E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 04:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uträkning av rapporten  (läst 3933 gånger)
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2024-03-12 19:57 »

Hej
En tanke slog mig….. kan det vara nätverkskabeln mellan loggern och routern.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2024-03-13 08:13 »

Hej,

Ser ut som det är lite ”avbrott” i läsningen från HAN porten.

Så länge det försvinner data där så är det omöjligt få det stämma... Hur täta/långvariga är luckorna, finns något system i dem? Är det luckor i alla signaler du tar ut från huvudmätaren?

Visst är det så om jag läser från dioden med en P3IQ istället får jag importerad el, men i mitt fall även exporterad el. Det går väl inte att stänga av ”blinkningarna”  när jag exporterar el. Jag tror att detta problem startade när jag bytte från logger 2020 till 1010. Med 2020 (som jag en massa år ) läste jag av elmätaren med en P3IQ och då hade jag inte dessa problem.

I vissa fall så kan nog nätägaren ställa in vad dioden skall indikera.

En tanke slog mig….. kan det vara nätverkskabeln mellan loggern och routern.

Har du avbrott i mätdata på något annat än från huvudelmätaren?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2024-03-13 08:27 »

Nu har jag gjort lite tester..
Jag bytt nätverkskabel, ingen skillnad
Jag har bytt logger, ingen skillnad.  (Jag har köpt en logger 1010 till)
Jag har bytt nätdel (strömförsörjning), ingen skillnad
Om jag gör en graf på tex elvärmepump blir det samma hack
Om jag gör en graf på temp acktank botten blir det även här samma hack.
Jag får en känsla av att när värmepumpen går igång startar ”hacken”

Jag har skapat ett nytt konto hos er på detta konto har jag kopplat in den andra 1010 loggern. Jag har gjort en loop från mbus (HAN), gör jag en en graf på el tot på detta konto är det inga ”hack”. Nu är det väl så att ett gratis abonnemang uppdateras var 60 sek medans mitt andra plus abonnemang uppdateras var 10 sek. Störningarna kanske inte syns när uppdateringen är var 60 sek. Eller är det så att mitt plus abonnemang är för stort? Jag tror jag har ca 50 givare och lika många kanaler (typ). Eller kan det vara ett register i databasen som krånglar. Jag tror mitt abonnemang är sedan 2011, så det måste ju vara en väldans massa data i databasen (jag gissar att det är en SQL databas) Det nya kontot heter Runesson123 och detta ”gamla” heter Tobbe123
Med vänlig hälsning,


Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2024-03-13 13:50 »

Hej!

Vid felsökning av givare så är LoggerSoft ett bra hjälpmedel så slipper man gå omvägen via E-logger.

Kanske inte hjälper i detta fallet men kan vara värt att testa.

mvh
/Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2024-03-15 08:23 »

Hej,

Fick inget svar på frågan om hur täta/långvariga luckorna i data är?

Om du gör en graf på alla kanaler, är det då hack/luckor i alla kanaler precis samtidigt? Eller är det samtidigt för vissa kanaler (vilka?)?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2024-03-17 03:54 »

Hej
Jag provar att lägga upp en bild på en graf
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2024-03-17 04:03 »

Bilden kom med. Det spelar ingen roll vilken givare jag väljer så des det ut på detta viset. Det kommer och går, men jag tycker det känns som att när huset går på "tomgång" ca 0,5kwh så är graferna utan avbrott. Startar tex värmepumpen uppstår avbrotten. När jag byte logger från 2020 till 1010 ändrade jag el avläsningen på värmepumpen från P3IQ till pulsavläsning. Jag ändrade tillbaka detta igår till P3iq avläsning men detta hjälte inte.
mvh
Torbjörn
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2024-03-18 08:59 »

Hej,

Hur sitter loggern till, är det så att du ser teckenfönstret ganska ofta? Du ser aldrig några givarfel eller konstiga mätvärden visas där?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2024-03-18 18:21 »

Logger sitter i ett elskåp i tvättstugan, det är väl inte så att jag ser displayen ofta. Jag har stått där ganska ofta nu ett tag, men jag har inte sett några fel meddelanden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2024-03-21 07:25 »

Hej,

Du skriver att du tycker det verkar som  problemet är relaterat till högre elförbrukning. Hade du ordentlig elförbrukning när du tittade på loggerdisplayen?

Sen skriver du att det blir fel till exempel när värmepumpen startar. Kan du få fram det med andra elförbrukare, om du till exempel slår på ugnen eller kupevärmaren eller liknande som drar mycket ström?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2024-03-26 21:43 »

Hej
Nu har ja gjort lite mer tester. Jag har som sagt en Sdm630 modbus v2 denna mäter Solproduktion via givaren Total system power. Sdm630 är monterad mellan växelriktaren och eons elmätare. Jag mätte även Solproduktion export från denna, via Total system export. Jag installerade om sdm630 men ingen skillnad. Men när jag kopplade ur givaren för Total system export slutade störningarna, detta gjorde jag för ca 2 veckor sedan och efter detta har jag inte sett några ”hack” i inläsningen av data. Jag provade för att säkerställa att jag hittat felet att koppla in givaren ”Total System export ” och genast blev det störningar i inläsningen av data. Jag har nu börjat att läsa in datan från Eons elmätare (System export). Problemet är löst men det är konstigt och tråkigt att jag inte kan läsa all data från sdm630…

Med vänlig hälsning, Torbjörn Runesson
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2024-03-26 21:45 »

Jag läser sdm630 med modbus och jag har provat att dra ny kabel för modbus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2024-03-27 15:23 »

Hej,

Bra gjort att ringa in problemet till modbus-mätaren! Nu gäller det bara att lista ut vad där som orsakar felet, självklart skall du kunna läsa ut alla parametrar du vill från mätaren.

1) När du säger "kopplade ur givaren för Total system export" menar du då att du gick till inställningar->kanaler->klickade kanalen och sen "koppla loss"? Eller kopplade du loss rent fysiskt?

2) Har du bara en enda SDM630 ansluten till loggern, eller är det något annat anslutet via Modbus/M-bus?

3) Vilka parametrar loggade du från den SDM630 som gav problem?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2024-03-27 20:29 »

Tjena,

1. Jag kopplade loss och raderade alla givare från sdm630 efter det raderade jag själva Sdm:n jag installerade Sdm:n igen, körde bara med ”total system power” jag gjorde detta i några dagar efter det la jag till givare ”total system power export” och efter ca ett dygn kolllade jag hur det såg ut. Nu fanns störningarna där igen. Jag gjorde om samma sak som innan jag kopplade loss och raderade givare och mätare. Installerade den igen med då bara med givare ”total system power ” och allt funkar nu utan störningar.

2. Jag har bara en modbus enhet i systemet. Nätleverantörens elmätare är kopplad med h1/han.

3. Det var parameter/givare ”Total system power export”

Kan det var Sdm:n som det är fel på?

Med vänlig hälsning, Torbjörn
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2024-03-28 07:12 »

Hej,

Behövs lite mer utredning innan det går säga vad som är fel.

1) Så om du bara kör ”total system power” så blir det inte fel, men så fort du kör både ”total system power” och ”total system power export” blir det fel, korrekt?

2) Vad händer om du kör enbart ”total system power export”, fungerar det utan fel?

3) Vad händer om du kör ”total system power” tillsammans med andra parametrar från SDM630 än ”total system power export”, fungerar det utan fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!