E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 18:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felaktiga värden i E-Logger (väldigt höga)  (läst 1929 gånger)
Bundi
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2023-10-17 17:38 »

Hej,

Jag har haft min Logger 2020 i ett antal år och anslöt senare den fototransistor som säljs av Energibutiken.
Denna fungerade ok i något år tills den började visa värden konstant mellan ca 45-55 Kwh, vid närmare undersökning
fann jag att ett ben rostat av på fototransistorn.

Såg jag inhandlade en ny likvärdig hos Kjell & Co, denna har dock aldrig visat normala värden utan bara samma 45-55 Kwh.
Har nu testat att byta mellan E1 och E2 vilket inte gör någon skillnad, gjort elmätartestet och både lysdiod blinkar samt så piper det i
högtalaren.

Provade idag att ta undan fototransistorn från elmätaren och hålla den i mörker, vilket direkt syns i E-Loggerns givar "bild", förbrukningen gick
då ner till 0,03, vilket tyder på att den reagerar.

Jag har långa kablar till fototransistorn, ca 25 meter och tänkte att det kunde vara störningar i kabeln, men tycker då att dessa borde synas mer när jag
höll undan fototransistorn från mätaren?

Har läst igenom liknande poster här men tycker jag testat det mesta, riktat in, kollat att det är 1000 impulser osv.

Som en parentes så visar nu El-total i översikten vara 0, och inte de 45-55 Kwh som syns under "givar bilden".

Hade varit kul att få det att fungera igen.

Tacksam för förslag, mvh Örjan
Loggat
Bundi
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-10-18 08:43 »

Uppdatering:

Fick förslag från Rickard att ändra pulserna till 900 istället för 1000, detta gjorde att värdena istället visade
mer "rimliga" 5 kWh / 1 kWh och 7 kWh (uppdaterade manuellt under givar sidan).
Konstigt dock att det är så pass stora skillnader emellan värdena då jag uppdaterade med kanske 20 sek intervall.

Så fort jag ändrade tillbaka till 1000 pulser är värdet tillbaka på 46, 52 kWh igen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-10-18 10:32 »

Hej,

Är givaren ordentligt avskärmad från omgivande ljus? Så det inte är det som stör den tänker jag.

Hur vet du att den ljusgivare du köpte från Kjell är likvärdig? Låter märkligt att den gamla trasiga givaren och den nya visar samma värden. Låter för den delen också märkligt att ljusgivaren ens ska gå sönder, det är väldigt osannolikt.

25 meter är en ganska lång kabel. Du har inte möjlighet att - åtminstone tillfälligtvis - ha loggern på betydligt kortare avstånd och prova det?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bundi
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-10-18 10:49 »

Hej och tack för svaret,

Elmätaren är helt avskärmad ifråga av ljus, den sitter i ett tätt plåtskåp (monterat på el-stolpen)

Kan inte garantera att den från Kjell har exakt samma värden som den förra från Energibutiken (kan inte se något datablad för den).
Men i och med att den registrerar värden så finns det ju i af viss funktion i den, vet inte närmare vad som skulle kunna orsaka
för stort antal pulser pga komponent skillnad.

Den tidigare ljusgivaren's ena ben rostade av, det är ju ganska fuktig i detta plåtskåp, så själva givaren fungerade nog om man hade kunnat löda ihop
benet igen.

Dock konstigt att värdena är liknande mellan en icke fungerande sensor och de värden jag har nu.

Alternativet att testa hade varit att kanske dra en tillfällig "luftledning" mellan Loggern och givaren för att testa. Kabel som används nu är förlagd i ett rör under marken. Och på så sätt kolla om det är någon annan ledning som stör el. liknande.
Lite väl bökigt att tillfälligt flytta Loggern där den är placerad idag tyvärr för att prova kortare kabel.

Tänker dock att sådana störningar borde synts mer på värdena när jag "mörkade" sensorn, men den visade som sagt runt 0,03 kWh då.

Mvh, Örjan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-10-19 10:10 »

Hmm i vilket fall, med så lång kabel skulle du nog haft en lösning med lite drivförmåga vid elmätaren. Är det en treledare du har till mätaren, eller har du möjlighet att dra dit en? Då skulle du kanske satsa på en sånt här kort med lm393-komparator:

https://www.amazon.se/Colcolo-Ljusk%C3%A4nslig-motst%C3%A5ndssensormodul-LM393-komparator/dp/B09JMKY48J/

Anslut gnd och VCC till loggerns gnd plint 7 och 5V plint 13 samt d0 till plint 8 eller 9. Rikta in sensorn mot elmätaren (förmodligen enklast montera om du bockar om sensorn) och ställ in känsligheten med potentiometern tills du ser triggerdioden blinka. Nu borde även loggern registrera pulser. Ev. kan du behöva sätta ett pull-down på ett par k mellan den använda sensoringången och jord för att minska störkänsligheten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bundi
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-10-20 10:55 »

Tack för svar.

Jag har en 4-ledare som går dit idag, så det finns möjlighet att koppla in den komparator som du föreslår, men det får tyvärr vänta tills Julhelgen
innan jag kan prova.

Tack för förslag och hjälp!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!