E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 08:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DMIQ - Hur många komponeter kan anslutas?  (läst 11304 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2010-11-10 00:45 »

Hej Andreas,

Funderar på att inhandla en A/DMIQ för att logga status (On/Off) på 8 st objekt.
  • 1 kompressor
  • 3 Cirk.pumpar
  • 2 elpatroner
  • 1 Växelventil
  • 1 st Fläkt (i fläktkonvektor)

Hade tänkt mej att inhandla 8 st LED-lampor och ljusindikator från WEB IQ för detta ändamål.
Har läst att A/DMIQ har 4 digitala samt 4 analoga ingångar.
Eftersom jag inte begriper vad det betyder så blir min fråga:

Kan jag ansluta alla mina 8 mätobjekt till 1 st A/DMIQ?
Eller behöver jag 2 st (om jag bara kan använda analoga eller digitala utgångarna)?

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-10 06:57 »

De digitala ingångarna kan detektera två olika lägen, på och av, och tål max 24V. Om spänningen är lägre än 2,5V visas 0% och är den högre visas 100%.

De analoga ingångarna kan känna av 1000 nivåer mellan 0-5V och tål max 5V. 0V visas som 0%, 1V som 20%, 2V 40%, 2,5V 50% osv fram till 5V 100%.

Färgläggningsfunktionen i systembilden kan ställas på valfri procent. Den fungerar alltså både med digitala och analoga ingångar.

Rickards ljussensor ger över 2,5V när den detekterar ljus från 230V-dioden din behöriga elektriker ansluter parallellt med förbrukaren. Max utspänning från den är nånstans 4-4,5V. Den kan alltså användas både med digitala och analoga ingångar.

Så kort sagt ja, du kan ansluta dina 8 mätobjekt till 1 st IO-modul.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-11-10 14:53 »

Hej Andreas,

Tackar för svaret. Tror jag förstår.
För att vara säker kommer en fråga/påstående till.

Det borde alltså betyda att de 4 mätobjekt som jag ansluter till de analoga ingångarna kommer att visa värden på antingen 0% för Off-indikering samt 50% (om vi antar att ljussensorn ger 2,5 V) för On-indikering.
Det borde betyda att om jag genererar en graf på dessa kanaler kommer värdet att vara antingen 0% eller 50% Va?

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-11 08:24 »

Det borde alltså betyda att de 4 mätobjekt som jag ansluter till de analoga ingångarna kommer att visa värden på antingen 0% för Off-indikering samt 50% (om vi antar att ljussensorn ger 2,5 V) för On-indikering.
Det borde betyda att om jag genererar en graf på dessa kanaler kommer värdet att vara antingen 0% eller 50% Va?

Korrekt uppfattat. (Fast vid mkt. hög tidsupplösning kommer du på grafen för analoga in förmodligen även kunna se fler värden mellan 0-50% under de sekunder signalen rampar upp/ner, speciellt ner då filterkondensatorn laddas ur.)

Men vilken nivå som motsvarar 100% kommer gå justera på sikt. Se A/DMIQ mjukvarudefinition analog ingång. Då kan du alltså ställa in att 2,5V är 100%.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!