E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 23:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bytt givare för kanal - inga grafer  (läst 2644 gånger)
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2023-12-03 11:57 »

Hej,
3030 Pro och 4 st Eastron SDM630 Modbus.
Har sedan en tid haft problem med givarvärdet "3553" i översikten för Maxvärde. Men bara för topp-ström givarvärden på samtliga mätare. Övriga värden är ok.Har testat med att gå ner i avläsningsfrekvens för mätaren (30 sek istf 10), ingen skillnad.

Bytte därför på en av mätarna som inte är beroende av topp-ström till de vanliga givarna för ström i mätaren. Knöt dessa till de gamla kanalerna, uppdaterade givarlistan etc. De nya värdena för ström på de tre faserna dyker upp i givarlistan, kanallistan och översikten.
Däremot kommer de inte upp som grafer. Har väntat många timmar och även bootat om 3030. Det står bara "Bild saknas" för samtliga faser och även tillhörande kanalgrupp.

"Tyvärr" fungerar systemet så extremt bra utan att man behöver göra något underhåll, vilket gör att man över åren glömmer vissa handgrepp vid en förändring. Så jag kan mycket väl glömt något uppenbart.

Jag kan tillägga (troligen inget samband), så fungerar "Live" väldigt sällan sedan länge. Den räknar ned till "-1 sek", sedan händer inget.
I övrigt är enda förändringen jag kommer på att mätvärden, sedan en tid, skickas till webserver varje minut (för import till Home assistant). Detta är väl också långsökt att det skulle påverka.

Tack på förhand!

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-12-04 13:49 »

Hej,

Du har alltså fått ut korrekt toppström från alla tre faser från alla fyra SDM630-elmätare förut, men så slutade det fungera samtidigt på alla faser?

Om du gör en graf bakåt i tiden på faserna, vilket datum la allt av?

Kan du ha gjort någon förändring i installationen i anslutning till tidpunkten för att det slutade fungera, till exempel lagt till någon fler Modbus/M-bus-enhet, skapat fler givare eller liknande?

Nej det borde inte påverka, men vilket datum körde du igång http-export till home assistant?

Och tack, alltid roligt höra att det (oftast) fungerar bra! Live-funktionen tror jag kan fungera lite olika beroende på webbläsare, men den bygger på gammal teknik och behöver göras om vid tillfälle. Troligtvis kommer den att behöva stängas av en längre period vid nästa serverbyte.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-12-04 14:18 »

Hej Andreas,
Tack för svaret.
Jag får ut toppströmmen korrekt på samtliga mätare. Problemet är att Max-värdet som presenteras i Översikten blir tokigt (3553). Men det är säkert under bara ett ögonblick detta händer så det påverkar inte värdena eller grafer.
Bra lite störande....Detta har hittills inte hänt sedan jag bytte till de "vanliga" strömgivarna för en av mätarna.
Däremot att graferna inte kan presenteras för den gamla kanalen med nya givare, dvs de "vanliga" strömgivarna, är ett större problem.Oavsett hur långt jag går tillbaka i tiden blir det "Bild saknas".
Jag måste också säga att jag samtidigt döpte om kanalerna eftersom namnet tidigare antydde att det var toppström som presenterades. Kan det påverka?

 
« Senast ändrad: 2023-12-04 15:33 av Veribk » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-12-08 08:36 »

Hej,

Aha det är endast i översikten max-värdet blir tokigt, det borde jag förstått direkt. Ja det kan bero på tillfälliga felavläsningar som inte hanteras korrekt. Fick aldrig svar på detta: Kan du ha gjort någon förändring i installationen i anslutning till tidpunkten för att det slutade fungera, till exempel lagt till någon fler Modbus/M-bus-enhet, skapat fler givare eller liknande? För sådant kan ev. bidra till att antalet felavläsningar ökar.

Sen ang. att visningen inte blir korrekt i graferna tror jag beror på att byte av givare från toppström till "vanlig ström" i en kanal inte går att göra utan problem, och möjligheten att växla dem borde nog blockeras. För i bakgrunden tolkas kanalerna olika beroende på vilken strömgivare det är, för toppström lagras och används maxvärde, men för "vanlig ström" lagras och används medelvärde. Det är helt olika saker, med toppströmmen får man verkligen absolut max hela tiden oavsett graflängd, medan medel är just medel - som påverkas av graflängd. Så systemet kan nog bli snurrigt av ett sådant givarbyte. Så jag tror du måste gå tillbaka till toppström igen för att få igång de kanalerna. (Vad kanalerna heter har ingen betydelse.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-12-08 08:51 »

Hej Andreas,
Tack för svaret.
Ja, jag gick faktiskt tillbaka till de gamla topp-ström givarna tidigare i morse, och nu kommer alla värden tillbaka i graferna. Så det stämmer precis det du föreslog.
Jag kunde ju ha skapat nya kanaler men har beräknande kanaler som också drabbas.

När det gäller felaktiga värden så är det ju inget större problem egentligen. De är så kortvariga och syns inte i grafer eller rapporter.
Men som sagt, de påverkar endast toppvärdesgivarna (och händer endast på natten ser det ut som(!)).
Inga ändringar i installation eller med givare under mycket lång tid. Men jag kan också ha haft detta under lång tid (år?, alltid?).

Så jag är helt nöjd med att få tillbaka graferna och tackar för hjälpen!



Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!