E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 11:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny elmätare med telefonpropp  (läst 1501 gånger)
KxPeter
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-11-12 21:11 »

Hej

Har en Logger 2020

Går det att koppla nya mätarnas telefonplugg till nått som ger pulser eller är det dioden som gäller?
Någon annan adapter för 2020 jag behöver?

Går ny mätarna att koppla direlt till nyare logger 3030 eller vad behöver jag där.
Jag har 70 meter till elmätaren på ett annat ställe. Går det att ha 70 meter cat5e kabel mellan ny elmätare och logger 3030?

Peter Asplund
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-11-13 07:42 »

Hej,

De nya HAN-huvudmätarna med RJ12-kontakt (ibland RJ45-kontakt) har dessvärre ingen pulsutgång (vilket de mycket väl kunnat ha - det finns lediga stift på kontakten), utan det som kommer ut är seriekodad data, och för att kunna läsa av dessa data krävs Logger 1010 i rätt version. Varken Logger 2020 eller 3030 klarar det.

Däremot antar jag att alla nya mätare fortfarande har en blinkande lysdiod som går att läsa av med en diodsensor. Dock är den lösningen en smula racklig och man missar alla parametrar som går få ut via HAN som faktiskt mätarställning, strömmar, spänningar per fas osv. Men motsvarar pulsutgång och den klart billigaste lösningen.

För att klara av 70 meter kabel mellan HAN-porten och Logger 1010 behövs en signalförstärkare, vi kan nog ordna fram en sån lösning för några hundralappar extra. Alternativt om du har riktigt bra wifi-täckning vid mätaren kan kanske en wifi-dongel tillsammans med Logger 1010 eller 3030 vara ett alternativ.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!