E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 18:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTMIQ problem  (läst 4853 gånger)
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2010-11-11 11:30 »

Jag har varit i kontakt med Rickard om att jag tappar kontakten med HTMIQ givarna.

Jag har ju monterat upp en anläggning i Lycksele med mobilt bredband, routern står förmodligen för nära och stör ut signalen i kablarna så pass att loggern misstolkar datan som kommer.

Min åtgärd är följande vid nästa besök. Flytta router med modemstickan en bra bit bort. Dra om signal kablarna till pellets pannorna så dom inte riskeras att störas av annan strömkabel. Dessutom att byta ut signal kabeln mot skärmad kabel. Jag är lite galen och väljer Cat5e kabel som är skärmad, just för att ledarna är tvinnade. Detta gör att det är svårare för signaler att störa i kabeln. Skärmen använder jag till GND.

Testas just nu hemma, men för tillfället utan mobilt bredband. Rapport om detta lyckas kommer snart då jag har en test period med eller utan bortfall.

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-11 13:33 »

I hur långa intervall tappar du kontakten och tappar du bara kontakten eller blir det även störningar i mätdata? Om störningar, ta gärna en skärmdump av en graf som representerar problemet och posta som bilaga här i forumet.

Har du fler moduler och givare inkopplade på samma ingång på Logger 2020 som den högtemperaturmodul som strular?

Hur lång är den sammanlagda kabellängden på den ingång där högtempmodulen sitter?

Datakabeln mellan Logger 2020 och högtempmodul är inte alls vidare störkänslig, inte heller kabelarna mellan högtempmodul och pt1000-givare. Ganska osannolikt att det är problemet.

99% av alla problem beror på givarnätets struktur eller på kabelglapp någonstans i systemet, glappet behöver inte sitta där du får symptom. En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att någon av dina pt1000-givare eller själva högtempmodulen är måndagsexemplar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-11-11 21:09 »

När kontakten tappas så står det givarfel i Logger2020. Logger2020 måste startas om för att den ska återfå kontakt med dessa.

Med andra ord så loggar den inte dessa 2 givare så länge man inte startar om. Intervallerna mellan det går åt pipan verkar vara olika.
Men allal kablar är lödda och omslutna med krypslang. Även på alla 3st moduler är kablarna lödda och väl kopplade. Men kablarna är 4-ledad telefon kabel enkel. Så om det beror på det? Har jag för klen kabel?

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!