E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 06:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - visa min, max & medel i graf  (läst 19803 gånger)
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2009-03-04 13:34 »

Vore trevlig om värdet medel gick att se! Både i e-logger
och Logersoft,alltså JPG-filer

När man gör en graf på enskilda givare tillexempel
24 timmars El-förbrukning så är medelvärdet bra att ha.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-09 18:56 »

Hur menar du, vill du alltså att medelvärdet skall visas som en linje i grafen eller är det ett numeriskt värde du vill ha utskrivet?

I rubriken har du även skrivit om min och max, vad syftar du då på?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-09 19:35 »

Här I detta exempel är grafen ute-temp 7 dagar
03-03-2009-09-03-2009  Min -2,3 C Max 9,6 C Medel1,9 C
Detta är så man ser det när man gör en graf i Loggersoft
Vore även trevligt om det gick i E-Logger.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-03-10 11:53 »

Aha, då förstår jag hur du menar. Ja när det gäller grafer över en enda givare är det inga problem och det skall förstås gå att ordna. (Det skulle även gå att ordna med flera givare i grafen, frågetecknet då är väl egentligen hur man på bästa sätt presenterar informationen i bildfilen, med många givare blir det en ganska lång uppställning.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-10 16:19 »

Det låter väldigt bra!
Jag personligen är nöjd om man kan se 1st givare
möjligen 2 annars blir det nog rörigt.


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-03-18 16:30 »

Har nu lagt in så att min, max och medel visas på grafsidan i alla grafer som innehåller som mest två kanaler. Hoppas det blev som du tänkte dig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ternander
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-03-18 17:59 »

Toppen!
Det var precis så jag menade.
Går det fixa i Logersoft också senare så vore det bra ,när du skapar bildfil jpg,png.

Tack!
Loggat
Mossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-11-29 12:02 »

Jag lyfter den här tråden lite då jag har en önskan ang. graferna.

Skulle det vara möjligt att lägga till den här funktionen för alla kanalerna i en graf?
Även om den innehåller fler än två kanaler. Kanske göra det valbart med en kryssruta när grafen skapas? "Visa min, max, med"

Jag loggar innetemp, utetemp och framledning. Snart även två givare för panntempen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-11-29 16:06 »

Nästan allt du kan tänka dig är möjligt. Leende (smiley) Anledningen till att min/max/medel bara visas om det är max två kanaler i en graf är att funktionen som tar fram värdena inte är helt optimalt utförd och riskerar slöa ner servern om det vore fritt. Det är något som ska åtgärdas på sikt, idag är det inte prio ett.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-10-16 23:00 »

Begränsningen med högst 2 kanaler för att få min/max i grafer är klart frustrerande, speciellt eftersom det även finns en begränsning på hur många grafer man kan ha :/

Det borde inte vara såå mycket arbete att fixa så att man kan få min/max på alla kanaler i en graf, åtminstone om man har ett plus-abonnemang...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-10-17 12:35 »

Det är flera problem.

1) Som jag skrev i #8 behöver koden för att läsa ut min/max optimeras.

2) Och som jag skrev i #3, är det många givare så tar texten för min/max/medel upp mycket plats i grafen om det visas för alla kanaler, speciell i mindre grafer. Därför vill man inte självklart visa min/max/medel i alla grafer. Så vad som skulle behövas är ett val för om min/max/medel skall visas. Och för att lägga in fler val behöver grafgränssnitet göras om. Se tråden E-logger - grafer - Siffror på högra Y-axeln

3) Min/max är inte faktiskt min/max utan min/max i grafen som beror på valt tidsomfång. Här skulle vi även behöva ha alternativet faktiskt min/max.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-10-17 13:42 »

Gällande 1) så hoppades jag nog att detta skulle vara gjort vid det här laget Med glimten i ögat (blinkande) Om man använder RRD:s så får man min/max för det som visas i grafen gratis (närapå) om man sparar det i RRD:n...

Gällande 2) så är det nog mer en definitionsfråga för vad man menar med storlek, om man tolkar storleksinställningen för hur stor bildfilen ska vara eller hur stor grafen i bildfilen ska vara. Personligen föredrar jag den senare definitionen, för då kan definitioner under grafen växa iväg utan att själva grafen blir oläsbar. Det beror lite på hur man använder grafen, i e-loggerhemsidan spelar det ingen roll då grafen visas på egen sida men inkluderar man grafen på nån annan sida kanske man vill ha en fast storlek.

Jag håller hursomhelst med om att man behöver fler inställningar i grafskapandet för att alla ska bli nöjda, speciellt om man börjar ändra beteendet för de som är nöjda med hur det fungerar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-10-20 13:42 »

Javisst kan man ha olika definitioner på storlek, men jag är skeptiskt till alltför många inställningar och ska man då välja en variant av de två så föredrar jag storlek på hela bildfilen.

Kom gärna med förslag i "Siffror på högra Y-axel"--tråden på var i gränssnittet inställningar för "min/max/medel" och ev "vad storlek betyder" i grafen skulle ligga och heta. Det är nästan detta som är svårast, att få till ett vettigt, någorlunda logiskt och inte alltför skrymmande/plottrigt/skrämmande(för den ovane) gränssnitt och där det klart och tydligt går att begripa vad varje inställning betyder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-10-23 23:15 »

Jag tycker också att det borde vara min/max/medel för mer än två kanaler. Hoppas det åtgärdas.

Dessutom så saknar jag även Summa, vilket jag även nämnt tidigare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-10-24 13:39 »

Du är också välkommen att komma med synpunkter på var de inställningar som behövs ska ligga i gränssnittet! Summa bör kanske också gå att slå av/på separat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!