E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 14:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: wM-bus till logger 1010  (läst 1543 gånger)
SM6KNL
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2024-02-07 18:55 »

Hej

Min nya logger 1010 har fungerat kanon i vår brf. Av någon anledning har min energileverantör haft vänligheten att koppla in en Kamstrup RF module wM-Bus Dongle, Low Inrush Current Type no: 66 97-123 rakt in i min loggers M-bus ingång. (Utan att jag ens bett om det) Jag tor att jag kan läsa av rf-data från elmätaren och kanske från fjärrvärmen via den, men jag har köpt en logger utan M-bus ingång. Frågan är om jag kommer att kunna få ut något data den vägen.

Kan man skicka tillbaka loggern och få den kompletterad?

Har någon annan tagit in data via en wM-bus dongle (protokollet bör ju fungera som en trådbunden rakt in i mätaren tänker jag?)

/Lennart
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2024-02-08 08:24 »

Hej,

Kamstrup wM-bus dongle 66 97-123 är testad med Logger 1010/3030 tillsammans med vattenmätaren flowIQ 3100. Precis som du är inne på tar dongeln emot data på 868 MHz från trådlösa wM-Bus-mätare, omvandlar till trådbunden M-bus, och går att koppla in till Logger 1010 med M-bus.

M-bus går eftermontera i Logger 1010. Men går inte kombinera med HAN/H1 för avläsning av huvudmätare, så har du det i loggern så behöver du istället montera Modbus och använda en extern M-bus-adapter.

Men först och främst behöver du kontrollera med din energileverantör exakt vilken utrustning som är dongeln är inställd att lyssna på (den behöver vara konfigurerad med krypteringsnycklar osv). Steg två är att hitta vettig wM-Bus-dokumentation, vill minnas det var en del tjorv med flowIQ. Så kan vi sen ta ställning till om det verkar rimligt görbart eller ej innan du köper något.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SM6KNL
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2024-02-08 18:26 »

Tack, jag får fundera på det. Om jag istället skulle satsa på HAN då vet jag ju att det skulle fungera, men att kunna få in både el och fjärrvärme hade varit snäppet bättre. Jag får se vad leverantören kan bistå med, men det faktum att de gjorde installationen in i min logger tyder ju på en god vilja :-)

/Lennart
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2024-02-09 14:24 »

Ja fjärrvärme är det nog många som skulle vilja logga. Kan tyckas borde komma ett kundgränssnitt likt HAN för fjärrvärme också. Kanske t o m finns energibolag som erbjuder något i den vägen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!