E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 07:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Suddiga Grafer?  (läst 9025 gånger)
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2010-11-03 06:30 »

Hej!

Hansson nämnde suddiga egenskapade systembilder.

Kanske är inbillning, men jag upplever att alla grafer i e-logger blivit suddiga?
Kan inte peka på exakt när det hände, men det känns som det var två, tre veckor sedan.
Och nej, denna förändring inträdde inte i samband med hembränt.. möjligen i samband med byte till Windows 7 och Internet explorer 8, men det känns också lite osannolikt. Har testat alla storlekar på graferna, men det är same,same. Mest luddiga är skalsiffrorna på axlarna.

Ser ut som att alla grafer som skapas av e-logger är bilder snarare än rendererade i någon komponent i browsern?
Skapas bilderna på serversidan något annat sätt nu än tidigare? Som jag upplevde det var graferna knivskarpa innan.
Nu sitter jag och putsar frenetiskt på glasögonen, men det hjälper lixom inte.

Nån mer som upplever samma sak???
« Senast ändrad: 2010-11-03 06:39 av Sophiehill » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-03 17:12 »

Senaste gången något ändrades som kan påverka grafbilderna var nog ett halvår sen.

Vet inte om Windows 7 har nån kantutjämningsfunktion som kanske kan göra att det ser suddigare ut? Använder inte Windows 7 själv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-11-04 09:48 »

Det låter som om du inte kör din bildskärm på optimal upplösning.
På LCD-bildskärmar brukar maximala upplösningen vara den enda som ger perfekt skärpa.
Kanske hade du cleartype med Win XP, och att du inte har det efter ominstallation? http://en.wikipedia.org/wiki/ClearType
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-04 11:38 »

Är inte cleartype mer nånting som påverkar hur man uppfattar typsnitt i text som genereras på den egna datorn? Skalsiffrorna i graferna är ju inbakade i en bildfil som skapas på servern.

Såg på nätet att vissa haft suddighetsproblem just i Windows 7 som lösts av att ändra bitdjup, välja annat tema eller byta drivrutiner.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-11-06 15:48 »

Tror jag har hittat problemet, idag när jag skulle lägga in de nya ljussensorerna så kopierade jag en graf för att visa exempel på driftsfall, och då noterade jag att bilderna var har upplösningen 96 bildpunkter/tum, 72 bildpunkter/tum är en bildskärm normalt.
Kan du kolla på det Andreas?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-11-06 17:10 »

Är osäker på vad du menar? Va? Då bilder genereras i webbtjänsten bestäms storleken utifrån ett av användaren önskat antal bildpunkter i x- och y-led. Antal bildpunkter per tum (dpi/ppi) är en bildskärmsinställning som brukar göras i operativsystemet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-11-06 17:21 »

Om du sparar ned en graf på hårddisken, och sedan öppnar "egenskaper" för bilden så ser man dels storleken, och hur många punkter/tum den har, punkter/tum skall vara 72 men är 96.
Bilder som skall visas på webben skall ha 72 punkter/tum för att synas så bra som möjligt och kräva så lite utrymme som möjligt.
Borde vara någon inställning du kan göra i mjukvaran för grafgenereringen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-11-07 09:38 »

Då förstår jag hur du menar. När det gäller en bild som ska publiceras på nätet är dpi bara relevant om bildmåttet sätts i mm, då används dpi-inställningen för att räkna ut pixelmått då bilden sparas. Normalt sätts bildmåttet i pixlar direkt och då har det ingen betydelse vad dpi står på, det är bara en siffra som lagras i exif-taggen med metadata. I webbtjänsten sätts bildmåttet i pixlar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-11-07 19:21 »

Det verkar vara Windows 7 som lägger på ett dimfilter av någon anledning.
Startade upp en XP-burk idag och där var det skarpt och bra.

På min Windows 7 maskin som i allt övrigt är överlägsen prestandamässigt är det suddigt i både IE8 och senaste Chrome.
 
Skall laborera lite med tipsen jag fick om teman och bitdjup.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-11-10 07:04 »

Hoppas det löser sig, berätta gärna hur det går!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!