E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 11:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Behövs GND för modbus?  (läst 1108 gånger)
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2024-02-27 13:35 »

Hej!

Jag tänkte börja installera en Logger 1010 + Eastron SDM230 med hjälp av modbus, jag märker dock det finns bara A och B utgångar för modbus på loggern. Jag sökte manualerna men hittade inget som nämde detta.

Så min fråga är vart lägger jag GND, på nån av de andra utgångarna, eller anser ni att det inte behövs då det inte finns med?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2024-02-27 13:46 »

Hej!

Nej precis, GND behövs inte, lämna den plinten oansluten på på elmätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DennisCA
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2024-02-28 10:02 »

OK nu har jag testat och det verkar funka, plockade en tvinnad partråd (solid) ur en bit ethernetkabel och det funkar bra, allt i en modullåda.

Men om man i framtiden skulle behöva en skyddad kabel (längre avstånd t.ex.) så borde väl skyddshöljet jordas åtminstone, kan man bara använda nån av de andra GND utgångarna isåfall? Eller behövs det ens i sådana fall?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2024-02-28 10:52 »

Skärm brukar i princip aldrig behövas. Men om det mot förmodan skulle behövas så ansluts skärmen till någon gnd-plint på loggersidan och lämnas oansluten i andra änden. (Modbus-gnd skall aldrig någonsin anslutas till skärmen utan i det fall den används skall den gå i egen ledare innanför skärmen.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!