E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 23:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Optisk givare till logger1010  (läst 1649 gånger)
SM6KNL
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2023-12-02 11:08 »

Jag är intresserad av att testa loggning av några elmätare och fjärrvärme med logger 1010. Jag har sedan tidigare några 2020, men nu verkar det inte finnas optisk givare med fotodiod att köpa. Fungerar det med fotodiod på logger1010 pulsingång, eller behöver man något speciellt för att läsa optiska pulser från en el eller fjärrvärmemätare?

Jag har läst manualen.
Jag har sökt i webshop och forum på tillbehör elmätare, P3IQ, optisk givare, fotodiod, fototransistor, optisk avläsning logger 1010, logger 1010 avläsning elmätare, logger 1010 pulsingång optisk, osv.

/Lennart
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-12-04 08:18 »

https://www.energibutiken.se/sv/diverse/48-elmatarsensor-logger-04005.html
https://www.energibutiken.se/sv/diverse/49-elmatarsensor-kapslad-04004.html

Det måste vara en blinkande diod som blinkar.
Vissa tror att det räcker med en "grå prick" på en LCD-display som indikerar flöde eller effekt, men det måste alltså vara en ljuskälla som blinkar.

Tänk också på att sensorn kan "Mättas" av solljus om den placeras på en plats där solen kan skina in - då kan man behöva skärma av runt sensorn så att det inte kan påverka.
Loggat

SM6KNL
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-12-04 18:45 »

Perfekt, då var det löst. Tack för hjälpen. Jag sökte på alla fel ord som fanns, utom sensor :-) jag har ett par sådana till mina logger 2020 och jag tror nog de funkar bra med IR ljus, även om det är svårare att sikta in den. Jag kan minnas fel, det lär jag märka.

/Lennart
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-12-04 18:50 »

De sensorer vi använder nu ska fungera bra även på IR.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!