E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 10:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: e-LOGGER WEB & 1010 visar olika  (läst 2425 gånger)
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2023-11-26 17:56 »

Hej,
Installerade en 1010 via HAN/H1 till elmätare från Ellevio.
Displayen på 1010 visar EX Export: "E12=341" men e-Logger får in det som 0,34 vilket är att e-Logger verkar skala ned med 1000.
Alternativt att jag själv kan lägga in en formel med x1000.
Behöver dessutom han en faktor på x30 för att hamnar rätt.

Har försökt läsa igenom allt, men hittar inte var jag kan justera värden, förutom i grafer.

//SvenE


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-11-27 09:18 »

Hej,

Att det skiljer en faktor 1000 kan vara helt i sin ordning. Loggern automatskalar effekten för att visa så många värdesiffror som möjligt, medan E-logger alltid visar effekten i kW. Så på ena stället kan det stå 340W och på det andra 0,34kW. Att det är kW i webbtjänsten beror på att förbrukning i regel relateras just till kW/kWh.

Men det du skriver om faktor x30 låter underligt. Kan du utveckla det en smula? Var läser du av värdet som behöver multipliceras med 30? Och var läser du av värdet som är 30 gånger för litet? Och var anger du x30?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-11-30 09:46 »

Ellevio skickar värdet som de läser av. Och det värdet ska vara gånger 30.
(Såg i andra trådar att det fanns fler med samma problem, då detta är vanligt)
Så det hade varit bra om det fanns ett sätt att precis som beräknade kanaler kunna ta ($kanalen * 30).
Det man ska tänka på är göra detta innan man delar med 1000 för kWh. I annat fall kan avläsningen bli lite för grov (Ungefärlig).


-------  Info om vad jag håller på med ----------
e-logger 1010 köpte jag för att kunna läsa av fastighetens totala förbrukning & produktion, då elmätaren ligger 150m från huvudbyggnaden.
Tanken är sedan att få det värdet till min 3030 som jag läser av 2 egna elmätare med, beroende på byggnad, så jag kan optimera enskilda byggnader.
På detta har jag en VV solfångare, 20kW solceller och ett liten vattenturbin (när vatten finns) på 15Kw (Toppar 8kW).
 Min 3030 använder jag även för att vid överskott fylla acc tankarna med värme, istället för att skicka ut det på näten (Blir som lite energilagring).
På detta sätt förbrukar jag nästan ingen el alls på 2 bostadshus.

Dock har jag inte kunnat optimera från Huvudelmätaren, som egentligen är den som talar om när jag kan aktivera ACC tankarna:-)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-11-30 16:30 »

Har du en trafokopplad mätare alltså?

I vilket fall, nog skall elmätaren skicka ut rätt värde på kundgränssnittet. Det skall gå att konfigurera i mätaren. Har du varit i kontakt med Ellevio?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-12-10 18:53 »

Hej Anders,

Ja, jag har varit i kontakt och ligger på dem (Ellevio modell T310.2) . Men de gör inget.
Drog ett nytt mail igår, så vi får se.
Poängen är att jag skulle vilja ha det det i en Systembild, gemensamt för bägge kontona.

Testade själv att lägga in formel direkt i systembilden, men har inte listat ut hur det är uppbyggt bakom ännu.
Hade räckt med att tex kunna skriva "c=KwH-IN* 30 ;%s;15;25"  eller använda ngn Eval() och beräknat en variabel i början typ "c=eval("KwH-IN") ;%s;15;25"


FYI: Systembild v2 Beta på XXXB5 kontot crashar... Du får gärna döda den.




Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-12-13 07:33 »

Hej,

Hur menar du att de på Ellevio inte gör något, svarar de inte alls, eller säger de något?

Formler stöds inte i systembilden på det sättet, det hade kanske varit en idé, men att skala i systembilden dvs i en gren längst fram i ledet blir tokigt eftersom det då ändå blir fel på massa ändra ställen, det rätta stället är att göra det är i roten dvs loggern så att det blir rätt överallt. Och ännu mer rätt om det görs i elmätaren... men vi får väl se vad Ellevio säger och utgå från det.

Åtgärdar din systembild strax.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-12-14 16:04 »

Citat:
Vi kan dessvärre inte ta bort konstanten - den är nödvändig när man använder så pass mycket el att elmätaren inte klara av att mäta all energi på en gång och är resultatet av att den måste transformera ned strömmen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-12-15 08:23 »

Jag är ganska övertygad om att den typen av mätare har register för att skriva in tranfo-förhållandet så den visar rätt. Jag tror också att reglerna för kundgränssnitt som alla bolag skall uppfylla senast 2025 säger att elmätarna skall leverera rätt värde, inte ett värde som kräver konvertering. Men det jag hört är att inte alla bolag har mjukvara för att kunna konfigurera mätarna rätt än.

Hur som helst, jag förstår problemet och vi får se till att ordna omskalningsmöjlighet via loggern. Tyvärr kommer det knappast hinnas med innan helgerna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2024-02-26 15:13 »

Hej Anders,

Jag skulle uppskatta om du kunde lägga till 30 i skalningen under kanaler, vid tillfälle.
Det hade underlättat enormt för mig.

Sen en andra fråga.
Hur får jag enklast över värdena till min 3030 ?
Så jag kan använda dem i mina regler/funktioner.

//SvenE

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2024-02-28 15:01 »

Hej,

Nu finns det stöd för skalfaktor för trafokopplade HAN/H1-mätare. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till version 240227.

Ang. din andra fråga, se avsnittet "Modbus TCP master/slave (M2M)" i manualen, exemplet "Utläsning av temperatur från annan Logger 1010/3030". (Behöver du mer hjälp med detta, starta då nytt ämne i forumet så det hamnar under rätt rubrik.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!