E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 20:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stänga av förbrukare vid högt pris  (läst 2170 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2023-11-19 11:46 »

Det vore bra med en funktion för "timmar med högsta pris", så man kan stänga av en förbrukare när priset är som högst eftersom timpriset inte statiskt.
Exempelvis skulle jag vilja stänga av VVB när priset är som högts med x-timmar.
Har inte fått till det med "El:timmar lägst" funktionen...
 
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-11-20 09:44 »

Timmar med högsta pris är precis motsatsen till timmar med lägsta pris. Låt säga att du vill ha de 4 timmarna med högst pris för ett dygn. Då skapar du en givare "X antal timmar med lägst timpris under dygnet" och anger (24-4=) 20 timmar, så kommer du att få ett ut från den 20 timmar och noll från den i 4 timmar. När den är noll har du alltså "timmar med högst timpris under dygnet".

Sen skapar du en styrning enligt följande:
¤ Om du har ett slutande relä så skapar du en styrning med villkor på >0 och av <1.
¤ Om du har ett brytande relä så skapar du en styrning med villkor på <1 och av >0.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-11-20 11:13 »

Tack för det
Det är precis så jag gjorde, tyckte det inte fungerade....
Provar igen.....om jag får önska så skulle det vara bra att få ut statusen som en kanal och bort från loggerfönstret
« Senast ändrad: 2023-11-20 11:36 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-11-20 12:29 »

Ledsen, hänger inte med i vad du menar med "få ut statusen som en kanal och bort från loggerfönstret", kan du utveckla?

Om du inte får elprisstyrningen att fungera, prova skapa en kanal för utgången, skapa sen en graf där du lägger in den tillsammans med elpriset och posta här i forumet. Bifoga även utgångsloggen i loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-11-21 07:16 »

Enkelt sagt, jag vill kunna skapa en kanal av giveren för "El: timmar lägst" vilket jag inte kan.
Jag styr via Wellpro WP9038 om det kan ha med saken att göra!
« Senast ändrad: 2023-11-21 09:21 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-11-21 14:53 »

Jag förstår, nej det går inte att skapa kanaler för givare från extern datakälla. Men om du gör en graf över elpriset i E-logger så ser du relativt enkelt i den vilka timmar som har lägst pris. Och om du lägger in elpriset i en kanalgrupp tillsammans med givare/kanal för den utgång som du styr och gör en graf av den kanalgruppen så borde du se exakt var omslaget sker. Givaren för utgången skall ju då förstås vara hög/låg varje dygn 00-24 motsvarande antalet timmar med lägst elpris du valt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!