E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 03:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - COP - hur gör man?  (läst 54638 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-11-12 11:15 »

Det har nog ingen tänkt på. Men det stämmer, el hushåll går inte att radera och COP kräver två beräknade kanaler. Är osäker på hur det ser ut vid till/frånslag när loggning sker i minutintervall i standardabonnemang och inte tiosekundersintervall som i plusabonnemanget. Men har lagt in en till beräkad kanal på ditt konto så kan du prova om du vill.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-11-13 18:58 »

Tack för den Andreas!
Du är välkommen att titta på utfallet Leende (smiley)
Loggat
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2013-08-13 21:46 »

"3) Montera en flödesmätare på radiatorkretsen (går även utan men då blir det en uppskattning), ange 2 pulser per enhet i givarinställningarna och skapa en flödeskanal."

Varför ska det vara 2 pulser? då blir väl det redovisade flödet i e-logger fel i förhållande till vilken mängd som passerat vattenmätaren?
Enligt min vattenmätare ska pulserna sättas till 52 000 vilket jag gjort och då stämmer värdet i e-logger och på vattenmätaren överens.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2013-08-14 13:45 »

När det du citerar skrevs så fanns det bara stöd för en flödesmätare och den gav just 2 pulser per liter. Har ändrat texten nu. Tack får påpekandet!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2013-09-19 20:44 »

Jag kan inte skapa en flödeskanal, det som finns i lista på kanaltyp är bara: Ingen, Fastbränsle och Elförbrukare, det finns inte Flöde.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2013-09-20 08:54 »

Om du klickar "Givare", har du där då en givare för vilken det står "Flöde" i kolumnen med rubriken "Typ"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2013-09-21 07:27 »

Nej det står energi på flödesmätaren. Finns bara temp och energi.
« Senast ändrad: 2013-09-21 08:30 av ulfmod » Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2013-09-21 09:42 »

Har du angett ett giltigt pulstal för flödesmätaren? Vilka pulstal som stöds framgår i manualen för pulsmodulen.
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_expansioner
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2013-09-21 10:25 »

Flödesmätaren och en elmätare är kopplad till loggern, den andra elmätaren är kopplad till P3IQ-modulen. Rätt pulser är angivet.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2013-09-21 12:36 »

Vad har du angett för pulstal? Det måste vara ett av dem som står angivna i manualen för pulsmodulen, samt att din logger måste ha mjukvara 120427 eller senare, annars detekteras inte din flödesmätare som flödesmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2013-09-21 13:18 »

52 000 pulser som det står på flödesmätaren, mjukvaran är senare.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2013-09-22 10:56 »

En flödesmätare med 52000 pulser per liter går dessvärre inte att använda tillsammans med Logger 2020-systemet. Åter igen; förutsättningen för att en flödesmätare skall detekteras som flödesmätare är att ett av de pulstal som står angivna i manualen för pulsmodulen anges.

Men 52000 pulser per liter, kan det verkligen stämma att den är så noggrann? Hämta ett kryddmått i köket och dela det på 52... det låter otroligt!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2013-09-22 16:58 »

Ursäkta, fel av mig, det ska vara 52 pulser per liter vilket betyder 52 000 pulser per kubik. Och det gjorde skillnad det, nu blev det flöde.
« Senast ändrad: 2013-09-22 17:01 av ulfmod » Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2013-09-23 07:45 »

Vad bra det löste sig! Stod det 52000 på flödesmätaren eller räknade du om till m3? Jag tänker om det är något som levererats märkt på ett sätt jag inte känner till eller något som borde förtydligas nånstans.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2013-09-23 11:13 »

Nä det står 52, jag la till tre nollor för jag fick inte till det där med Cop men det hjälpte inte heller och sen var jag bara förvirrad, nu får den stå på 52 och jag får försöka igen.
Loggat

/Uffe
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!