E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - COP - hur gör man?  (läst 55274 gånger)
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« skrivet: 2010-11-16 18:09 »

Efterlyser exempel på hur man får fram COP mha kanalerna. Vilka kanaler behöv/hur räkna ut etc
mvh Eero
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-17 09:33 »

Här är en kortfattad anvisning:

1) Montera en separat elmätare på värmepumpen, ange elmätarens pulser per kWh i givarinställningarna och skapa en elkanal.

2) Montera temperaturgivare på radiatorkretsens fram- respektive returledning, skapa kanaler för dem.

3) Montera en flödesmätare på radiatorkretsen (går även utan men då blir det en uppskattning), ange 2 pulser per enhet det pulstal per enhet som gäller för din flödesmätare (bör stå skrivet på flödesmätaren) i givarinställningarna och skapa en flödeskanal.

4) Om det finns flödeskanal - skapa beräknad kanal av typen "Effekt från temperaturer och flöde" och välj kanaler för framledning, retur och flöde, samt ange värmekapacitet för värmebäraren, för vatten 4,18. Om det infe finns flödeskanal - skapa beräknad kanal av typen "Effekt från temperaturer och konstant" och välj kanaler för framledning och retur, samt ange uppskattad/uppmätt konstant för anläggningen.

5) Skapa beräknad kanal "Effektfaktor från in- och uteffekt", välj elmätaren för pumpen som ineffekt och den beräknade effektkanalen som uteffekt.

Fråga hemskt gärna om något är oklart!
« Senast ändrad: 2013-08-14 13:44 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Larsadolfmoeller
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-23 11:30 »

Hej Andreas

Jeg vil gerne skabe beregnede kanaler, men har problem med at forstå hvordan.
Skal danne kanal af typen Effekt från temperaturer och konstant, idet jeg ikke har fløtesmater.
Temperatur framledning og retur, Er det på den kolde eller varme side?
Konstant (Konstant (W/°C tdiff)), er det varmepumpens effekt når den kører? (min bruger ml 1882- 2400 W under drift) .
Har prøvet at indsætte forskellige værdier, men får ikke noget der bringer mening.
Ifølge manual skulle min TVP Varispeed 4-8 VV  køre med COP på knapt 4.

Alle ønskes en glædelig jul og et godt nytår.
MVH Lars Adolf Møller, Stenhulsdal DK
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-23 12:07 »

Temperatur framledning og retur, Er det på den kolde eller varme side?

Det är på den varma sidan, dvs. det som går ut till dina radiatorer.

Konstant (Konstant (W/°C tdiff)), er det varmepumpens effekt når den kører? (min bruger ml 1882- 2400 W under drift) .

Nej, det som ska anges där är hur många watt som avges från anläggningen per grads skillnad mellan fram och retur. Jag vet att det finns dom som provar sig fram med ett värde tills slutresultatet blir rimligt i paritet med vad pumptillverkaren anger. Men bättre är att stänga pumpen och endast köra på elpatron en stund och notera temperaturskillnaden samt elpatronens effekt (bäst om uppmätt med elmätare). För att få fram konstanten dividerar du sen elpatronens effekt med temperaturskillnaden.

God jul och gott nytt år!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Larsadolfmoeller
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-12-24 12:19 »

Tak for hjælpen Andreas - det fungerer.
Nu skal jeg igang med at optimere.
Lars
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-24 19:39 »

Hej,
Jag skall försöka att få till en COP beräkning. Jag har läst uppe i denna tråd.
1. Jag har Monterat och skapat en elkanal från separat elmätare kopplad på VP
2. Tempgivare monterade och kanaler skapade för dem
3. Flödesmätare monterad med P3IQ Och 2 pulser angivna och den mäter fram att jag har ett flöde på ca 19. Jag har skapat en kanal för detta.
4. Jag har skapat en beräknadkanal från Effekt från temeraturer och flöde VA Stigare och VA Retur samt Flödeskanalen.
5. När jag skall skapa beränknadkanal från effekfaktor från in och uteffekt, när jag försöker komma vidare säger sidan,,,,FEL: Kan inte skapa denna typ av beräknade kanal innan det finns en beräknad kanal för effekt....

Snälla nån hjälp,,,
Tobbe123
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-25 08:59 »

Hoppsan! Det där tror jag berodde på en bugg, men nu bör den vara åtgärdad. Prova nu.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-02-25 11:56 »

Hej,
Ok jag skall testa

//Tobbe123
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-02-25 12:13 »

Hej Igen,
Det ser ut som om det funkar. En fråga bara vad menas med (Gränsvärde ineffekt (W))

Stort tack
Tobbe123
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-02-25 15:26 »

Vad bra!

Gränsvärdet skall sättas strax under den effekt pumpen har när den är aktiv. När ineffekten är under gränsvärdet sker ingen beräkning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-10-10 15:02 »

Håller på att försöka att få till en beräkning av COP, men får inte till det.
•   Har separat elmätare på VP.
•   Har kanaler för värmebärare.
Men sedan får jag inte till det, har skapat en beräknadkanal ”Effektfaktor från in- och uteffekt” kanal in El värme och kanal ut värmebärare. Gränsvärde ineffekt??? (har satt den på 3000)
Kanalen för värmebärare konstant (W/°C tdiff)Va? (Har satt den på 1000)

Får inte upp något i grafen, vad är fel?  Va?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-10-10 18:37 »

Gränsvärde ineffekt skall sättas strax under den effekt pumpen drar när den är aktiv. Hur många watt visar elmätaren kopplad till pumpen när pumpen är igång? Visar den 2000W kan du prova skriva in 1900W.

Ang. fältet konstant (W/°C tdiff), har du läst inlägg #3 här ovan?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
aldsta
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-12-25 20:22 »

Har en IVT X-15 som har variabel kompressor.
Då jag inte har flödesmätare, hur bra blir "precisionen" på beräknad COP?
Skulle också önska lite mer utläggning gällande konstanten också
Min pump har ju endast nödpatron (6kw om jag inte missminner mig), om jag fattat rätt ska jag alltså dividera 6000w med skillnaden mellan fram och returledning (gissar ca 5-7)? Vilket då ger 850-1200
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-12-27 17:22 »

Har en IVT X-15 som har variabel kompressor.
Då jag inte har flödesmätare, hur bra blir "precisionen" på beräknad COP?

Att kompressorn är variabel har ingen betydelse. Det som är väsentligt för beräkningen är att vattenflödet mellan de två temperaturgivarna är konstant.

Hur stor skillnaden egentligen blir med flödesmätare kan kanske någon som har flödesmätare i systemet svara på. Förutsatt konstant flöde bör det inte vara någon skillnad alls om man lyckas få fram rätt (viktigt givarna har god kontakt, är isolerade) konstant watt per grads temperaturskillnad.

Skulle också önska lite mer utläggning gällande konstanten också
Min pump har ju endast nödpatron (6kw om jag inte missminner mig), om jag fattat rätt ska jag alltså dividera 6000w med skillnaden mellan fram och returledning (gissar ca 5-7)? Vilket då ger 850-1200

Ja precis.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-11-08 18:47 »

COP-beräkningen kräver två beräknande kanaler.
I abonnemang ”Privat standard” ingår två beräknande kanaler.
Har sedan tidigare en beräknande kanal för elförbrukning, tänkte då ta bort denna för att få två tillgängliga kanaler för COP-beräkningen men för denna kanal finns ingen ”radera”knapp.
Krävs abonnemang ”Privat plus” för att kunna göra COP-beräkningar?
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!