E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 07:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pelletsbrännare med RS485  (läst 1994 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2024-02-20 15:30 »

Hej, en fråga från en novis. Kan jag koppla in min Effecta brännares RS485 anslutning till en 3030 pro och få data därifrån? Jag tänker Panntemp, larm, gångtid pellets etc. Jag förstår jag kan koppla in detta och få samma data med div kabel och givare.
Med vänlig hälsning, Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2024-02-21 07:42 »

Hej,

Det beror på vad brännaren i fråga pratar för språk genom sin rs485-anslutning. Exakt vad har den för modellbeteckning? Har du någon manual till den? Ibland står det vad den har för kommunikationsprotokoll där.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2024-02-23 17:02 »

Mailade Effecta, dom svarade avvisande på min förfrågan och sa att det inte funkade att logga några signaler. Väldigt kort och ointresserat. Omformulerade frågan något men har inget svar än.Det gäller en Pelletsbrännare Effecta Super om du är intresserad att försöka. För mej är det ett skott i luften för att förhoppningvis kunna optimera driften. Men som sagt, bara om du ser nån vinning, den jag dick svar ifrån heter Hannes. Senast fråga jag om dom hade nån expert på området, du svaret var klart avvisande.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2024-03-12 11:20 »

Hej,

Ser missat svara här, ursäkta! Visst är det Supra du menar?

I så fall är detta manualen.
https://varme.effecta.se/ladda-ner/manualer/13-se-manual-effecta-supra/file
På sidan 35 finns en bild på kretskortet. Och där syns tyvärr ingen serieport eller liknande man skulle kunna koppla in sig på. Möjligtvis om det är något på plinten märkt RC 482. Skulle man detaljgranska banorna på kretskortet skulle det nog gå reda ut. Men sen hade man även behövt lista ut hur protokollet ser ut, vilket kan vara en svår nöt. Och det är inte ens säkert att de över huvud taget har lagt in något stöd för extern kommunikation i programvaran...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2024-04-01 23:01 »

Hej, sannolikt så, jag gav också upp. Osäker om dom visste själva, ibland kommer dessa prgrm nära nog ur källar-verksamheter.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!