna med och medelvärdet blir ju då missvisande.
5. Har loggat sedan vecka 33 men är inte säker på när topparna först uppstod, men jag vet att de är mer frekventa nu än i början.
6. Har aldrig uppdaterat firmware men jag har lagt till en innegivare för nio veckor sedan.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-17 17:35 »

Tack, då har vi uteslutit många felkällor. Det verkar vara ett inte alldeles enkelt problem.

Du har inte noterat att din Logger startat om av sig själv något under tiden du haft den? Sitter den monterad så att du hör uppstartspipet om den skulle starta om?

Ser nu att om jag tittar under "Grafer" är inte toppen med och medelvärdet på förbrukning är normal men under "Översikt-Senaste värden-max" är topparna med och medelvärdet blir ju då missvisande.

Betyder det att det bara är just för senaste max du inte lyckas se någon topp i grafen, eller har du aldrig sett någon topp i grafen utan bara i det numeriska maxvärdet? (Kom ihåg att ha kortast möjliga tidsperiod i grafen, annars kan toppen bli ganska dämpad.)

är inte säker på när topparna först uppstod, men jag vet att de är mer frekventa nu än i början

Finns där möjligen något system i det hela, dvs. att topparna kommer vid vissa tider eller med visst någorlunda regelbundet intervall?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-11-17 21:18 »

Loggern är monterad i tvättstugan så jag hör inte om den startar om sig, men borde det inte bli ett hack i mina grafer om den startar om sig?
Har gjort skärmdumpar av mina grafer men jag vet inte hur jag lägger in dom i tråden och jag kunde inte skicka dom som ett PM heller.
Jag kan hålla lite koll på om det finns ett mönster på när topparna uppkommer och återkomma lite senare i stället när jag vet mer.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-11-18 09:13 »

borde det inte bli ett hack i mina grafer om den startar om sig?

Jo det blir oftast ett litet litet glapp men inte nödvändigtvis på alla kanaler och man måste vara ganska inzoomad för att se det.

Har gjort skärmdumpar av mina grafer men jag vet inte hur jag lägger in dom i tråden

Klicka "svara" istället för att fylla i snabbsvarsrutan, klicka "Fler alternativ... " under meddelandetexten, klicka "Browse..."-knappen bredvid fältet "Bifoga".

Jag kan hålla lite koll på om det finns ett mönster på när topparna uppkommer och återkomma lite senare i stället när jag vet mer.

Ja gör gärna det, lyckas du hitta något slags mönster så ökas sannolikheten för att lösa detta snabbt.

Kommer förresten topparna samtidigt på bägge kanaler någon gång, eller är det alltid olika tillfällen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-11-18 14:46 »

Hej upptäckte att maxvärdet av VP Effekten visade fel idag,
den påstår att maxvärdet för El värme var 8,3 KW och uppkom 00.00 inatt.
Samtidigt var maxvärdet för el total 5,8 KW och uppstod 11.36.
JHag misstänker att detta är en bug och inte en störning, speciellt
eftersom det uppstod 00.00 Cool. Obs jag har förnärvarande inte mer
än 4,5 KW last installerad på mätaren för värme (VP), allt eltillskott är
avstängt.

Se värdena nedan:

Kanal Värde  Min  Max  Medel Kommentar
Innetemp xx21.00 (14:39) xx20.62 (06:02) xx21.31 (02:08) xx20.86

Utetemp xxx2.43 (14:39) xxx2.25 (09:14) xxx3.18 (01:58) xxx2.67

VB Fram xx39.00 (14:39) xx22.25 (02:36) xx42.68 (09:14) xx37.71

VB Retur xx35.81 (14:39) xx28.18 (00:00) xx38.06 (09:27) xx34.48

VVC Fram xx47.81 (14:39) xx45.50 (11:32) xx51.56 (01:22) xx48.28

VVC Retur xx34.81 (14:39) xx11.37 (12:06) xx38.12 (12:35) xx34.44

Dummy xxx0.00 (14:39) xxx0.00 (00:00) xxx0.00 (00:00) xxx0.00

El total xxx2.62 (14:39) xxx0.51 (09:38) xxx5.80 (11:36) xxx3.07

El värme xxx2.10 (14:39) xxx0.20 (07:20) xxx8.30 (00:00) xxx2.32
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-11-18 15:19 »

Klistrade ihop ditt inlägg med relaterad tråd.

Läs gärna igenom tråden från start. Du ser inget i graferna om du går på maxzoom runt de klockslag det gäller? Kan du se något system i det hela, att felen kommer vissa tider eller med visst intervall?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-11-20 13:59 »

Hej, det har inte blivit några fler effekttoppar nu efter jag startade tråden så jag kollade lite historik istället.
Mellan 14/11 och 18/11 har jag haft toppar på runt 60 kw på min vp och de dök alltid upp mellan 06:00 och 07:00.
Samma dag som jag startade tråden bootade jag om loggern och efter det har jag haft normala värden igen, kan det vara så att loggern helt enkelt fått en liten hickup bara som en restart löste?
Jag skrev att topparna bara syntes under översiktsbilden och inte under grafer men om jag kortade ner tidsintervallet så syntes topparna även i grafsektionen.

//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-11-24 11:22 »

kan det vara så att loggern helt enkelt fått en liten hickup bara som en restart löste?

Det var en intressant iaktagelse, vi får ha i minne att föreslå att prova omstart av Logger 2020 om störningarna dyker upp igen. Sällsamt dock att just bara elkanalerna skulle påverkas och dessutom sporadiskt, borde bli mer ihållande problem om loggern fått fnatt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010-11-24 20:01 »

När jag testar pulsmoduler så ser jag att de gör en spik uppåt vid omstart av loggern, kan pulsingångarna göra detsamma?
I så fall skulle dina fenomen kunna bero på glappkontakt på spänningsmatningen, antingen till loggern, eller intern på någon komponent som matar 12 V ut till sensorer/pulsutgångar.
Det konstiga är i så fall att problemen upphört efter radering av minne...
För er som loggar via pulsodul kan det i vart fall vara bra att veta att de gör en spik uppåt vid omstart/spänningsbortfall.
Loggat

c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-11-24 20:43 »

Hej igen

Nu är de konstiga värdena tillbaks igen.
Tycker det är konstigt att topparna alltid är tidigt på morgonen Va?
Har ni någon ide om vad som kan spöka? Det har ju funkat bra med nuvarande setup tidigare.
Bifogar bilder från loggern.

//Christer
Edit: Ser att maxvärdet på VP är högre än totalen, hur är det möjligt?
« Senast ändrad: 2010-11-24 20:47 av c_wiklander » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-11-26 12:17 »

När mätvärdena är störningar finns ingen logik i vilken kanal som har högst maxvärde.

Ser på din bifogade graf att det förutom den stora spiken är några mindre små spikar före och efter, har du alltid också denna typ av mindre spikar när det blir fel? Är de små spikarna också felaktiga?

Kommer spikarna alltid på bägge kanaler samtidigt?

Hur långa är kablarna som går från pulsutgången på VP-elmätaren respektive ljussenorn på total-elmätaren till loggern? Löper de parallellt nån sträcka? Går de nära nåt annat slags kabel eller elektrisk utrustning (i så fall vad för kabel/utrustning)?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-11-26 18:23 »

Sensorkabeln från värmepumpens elmätare går parallellt med strömkabeln till värmepumpen 2.5m ungefär, sedan går sensorkablarna från husets elmätare och VP-elmätaren parallellt ca. 2m före de ansluts till loggern. Sensorkabel från VP är ca 6m och sensorkabeln från husets elmätare är ca 10m.
Och nej, det är inte alltid mindre spikar ihop med de stora strömspikarna.

//Christer
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010-11-26 18:28 »

Försök separera kablarna för de två elmätaringångarna, det är ett känt fenomen att de kan störa varann om de ligger för tätt ihop.
Kan du inte separera dem, testa koppla ur en av dem för att se om problemet försvinner.
(Koppla ur på loggern, inte vid elmätaren)
Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!