E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 21:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 1010 och 3-fas Eastron SDM630 V2 kommunicerar inte  (läst 2074 gånger)
Bruno
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-11-01 21:45 »

Jag försöker få två Eastron och en 1010 att prata men jag får aldrig napp när jag söker efter enheterna. Kört slut på mer felsökning..

Jag testar med enbart en Eastron åt gången
9600,n,1 och testat med 1,10,11 och 12 som adress
Dubbelkollat att jag söker efter modbus versionen vid sök
Dubbelkollat att elmätare och logger faktiskt är modbus
Mätt upp samtliga kablage vid skruvplint för att vara helt säker på elektrisk kontakt
Kablaget är partvinnat och kort
Uppgraderat logger till senaste fw
Startat om samtliga enheter
Sökt många gånger, hittar aldrig en enhet.
Alla enheterna köptes av er för ca två år sedan men det är först nu jag försökt koppla in 1010:an

Finns mer att göra?

 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-11-02 08:07 »

Jag har försökt bistå med support Andreas, men kan inte komma på nåt mer, har du några ideer?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-11-02 09:49 »

Hej,

Alla enheter köptes för två år sedan, betyder det att även loggern köptes för två år sedan? Så att det då inte är en logger från i år dvs 2023 med Modbus-kort med batchnummer "3922" som kräver jordledare?

Du skriver inget om polaritet, dvs A-A och B-B men antar att det också är dubbelkollat.

Något som ibland kan hjälpa vid felsökning är att när SDM630 detekterar kommunikation via Modbus så visas en liten telefonlur överst på displayen, precis ovanför siffran längst till vänster i räkneverket. Se bifogad bild, lur inringad i rött. Det tar i regel ett par sekunder från det man klickat "sök-knappen" till det den visas. Förutsättningarna är att baudrate är ställda samma både i mätare och sökformulär. Mätaren skall förstås dels svara på den adress den är inställd på, men även på adress 0 "broadcast" - vilket underlättar om adressen råkar vara felställd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bruno
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-11-02 21:22 »

Jag skall kolla efter telefonluren.
Ja, jag har kollat polariteten. Har testat att reversera, då slutar sökfunktionen att fungera.
Dubbelkollat baudrate.
Allt köptes samtidigt för ca två år sen. Elmätarna monterades direkt, loggern först nu.

Testade att använda 0 i sökfunktionen tidigare men det gillade inte sökfunktionen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-11-03 08:24 »

Ja det låter som du gör allt rätt.

Att sökfunktionen slutar fungera vid fel polaritet är som det skall. Vid omkastad polaritet hittar inte loggern Modbusexpansionen eftersom RX då ligger i fel läge. Det syns vid loggertillslag genom att det står "Addons detected: None" istället för "Addons detected: Modbus". Och när loggern inte tycker sig ha en Modbusexpansion går det inte att söka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bruno
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-11-07 10:26 »

Jag får ingen telefonsymbol när jag söker.
Så nu är jag helt tom på vidare felsökningsideer..
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2023-11-07 10:38 »

Skicka upp alla prylar så får vi kolla vad som är problemet.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!