E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 07:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 Krashar  (läst 2633 gånger)
FredrikSimon
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2023-10-28 13:18 »

Hej,

Har en Logger 1010 som inte fungerar som den ska, den kraschar och ställer sig och blinkar med fel i displayen,. Tiden när den kraschade samt v221214, Error fwo 485771 145 1 1 1 0 står och blinkar i displayen.

Vet inte om det är relaterat till att den inte verkar kunna hitta de elmätare via mbus som den ska. Brukar klaga på två eller tre av fyra.

/Fredrik
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-10-30 07:49 »

Hur har du kopplat in elmätarna, parallellt eller som ett stjärnnät?
Har du olika adresser på alla elmätare?
När du söker efter "givarna", söker du på en adress åt gången?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-10-30 09:30 »

Hej,

Felkoden "fwb" indikerar flashminnesfel. Ta och nollställ loggern så som beskrivs i manualen. Det har hänt att flashminnet gått sönder, men det är väldigt ovanligt. Vid några tillfällen har felmeddelandet dykt upp och så kommer det inte tillbaka när loggern nollställs. Möjligen har det blivit en tillfällig felskrivning, jag misstänker att det eventuellt kan finnas något sällsynt programfel som kan ge detta, till exempel vid ändringar av inställningar eller vid omstart. Mitt intryck är att felet aldrig kommer på en logger som bara står och jobbar på. Det luriga, om det är som jag tror, är att själva felmeddelandet kan komma flera dagar efter felet egentligen uppstod, eftersom loggern då inte hittar felet förän den skriver till just den positionen i minnet där det felar. (Vi hade nog behövt ha en bättre minnesintegritetsfunktion vid start.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
FredrikSimon
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-11-04 14:19 »

Har nollställt den nu, får se om den fortsätter krasha. Dock finns problemet med att den inte hittar alla elmätare. Får "Pow Error". Har de kopplade parallellt, är det bättre med ett stjärnnät?

Det ska vara olika adresser på de, men det behöver jag dubbelkolla. ;-)

Jag hittade de när jag installerade allt och då kunde jag söka alla samtidigt.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2024-01-29 07:56 »

Hej,

Ser jag helt missat svara här. Hoppas det löst sig med felskrivningarna. Vad gäller frågan om elmätarna så är det egentligen något för en annan tråd, men nej stjärnät är inte bra för Modbus - kan ge reflexer - utan mätarna skall kopplas parallellt, dvs kabeln går från mätare 1 till mätare 2 vidare till mätare 3 osv. Det vanligaste felet när loggern inte får kontakt med en mätare är kabelglapp, så försök minimera antal skarvar och plintar och lossa gärna och dra om kabeln på den mätare som ev. tjorvar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!