E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 07:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga till Logger 1010 från Kamstrup DK-8660 med HAN-port  (läst 1814 gånger)
MathiasBois
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-12-10 21:23 »

Hej!

Jag har problem att få ut data från min Kamstrup DK-8660 med HAN-modul.
HAN är aktiverat, jag har testat med en Easee equalizer och den  fungerar.
Jag har även testat att polvända/byta kabel, men det är samma problem.
Jag har definierat givare i E-logger.
Fick upp det här i displayen nån gång:
Sensor err(s) 2
07 Pow HAN/H1
08 En HAN/H1
och under About står det "HAN: No data" eller liknande.
Jag har Jämtkraft som elnätsleverantör.

Vad ska jag testa nu?


 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-12-11 07:59 »

Hej,

Låter som du felsökt bra! Mätaren skickar alltså data, men loggern detekterar inga data. Ja det låter som någon typ av förbindelseproblem. Har mätaren RJ12 eller RJ45-kontakt? Hur lång är kabeln?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MathiasBois
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-12-11 12:33 »

Det är RJ45. De kablar jag testat med skulle jag tippa är mellan 2-5 meter långa. Känns ju nära till hands att det är kabeln, men jag ju ändå testat två olika. Det finns inget annat nybörjarmisstag jag kan ha gjort? =)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-12-11 14:03 »

Varianten med RJ45 klarar ordentligt långa kablar, så 2-5 meter är ingenting.

Men du har själv gjort en kabel av en nätverkskabel då förmodar jag? Säker på att du kopplat på rätt stift 1 & 2 på nätverkskabeln så du inte råkat ta 7 & 8? Polariteten har ingen betydelse.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MathiasBois
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-12-12 16:11 »

Nu funkar det!

Efter att ha dubbelkollat allt igen, fortsatte jag felsökningen och hittade en missad lödning i loggern på "HAN-hatten". Fixade det och nu fungerar det.

Tack för hjälpen ändå!

(Försökte bifoga en bild med gav upp Leende (smiley) )
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-12-13 07:26 »

Det var riktigt bra gjort, tack! Men så skall det förstås inte vara, ber om ursäkt för slarvet.  Generad
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!