E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 17:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkommande solel regisrreras som hushållsel.  (läst 1849 gånger)
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2024-03-11 16:03 »

Hej har en solcellsanläggning och en ny elmätare som registrerar köpt el och såld el . Jag har två värmepumpar med varsin separat elmätare som loggas till logger 3030 . Förbrukad hushållsel kan jag också avläsa i graf. Nu när solcellerna börjar leverera hamnar den egenförukade solproduktionen i hushållsgrrafen .  Hur gör jag för att rätta till detta.

 Kan jag logga  egenförbrukade solelen på en separat graf? Behöver jag ytterligare elmätare för detta?

Tacksam för svar!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2024-03-12 11:42 »

Hej!

För att separera hushållselen behöver du en elmätare "husmätare" mellan huvudmätare/solfångare och husets proppskåp.

                                Solfångare
                               "produktion"
                                     |
Elbolagets huvudelmätare <-> Husmätare  -> Husets proppskåp
        "import/export"              "el total"

Vad har du för inverter till solcellsanläggningen? Att logga den är enklaste sättet att få ut produktionen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2024-03-15 17:32 »

Hej Andreas
Växelriktaren är Huawei String Inverter 12 kW som jag avläser via appen ”Fusion solar” för bruttoproducerad El.

E,ON elmätare anges min totala elkonsumtion samt såld elproduktion.  Om jag förstår dig rätt ska jag för att logga använd egenproducerad el behöva en separat mätare för  ”Hushållsel” som ska kopplas in mellan E,ON’s elmätare och mitt proppskåp. 

Problemet är att jag har flera olika proppskåp/elcentraler i huset. En central för värmepumpar och 3 centraler för husets 3 lägenheter. De båda värmepumparna har separata elmätare. Lägenheterna har inga elmätare och jag kan inte se någon gemensam utgående huvudledning från huvudcentralen.   Finns det nån alternativ  lösning för att få in egen solelsförbrukning  under ” Rapporter” i loggersystemet?
Som det nu är enligt logger 3030 adderas solcellproduktionen med huhållsel vilket är felaktigt och mycket irriterande.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2024-03-18 07:35 »

Hej,

Men huvudelmätaren måste rimligtvis ha en utgående plint varifrån all förbrukning går igenom? Borde gå lossa den kabel/de kablar som sitter där, ansluta solfångaren, dra vidare till husmätaren och i husmätaren ansluta det som satt på huvudmätarens utgående plint.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2024-03-18 08:37 »

Jag hade samma problem hos mig, minns inte exakt hur elektrikerna gjorde, men tror att de drog en ny kabel från huvudcentralen till nya centralen i garaget, och sedan tillbaks igen på nåt sätt.
Blev en skarvdosa uppe på vinden tror jag, och sedan ut till de två undercentralerna jag har i huset, så jag kan mäta enbart förbrukning på en separat mätare.
Vi hade innan den "gamla" matningen till huset enda "originala" elcentral, men även satt in en extra rad med säkringar i huvudskåpet som matade garage/bastu och pool.
De drog upp båda dessa kablar ur huvudelcentralen där mätaren sitter, och drog en ny kabel till elcentralen för solcellerna, där kopplades allt ihop, och en ny kabel för "egenförbrukning drogs upp på vinden där det kopplades ihop med de två "gamla" kablarna som matar var sin undercentral i huset.

Har du separat elmätning på hela förbrukningen på de två undercentralerna så blir det ju "Total egenförbrukning" om du lägger upp dem i en beräknad kanal.
Har du dessutom separata elmätare för värmepumpen/värmepumparna så dras det ju från hushållselen.
I princip förutsätter det väl att du kan lägga till 2 elmätare i en beräkning som sedan resulterar i "El total" i e-logger?
Loggat

puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2024-03-22 13:43 »

Tack f. Svar. Låter min elektriker titta på hur jag kan koppla in en mätare för ”husel ”  Skulle förstås tänkt på det vid installation av solcellerna. Ser att flera solcellsbolag har egenkonsumerad solel i sina appar..

Vad har du för inverter till solcellsanläggningen? Att logga den är enklaste sättet att få ut produktionen.
[/quote]

Hur loggar jag in på min växelriktare Huawei String Inverter 12Kw?
Loggat
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2024-03-22 19:18 »

Hur loggar jag in på min växelriktare Huawei String Inverter 12Kw? vilken slags elmätare behöver jag för "husel"?
Loggat
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2024-04-06 16:58 »

Hur loggar jag in på min växelriktare Huawei String Inverter 12Kw? vilken slags elmätare behöver jag för "husel"?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2024-04-08 07:30 »

Hej,

Ursäkta missade frågan där.

Framgår inte vad du har för modellnummer på din Huawei. Men har den modbus RTU (modbus över RS485) och det är SUN2000 med protokoll 2 eller 3 så finns färdiga register att klicka på. Har den modbus TCP (modbus över ethernet) så kan du själv lägga in register utifrån deras dokumentation (säg till om du behöver hjälp).

Som elmätare för hushållsel hade jag valt en Eastron SDM630 Modbus.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!