E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 01:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fråga om grafer  (läst 1396 gånger)
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2024-02-29 15:12 »

Hej, jag har nyligen börjat mäta ett spabads elförbrukning med en Logger 1010 kopplad till en Eastron SDM230 via modbus, Loggern är kopplad via en wifi adapter till det övriga nätverket.

Det verkar vara glapp i graferna, vet någon vad det kan bero på? Jag vet vi har haft problem med wifi i det utrymmet, så förlorar man delar av datan om nätverket tillfälligt går ner? Buffras informationen eller tappas den om nätet går ner tillfälligt?

Eller kan det vara något fel med modbus kopplingen, jag har bara en kort bit av ett tvinnat trådpar ur en ethernet kabel, det är 10cm kabel eller mindre.

Exempel på grafen, jag tycker här borde man ha förväntat sig en hel linje, men istället är den upphackad. Är det bara hur grafen ritas eller tecken på dataförlust?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2024-03-01 07:52 »

Hej,

Normalt skall data buffras, men det finns en glitch någonstans som gör att just i samband med alltför långa svarstider på nätet så kan data ändå försvinna. Så problemet består med största sannolikhet på dålig wifi-täckning.

Om det är problem med Modbus-anslutningen mot loggern så visar loggerns display felmeddelande för det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2024-03-04 09:46 »

OK så fast den borde buffra längre än perioderna som den går ner så kan data försvinna vid dålig wifi täckning alltså
Loggat
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2024-03-04 12:57 »

OK nu har jag ersatt wifi med en kabel.
Loggat
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2024-03-07 10:03 »

Det har fungerat mycket bättre nu med en kabel. Men jag undrar om dessa dipp i grafen vid 14:20 och 15:40. Detta visar då spabadets automatiska styrprogram startar. Man ser dom ibland då värmaren kör.

Jag tror det är kontrollsystemet då jag inte ser några felmeddelanden på loggern för modbus. Jag antar att det är sånt som loggern skulle ge felmeddelande om i så fall?

« Senast ändrad: 2024-03-07 10:05 av DennisCA » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!