E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 10:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uträkning av rapporten  (läst 3942 gånger)
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« skrivet: 2023-12-06 09:32 »

Hej,
Jag har lite problem med rapporten, jag får inte samma värden i rapporten som det är i verkligheten. Om jag håller muspekaren på staplarna visas ett värde. Gör jag en graf på el totalt så får jag ett annat värde, t.e.x 231201 Rapporten 41,5 Graf 47,28 231202 Rapport 45,9 Graf 48,48 231203 Rapport 52,8 Graf 56,88 231204 Rapport 42,5 Graf 44,88 231205 Rapport 45,3 Graf 50,4. Tittar jag på November månads stapel säger den att det är konsumerat 948kWh men jag har köpt 1052kWh. Jag har inte märkt att det varit på detta viset förr. Jag har satt upp solpaneler januari 23. Men det ska väl inte ha någon inverkan.
Mvh
Torbjörn
 
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-12-09 18:16 »

ingen som vet något om detta?
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-12-17 19:38 »

Ingen som stött på detta innan? Avsikten är väl att rapporten ska vara rätt
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-12-18 07:08 »

Hej,

Ursäkta, missat att svara på detta. Ja givetvis skall rapporten vara rätt. Den här typen av jämförelser har ju gjorts från och till genom åren och i regel stämmer den jättebra.

Kan du beskriva hur du gör när du skapar grafen för el total?

Solpaneler kan påverka beroende hur de är inkopplade och hur man mäter...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-12-26 19:28 »

Tjena
El tot kommer från huvudmätaren via han/1 ( Total system power import ) Gör jag en graf på denna givare/kanal blir det samma som jag köpt in ( alltså rätt ) men i rapporten ser det annorlunda ut. Så som jag skrev innan. Jag har varit iväg på semester, där av de sena svaret.
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2024-01-02 13:22 »

Hej igen,
Fråga, Jag har läst i manualen för att ska hushållsel kanal...Differens mellan upp till 4 kanaler enligt Kanal1-Kanal2-Kanal3-Kanal4. En beräknad kanal av denna typ skapas automatiskt för hushållsel om kanaler för el total och el värme finns definierade. Jag har 5 olika elmätare 1. Eons mästare (han1) 2. El server (Gammal Landis+Gyr mätare från er) Puls. 3. Värmepump (Gammal Landis+Gyr mätare från er) P3IQ. 4. El Tvättstuga (1Fas mätare från er) Puls. 5. El Relax (Gammal Landis+Gyr mätare från er) P3IQ.
Eftersom det "bara" finns 4 kanaler att ange till hushållselskanal. Har jag angett följande,
1. El total
2. El VP
3. El Server
4. El Relax
Jag kan således inte sätta in el Tvättstuga i beräkningen av hushållsel, kan det vara detta som är problemet för uträkningen i rapporten?
//Torbjörn
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2024-01-02 15:31 »

Hej,

Det du läst om i manualen om beräknad kanal för hushållsel är inget som används av rapportfunktionen, utan den kan användas i graffunktionen. Rapporten utgår endast från det som är ställt som "kanaltyper", och "el total" skall ju i vilket fall bli rätt oavsett vad som är med i hushållsel, för el total är ju just det avlästa "el total".

Men om vi tittar på exempelvis november månad så skriver du ovan "November månads stapel säger den att det är konsumerat 948kWh men jag har köpt 1052kWh". Jag får det inte att stämma med 1052 kWh heller. 1052 står det alltså på fakturan? Kan du beskriva exakt hur du gör när du skapar din graf för huvudelmätaren och får 1052?

Får du förresten rätt summor om du går till Data->Export och exporterar/summerar dagsvärden (du behöver multiplicera varje dagssnittförbrukning med 24 för att få kWh)?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2024-01-02 20:26 »

Hej,
Om jag exporterar datan från El tot (Han/h1 på Eons elmätare) mellan 231101 och 231130 (dagar) multiplicera varje dag med 24 ska jag ju få förbrukningen per dag, lägger jag ihop dessa får jag ju månadsförbrukningen. Går jag in på mina sidor hos Eon och tittar på dagsförbrukningen och lägger ihop dessa får jag månadsförbrukningen (enligt Eon) Tittar jag sedan på rapportsidan i E-logger (under tabellen el totalt) står ju månadsförbrukningen. I detta fall är alla siffror för November

Exportdatan:          997:248 kWh
Rapporten:             948,6 kWh
Eon:                    1051,7 kWh
Greenely faktura:  1052 kWh

Som jag tyder dessa siffror är det fel. Ett fel mellan rapporten och den exporterade datan och ett fel mellan utläst data från huvudelmätaren och Logger 1010 och Eons utlästa data från huvudelmätare

Givaren för El total kommer från huvudmätaren, Mätpunkt: Total system power import, Beskrivning: Effekt total (W). Kabeln mellan Logger och elmätaren kom med Loggern när jag köpte den. Loggern drivs av en nätenhet köpt från er (art nr 03-013). Jag kan skicka excelfilen med datan från E-Logger
//Torbjörn

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2024-01-03 14:14 »

Hej,

Har nu tittat närmare på dina rådata. Det tråkiga problemet är att det är luckor i mätdata från din huvudelmätare. Om du gör en graf över momentaneffekten med kort tidsrymd - 4 timmar eller kortare - på lite olika ställen, så ser du vad jag menar. Så nu behöver vi reda ut om det är själva elmätaren, kommunikationen eller avkodningen som gör att momentaneffektvärden försvinner.

Vad det för fabrikat/typnummer på din huvudelmätare?

Hur mycket uppsikt har du över displayen på loggern, ser du den ofta eller sällan? Du har aldrig sett några felmeddelanden där?

Prova gärna lossa och dra om plintskruvarna som håller kabeln från elmätaren. Kan kabeln vara utsatt för störningar? Du har ingen frekvensriktare eller likande störkälla i närheten av kabeln?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2024-01-03 18:16 »

Hej,
Intressant, Jag kollade lite hur det sett ut tidigare i år. Som jag skrev tidigare installerades solpaneler i Januari -23, Systemet som installerades är med microinverters, dessa sitter uppe på taket. Själva program enheten/styrningen installerades i elskåpet där Eons elmätare sitter (Landis+Gyr E360 lte) Denna installation som "solföretaget" gjorde såg inte så bra ut så jag klagade och dom lovade att flytta elprylarna till solsystemet. Detta skulle göras under våren. Vilket blev i Oktober Generad. Om jag jämför E-loggers eltotalt och Eons månadsrappotering.

              Eon   E-Logger   % Rätt
Januari      950   941              99%
Februari      785   780,3      99%
Mars              711        710,1    100%
April              537        536,9    100%
Maj              257    257,0        100%
Juni              167    166,6    100%
Juli              197    196,2    100%
Augusti      271    270,3    100%
September   291    283,8           98%
Oktober     700            634,2     91%
November    1052         948,6     90%
December    1307       1214,0         93%

Tittar man på detta, så hände något i oktober... Det var då "sol företaget" flyttade el centralen/prylarna från fasekskåpet in till tvättstugan som ligger precis innanför fasadelskåpet. Inne i tvättstugan sitter en el central som försörjer garage och tvättstuga i detta skåp sitter även min Logger 1010. Han/H1 kabeln går väldigt nära kablarna till "sol centralen" typ 15mm och i en längd på 600mm. "solcentralens" kablar gick inte där innan Oktober. Känns som detta kan vara orsaken till den tappade datan.
Kan jag förlänga Han/H1 kabeln så jag kan dra den en annan väg typ förlänga den 500mm och isåfall med vilken kabel använder jag bäst.
//Torbjörn

                                      
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2024-01-04 13:25 »

Hej,

Ja det låter definitivt värt ett försöka att dra om kabeln till elmätaren. Du kan utan problem förlänga den några meter, och typ av kabel spelar ingen roll.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2024-01-04 13:45 »

Ok,
Då använder jag en nätverkskabel cat6. Jag återkommer om resultatet
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2024-03-12 10:33 »

Hej igen,
Nu har jag flyttat kabeln(långt från ev störningar) Jag använde en nätverkskabel cat6 ca förlängning 50 cm, detta gjordes 4/1-24. Trotts detta är mina värden inte riktiga. Värden nedan är för Februari månad.

Rapporten visar   858,9
Exporterad data   900,864 (Exp från e-logger)
EON (bet kwh)     940,0

Jag har följande:
El total: Landis Gyr F3 100 (EON,HAN/H1)
El Värme Gammal elmätare köpt från er (Puls)
El Relax Gammal elmätare köpt från er (Blink P3IQ)
El Tvättstuga Eastron SDM120D (Puls)
El Server Gammal elmätare köpt från er (Puls)

Solpaneler:
Solexport:  Landis Gyr F3 100 (EON,HAN/H1)
Solproduktion: Eastron SDM630 Modbus Mid V2 (Modbus)

Mvh
Torbjörn Runesson

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2024-03-12 11:03 »

Hej,

Har alla luckor i mätdata försvunnit när du zoomar in och tittar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2024-03-12 19:10 »

Hej
Ser ut som det är lite ”avbrott” i läsningen från HAN porten. Visst är det så om jag läser från dioden med en P3IQ istället får jag importerad el, men i mitt fall även exporterad el. Det går väl inte att stänga av ”blinkningarna”  när jag exporterar el. Jag tror att detta problem startade när jag bytte från logger 2020 till 1010. Med 2020 (som jag en massa år ) läste jag av elmätaren med en P3IQ och då hade jag inte dessa problem.

Med vänlig hälsning,
Torbjörn R
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!