E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 02:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Portabel elmätare med fjärravläsning  (läst 4218 gånger)
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2023-10-26 22:02 »

Vi hur ut en del smårum som förråd mm där det endast sitter ett eller två el-uttag i. Ofta går flera rum på samma grupp/säkring så det är bökigt att installera individuell el-mätning i centralen och det händer att folk ställer in värmefläktar mm som drar en del.

Jag tänkte att det borde finnas någon portabel elmätare som man kan sätta direkt i eluttagen. Jag måste kunna läsa av förbrukningen på distans. Helst genom push eller pull till/från en server. Jag måste även kunna plombera mätaren på något sätt så inte hyresgästerna rycker ut dem från vägguttagen. Det bästa vore om det fanns mätare som är integrerade i vägguttaget.

Jag har googlat för fullt men hittar inget. Någon som har förslag?
 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-10-27 07:14 »

Våra nya mobila elmätare kan man komma åt att koppla in mot pulsutgången på elmätaren, så det finns en möjlighet att logga elmätarna via pulsutgång, men det blir ju lite rackligt att ha en lös elmätare som dessutom har en klen kabel "inborrad" på nåt sätt i kapslingen.
Jag har ingen riktigt bra ide för detta, men om det är utvändiga vägguttag så skulle man ju kunna ersätta det med en 2-modulers kapsling och en elmätare med modbus, sedan ut från den kapslingen vidare till vägguttaget?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-10-27 08:11 »

Det finns ju diverse små wifi-lösningar osv som kan byggas in i en eldosa bakom brytare och uttag för att styra och mäta momentaneffekt. Och i princip väl även borde kunna finnas med räkneverksfunktion. Men problemet är noggrannheten, alla såna lösningar har dålig noggrannhet. För att för att debitera (Visst var det det du tänkte Mattias?) så krävs en klass D ± 0,2% MID-godkänd mätare. Och i och med det är det nog tyvärr omöjligt hitta andra lösningar än riktiga elmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-10-28 12:35 »

Tack för svar. Det är inte jätteviktigt med noggrannheten, det rör sig inte om så stora summor som ska debiteras utan mer som säkerhet så att vi kan se om det skenar iväg. Jag tänker mig något ännu enklare liknande denna, men jag vill kunna skicka datan direkt till vår server och inte till en app och där det inte är så uppenbart hur man kopplar sig förbi mätningen (vi har ett egenutvecklat program som hanterar alla våra mätare och sköter debiteringar mm).
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/plug-in-produkter/fjarrstrombrytare/kontakt-med-energimatare-010729/
Loggat
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-10-29 12:43 »

Våra nya mobila elmätare kan man komma åt att koppla in mot pulsutgången på elmätaren, så det finns en möjlighet att logga elmätarna via pulsutgång, men det blir ju lite rackligt att ha en lös elmätare som dessutom har en klen kabel "inborrad" på nåt sätt i kapslingen.
Jag har ingen riktigt bra ide för detta, men om det är utvändiga vägguttag så skulle man ju kunna ersätta det med en 2-modulers kapsling och en elmätare med modbus, sedan ut från den kapslingen vidare till vägguttaget?
Det är en blandning av infällda och utanpåliggande uttag, men det hade funkat att sätta en liten normkapsling bredvid uttagen med en elmätare i. Det hade dessutom varit bra med en display för hyresgästen.

Jag vill i så fall att elmätarna ska kunna kommunicera trådlöst med Logger1010 eller annan hub/gateway som kan skicka datan till mitt API. Det finns mätare med tillhörande hubbar för smarta hem som kommunicerar med Zigbee protokoll mm, men de är alltid låsta till deras egenutvecklade appar så jag kommer inte åt datan M2M.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2023-10-30 07:41 »

Extern display har vi ju: https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/272-extern-onewire-1-wire-4x20-oled-display.html
(Har dessutom fått fatt i svart och vita kapslingar till dem via en Logger-kund med 3D-printer, så jag hoppas få in dem i webshoppen idag för allmän beskådan.

Det där med vägguttagen hade ju varit bra om någon annan kunde utveckla, för behovet finns, kanske det redan finns, jag har bara letat efter Nexa och plejd, men de har inget som är wifi, nexa har pluggar för Z-wave, men då blir det ju ett system till att hålla reda på, och pluggarna är ju enkla att dra ut jämfört med att byta ut själva uttaget förstås, om man vill fuska.
Att utveckla nåt sånt skulle nog kosta i runda slängar en halv miljon, så det är ju knappast något vi kan få lönsamhet i själva, men jag håller med om att det borde finnas eller komma.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-10-30 09:16 »

Ta en titt på Shellys sortiment. De kan kommunicera med Logger 1010/3030 via funktionen "Fråga efter mätvärde via HTTP-anrop", se manualen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!